Τη δημιουργία ενός κρατικού ταμείου, προκειμένου να προχωρήσει το «πρασίνισμα» του ακτοπλοϊκού στόλου, εξήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Στη διάρκεια εκδήλωσης του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας, ο υπουργός ανέφερε ότι μετά από διεθνή διαγωνισμό θα επιλεγεί σύμβουλος προκειμένου να προχωρήσει η συγκεκριμένη διαδικασία, ενώ τόνισε ότι η παράταση που έχει ληφθεί σε επίπεδο Ε.Ε. για την ακτοπλοΐα έως το 2030 να προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, ευνοεί τον κλάδο (εξαίρεση από το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων).
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη δρομολογήσει σειρά ενεργειών για τη δυνατότητα χρηματοδότησης και προσαρμογής της ακτοπλοΐας στις νέες απαιτήσεις της Ε.Ε.
Βασικός άξονας αρχικά είναι η χρηματοδότηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών και όχι των εταιρειών. Μέσω διαγωνισμού θα επιδοτείται η άγονη γραμμή με πολυετή σύμβαση και η ανάδοχος εταιρεία θα έχει την υποχρέωση να φέρει σε προκαθορισμένο άμεσο χρόνο ένα νέο «πράσινο» πλοίο. Πόροι έχουν δεσμευτεί και θα υπάρξει χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ και μέσω του προγράμματος ΝΕΑΡΧΟΣ.
Ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι μετά από τρία χρόνια μεσολάβησαν δύο παγκόσμιες κρίσεις, μία ενεργειακή και μία υγειονομική, υπογραμμίζοντας ότι η ναυτιλία αυτό το διάστημα όχι μόνο κράτησε δυνάμεις, αλλά πρωταγωνίστησε σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) ανέλαβε πρωτοβουλίες για την εφαρμογή παγκόσμιων κανόνων τιμολόγησης του άνθρακα, ενώ πρόσθεσε ότι στους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης την ευθύνη για το κόστος συμμόρφωσης αναλαμβάνει ο εμπορικός διαχειριστής, μετά από σχετική πρόταση.
Συνεργασία
Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε επίσης στη στενή συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας με το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για τη δρομολόγηση της πρώτης πλατφόρμας διαχείρισης για τους χρήστες του λιμανιού του Πειραιά.
Χαρακτήρισε σημαντικές τις πρωτοβουλίες που ελήφθησαν από το υπουργείο Ναυτιλίας για την ανταγωνιστικότητα και την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου. Δήλωσε ότι το 2021 οι εγγραφές πλοίων σε σχέση με το 2020 ήταν αυξημένες κατά 23,8% το 2021 και κατά 42,8% το 2022.
Για τη ναυτική εκπαίδευση είπε ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται ένα ολιστικό νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει και την πρόσληψη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Ο πρόεδρος του ΝΕΕ
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Πατέρας, είπε ότι στο διάστημα της πανδημίας η ναυτιλία αντιμετώπισε με επιτυχία πολλαπλές προκλήσεις και υπηρέτησε με επιτυχία τις θαλάσσιες μεταφορές εντός και εκτός της χώρας, παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην επάνδρωση των πλοίων και στα λιμάνια.
Αναφέρθηκε στην εκλογή για πρώτη φορά γυναίκας στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ σχετικά με την εφαρμογή των νέων μέτρων του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων στα πλοία, είπε ότι η ανάπτυξη και η εξέλιξη της τεχνολογίας, η κατασκευή νέων μηχανών, η παραγωγή και αποθήκευση των νέων καυσίμων είναι τομείς που δεν ελέγχονται από τον ναυτιλιακό κλάδο.
Για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου εκτίμησε ότι μέσα στο 2023 θα υπάρχουν θετικά αποτελέσματα, ενώ ευχαρίστησε το υπουργείο Ναυτιλίας για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, όπως τα ηλεκτρονικά ναυλοσύμφωνα, την ηλεκτρονική δήλωση απόπλου και κατάπλου και την ηλεκτρονική παραγγελία και πληρωμή πλοηγών.
Αναφερόμενος στην ιστορία του πλοίου Hellas Liberty, εντός του οποίου έλαβε χώρα η εκδήλωση, είπε ότι οι εποχές τότε ήταν δύσκολες και το ναυτικό επάγγελμα περιζήτητο, παρά τις δύσκολες συνθήκες στα πλοία. Σήμερα -υπογράμμισε- παρ’ όλες τις ανέσεις και τις δυνατότητες η θάλασσα δεν προσελκύει τους νέους και τις νέες.
Βράβευση Θ. Βενιάμη
Στη διάρκεια της εκδήλωσης βραβεύτηκε για την πολύτιμη προσφορά του στην ελληνική ναυτιλία ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.
Σε δηλώσεις του ο κ. Βενιάμης είπε ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του πάλεψε για το καλό της ελληνικής ναυτιλίας, ενώ ήρθε και σε σύγκρουση με υπουργούς. Μίλησε για την αγαστή συνεργασία του με το Ναυτικό Επιμελητήριο και ευχήθηκε η νέα πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, να συνεχίσει το έργο της Ένωσης πάντα για το καλό της ναυτιλίας, καθώς -όπως επεσήμανε- έχουμε να αντιμετωπίσουμε μπροστά μας δύσκολες καταστάσεις.