Την πεποίθησή του ότι η ελληνική ναυτική εκπαίδευση μπορεί να είναι πρωτοπόρα, όπως είναι και η ελληνική ναυτιλία, εξέφρασε στη «Ν» ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Isalos.net, «επιλέγω ναυτιλία», που πραγματοποιήθηκε στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Μακεδονίας.
«Ελληνική ναυτιλία χωρίς έλληνες ναυτικούς δεν νοείται. Τα πάμε καλά μπορούμε να τα πάμε και καλύτερα», συμπλήρωσε ο κ. Ευγενίδης, και τόνισε ότι η ελληνική ναυτική εκπαίδευση μπορεί να είναι μπροστά από τις προκλήσεις των καιρών μας.
Από την πλευρά του ο καθηγητής Ιωάννης Γκόλιας, διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου, σημείωσε στη «Ν», ότι έχουν γίνει πολλά στη ναυτική εκπαίδευση, αλλά συμπλήρωσε ότι υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να βελτιωθούν.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε, ¨πρέπει να δώσουμε έμφαση στον τρόπο με τον οποίο εισέρχονται, οι σπουδαστές, στο σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, είτε αυτό αφορά τα ΕΠΕΛ ή τις ΑΕΝ». Ανάλογα σημαντικό, σύμφωνα με τον κ. Γκόλια, «είναι να προσέξουμε και τον τρόπο με τον οποίο εξέρχονται τα παιδιά».
Ένας τρίτος άξονας είναι η πιστοποίηση. «Οποιοσδήποτε αποφοιτά από μια σχολή εμπορικού ναυτικού θα πρέπει να πιστοποιείτε με κάποια διαδικασία διαγωνιστική μέσα από μια πολύ μεγάλη δεξαμενή θεμάτων, με κλήρωση και από μια Επιτροπή. Κάθε δύο μήνες θα μπορούν να γίνονται τέτοιες πιστοποιήσεις».
Εξίσου σημαντική είναι, σύμφωνα με τον κ. Γκόλια, η κινητροδότηση προκειμένου να προσελκύσουμε ναυτοδάσκαλους, ένα σημείο στο οποίο υπάρχει πρόβλημα. Χρειάζονται επίσης κεφάλαια, για την κτηριακή υποδομή, υπογράμμισε στη «Ν» ο διοικητικής του Ιδρύματος Ευγενίδου. ”Ενώ έχουν γίνει αρκετά θετικά βήματα, χρειάζονται ακόμα πολλά να κάνουμε», συμπλήρωσε.
Υπογράμμισε δε ότι η νέα γενιά πρέπει να καταλάβει ότι το ναυτικό επάγγελμα προσφέρει υψηλές προοπτικές, όχι μόνο χρηματικές, κάτι που όπως τόνισε η κοινωνία, σιγά – σιγά, το κατανοεί.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης την προηγούμενη εβδομάδα στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάσει το σχέδιο νόμου πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας.
Το νέο ΚΕΣΕΝ
Από το 2020 λειτουργεί στην ΑΕΝ Μακεδονίας το δεύτερο δημόσιο Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού, ΚΕΣΕΝ, της χώρας. Όπως επεσήμανε στη «Ν», ο κ. Δημήτρης Γουργούλης διευθυντής του ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας Μηχανικών, «Το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας δημιουργήθηκε ως ιδέα και όραμα το 2015. Φυσικά χωρίς την αμέριστη συμπαράσταση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών τίποτα δεν θα είχε πραγματοποιηθεί».
Σημειώνει πάντως ότι τα εμπόδια στην πορεία ήταν πολλά
«Το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας ήδη λειτουργεί από το Ακαδημαϊκό έτος 2019 -2020 χάρη στις διαχρονικές προσπάθειες της πολιτικής μας ηγεσίας και ιδιαίτερα του υπουργού μας του κυρίου Πλακιωτάκη, τις προσπάθειες της ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος και της ΔΕΚΝ, οι οποίοι πραγματικά με τους συνεργάτες τους μάς βοήθησαν και υλοποιήθηκε όλο αυτό το έργο», σημειώνει ενώ προσθέτει:
«Μέχρι στιγμής έχουν πραγματοποιηθεί 12 κύκλοι για απόκτηση διπλώματος Β’ Μηχανικού Ε.Ν. και 22 κύκλοι για απόκτηση διπλώματος Α’ Μηχανικού Ε.Ν. Έχουν παρακολουθήσει τους κύκλους πάνω από 500 σπουδαστές με πολύ μεγάλη επιτυχία. Όλες οι προσφερόμενες υπηρεσίες της Γραμματείας του ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας είναι πλήρως ηλεκτρονικές και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν ηλεκτρονικές προεγγραφές μέσω της ιστοσελίδας μας https://sites.google.com/view/kesenmakmech».»
«Στόχος είναι μαζί με την ΑΕΝ Μακεδονίας και τη ΣΣΠΜ Μακεδονίας να αποτελέσουν το πρώτο ολοκληρωμένο καθετοποιημένο κέντρο ναυτικής εκπαίδευσης σε όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Η εκπαίδευση και η διαρκής επιμόρφωση των στελεχών του Εμπορικού μας Ναυτικού, πρέπει να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την για την ανάπτυξη της ναυτιλίας».
Ευ. Σφακιωτάκης: Χρειάζονται δεξιότητες για θέσεις που σήμερα δεν μπορούμε να περιγράψουμε
Τους τρεις πυλώνες των αλλαγών που έρχονται, σύμφωνα με την άποψή του, στη ναυτιλία, εξήγησε κατά τη διάρκεια των πολλών work shops που έγιναν στο πλαίσιο της εκδήλωσης της Isalos.net με τίτλο «Επιλέγω Ναυτιλία», ο COO της Diana Shipping, Ευάγγελος Σφακιωτάκης.
Ο κ. Σφακιωτάκης επεσήμανε τόσο στους μελλοντικούς πλοιάρχους όσο και στους μηχανικούς, ότι στη ναυτιλία θα έχουμε πολύ σημαντικές αλλαγές σε τρεις κατευθύνσεις. Σύμφωνα με όσα ανέλυσε ο κ. Σφακιωτάκης ο πρώτος πυλώνας των αλλαγών είναι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί. «Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το 2050 η μορφή των πλοίων θα έχει αλλάξει δραματικά, με δεδομένο ότι θα χρησιμοποιούν καύσιμα που δεν θα ρυπαίνουν το περιβάλλον».
Ο δεύτερος πυλώνας σημείωσε ο κ. Σφακιωτάκης αφορά την ψηφιοποίηση. «Σε αντίθεση με τον πρώτο πυλώνα δεν υπάρχει πολύ συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αλλά θεωρώ βέβαιο ότι θα αλλάξει τη σχέση ανθρώπων και μηχανημάτων πάνω στα πλοία. Ενώ τώρα οι αξιωματικοί έχουν το κοντρόλ και τα μηχανήματα ενεργούν υποβοηθητικά προς τον άνθρωπο κάποια στιγμή, την οποία δεν μπορώ να προσδιορίσω αυτή τη στιγμή, ο κύριος έλεγχος της λειτουργίας των πλοίων θα περάσει στα μηχανήνατα και ο ρόλος του ανθρώπου θα είναι εποπτικός».
Ο τρίτος πυλώνας αφορά την πορεία που έχει πάρει εδώ και κάποιες δεκαετίες η ναυτιλία, που από την Ευρώπη και την Δύση γενικότερα, έχει μεταφερθεί στην Ασία. Όπως εξήγησε, η πλειονότητα των πληρωμάτων προέρχεται πλέον από τις Φιλιππίνες και την Ινδία.
Στις ανησυχίες που εξέφρασαν οι σπουδαστές, για το επαγγελματικό τους μέλλον, σε σχέση με τις αλλαγές που έρχονται, ο κ. Σφακιωτάκης ήταν καθησυχαστικός. «Δεν εννοώ ότι είναι δυσοίωνο το μέλλον, σε καμία περίπτωση. Θεωρώ ότι απαιτείται να βλέπετε την μεγάλη εικόνα των αλλαγών που επέρχονται προκειμένου να είστε δεκτικοί στις αλλαγές των μέλλοντος και να προσαρμοστείτε αποκτώντας νέες δεξιότητες γνώσεις και εμπειρίες για να υπηρετήσετε τη ναυτιλία από θέσεις που πιθανόν σήμερα δεν μπορούμε ούτε καν να περιγράψουμε», τόνισε στους σπουδαστές.