Την αναγνώριση των ναυπηγείων και του κλάδου κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού, της λεγόμενης βιομηχανίας ναυτιλιακής τεχνολογίας, ως αναπόσπαστο μέρος του νέου βιομηχανικού «Green Deal» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ζητά ο παγκόσμιος φορέας κρουαζιέρας και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία.
Σημειώνεται ότι η Κομισιόν λάνσαρε αυτήν τη νέα πρωτοβουλία για να στηρίξει τη συμβολή των τοπικών βιομηχανιών στη μετάβαση της περιοχής στην κλιματική ουδετερότητα. Το deal προτείνει, μάλιστα, ένα νόμο για βιομηχανία μηδενικών εκπομπών (Net-Zero Industry Act) για να προωθήσει στρατηγικά ευρωπαϊκά projects.
Υπό αυτό το πρίσμα, η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και η SEA Europe, εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας σε 15 χώρες, εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, με την οποία επισημαίνουν ότι το φιλόδοξο ευρωπαϊκό πλάνο για τη μείωση των εκπομπών, το «Fit for 55» θα απαιτήσει καινοτομία και σημαντικές επενδύσεις σε νέα πλοία και καθαρές τεχνολογίες.
Σημειώνεται ότι το βιομηχανικό «Green Deal» της ΕΕ θα καλύψει τέσσερις βασικούς πυλώνες: το ρυθμιστικό περιβάλλον, τη χρηματοδότηση, τις δεξιότητες και το εμπόριο. Σε αυτό το πλαίσιο, η CLIA και η SEA Europe ζητούν την ένταξη του ναυτιλιακού τομέα στο TCTF (Temporary Crisis and Transition Framework) και στις χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, οι δύο οργανισμοί τάσσονται υπέρ της συμπερίληψης του κλάδου κρουαζιέρας και της βιομηχανίας ναυτιλιακής τεχνολογίας στην προτεινόμενη νομοθεσία για μία βιομηχανία μηδενικών εκπομπών και την πλήρη αναγνώρισή τους στα ευρωπαϊκά και εθνικά συστήματα για μηχανισμούς ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Επενδύσεις €45 δισ.
«Η Ευρώπη έχει μία μοναδική ευκαιρία να διατηρήσει τη θέση της ως παγκόσμιος ηγέτης στη σύνθετη ναυπήγηση πλοίων, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής κρουαζιερόπλοιων, καθώς και στην παραγωγή προηγμένου ναυτιλιακού εξοπλισμού» σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρατίθενται, η κατασκευή κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει περίπου το 80% του βιβλίου παραγγελιών των ναυπηγείων στην Ευρώπη. Με δεδομένο ότι πάνω από 78 κρουαζιερόπλοια βρίσκονται υπό παραγγελία για τα επόμενα χρόνια, προκύπτει άμεση επένδυση 45 δισ. ευρώ στην Ευρώπη.
Ανταγωνιστικότητα και αυτονομία
«Η ναυπηγική βιομηχανία είναι στο επίκεντρο της καθαρής τεχνολογίας και της βιομηχανικής καινοτομίας στην Ευρώπη και ως εκ τούτου πρέπει να αναγνωριστεί και να συμπεριληφθεί στη στρατηγική της Κομισιόν. Σήμερα, πάνω από το 93% των κρουαζιερόπλοιων διεθνώς κατασκευάζονται στην Ευρώπη και οι εταιρείες κρουαζιέρας κάνουν σημαντικές επενδύσεις, σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και τους κατασκευαστές εξοπλισμού, εξοπλίζοντας τα πλοία με τις τελευταίες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων κυψελών καυσίμου, μπαταριών και νέων λύσεων πρόωσης» τόνισε η Marie-Caroline Laurent, Γενική Διευθύντρια Ευρώπης στην CLIA.
«Η βιομηχανία ναυτιλιακής τεχνολογίας στην Ευρώπη είναι ένας στρατηγικός παράγοντας ενεργοποίησης των πολιτικών φιλοδοξιών της ΕΕ σε όρους άμυνας, Green Deal, ψηφιακής ατζέντας και μπλε οικονομίας. Η συμπερίληψη της βιομηχανίας στο βιομηχανικό Green Deal θα έχει πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο για τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της, αλλά και για την ανθεκτικότητα και τη θαλάσσια αυτονομία της Ευρώπης» επεσήμανε από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας της SEA Europe, Christophe Tytgat.