Ο ολιστικός νόμος για τη ναυτική εκπαίδευση, που θα παρουσιάσει την ερχόμενη εβδομάδα ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, θα αποτελέσει το επόμενο βήμα του υπουργείου στο πλαίσιο των νομοθετικών του παρεμβάσεων για την ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας.
Ο υπουργός μιλώντας χθες το μεσημέρι σε εκδήλωση στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, τόνισε ότι το επόμενο βήμα του υπουργείου «είναι η προετοιμασία σχεδίου νόμου πραγματικής και ουσιαστικής αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, με το οποίο θα επιδιώκεται η ολιστική της διαχείριση και αντιμετώπιση από το Λύκειο μέχρι τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και τα κέντρα μετεκπαίδευσης των ναυτικών, η αύξηση του αριθμού των εισακτέων στις Ακαδημίες, η ενίσχυση και η ευελιξία στα προγράμματα σπουδών και η προσαρμογή στα νέα δεδομένα εκπαίδευσης του ναυτικού επαγγέλματος». Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τη ναυτιλιακή δύναμη της χώρας, υπογράμμισε ότι «είμαστε πλέον το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο».
Παροχή κινήτρων
«Σκοπός μας», επεσήμανε ο υπουργός, «είναι να κινητροδοτήσουμε ακόμη περισσότερο τη ναυτική κατεύθυνση, να βελτιώσουμε τη ναυτική εκπαίδευση, να την καταστήσουμε εξωστρεφή και, ταυτόχρονα, να ενισχύσουμε την ποιότητά της τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Η θεσμική θωράκιση της ναυτικής εκπαίδευσης, το ενιαίο σύστημα πιστοποίησης, η ενιαία τράπεζα θεμάτων, η θεσμική κατοχύρωση του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά και κίνητρα για πρόσληψη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού και αναβάθμιση του ρόλου του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΚΝΕ), είναι εκ των βασικών πυλώνων της θεσμικής παρέμβασης που σύντομα θα εισηγηθούμε στο Υπουργικό Συμβούλιο και θα ακολουθήσει ευρεία διαβούλευση με την ακαδημαϊκή εκπαιδευτική κοινότητα και φυσικά τον κλάδο της ναυτιλίας, που άλλωστε έχει και τον πρώτο λόγο ως προς το προφίλ ναυτικών που έχει ανάγκη».
Παράλληλα, όπως τόνισε, σε λίγες μέρες, μαζί με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερακάκη θα παρουσιάσει μια σημαντική καινοτομία στον τομέα της απλούστευσης διαδικασιών, με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας έκδοσης και επανέκδοσης του ναυτικού φυλλαδίου.
«Με το έργο της “e-θυρίδας ναυτικού” δημιουργήσαμε μια σχεδόν αποκλειστικά ψηφιακή διαδικασία επαφής του ναυτικού και του λιμεναρχείου, περιορίζοντας στον απολύτως αναγκαίο βαθμό την αυτοπρόσωπη παρουσία του ναυτικού και εισάγουμε μια νέα εποχή στο ψηφιακό ναυτικό φυλλάδιο, βάζοντας τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων ναυτικών και απελευθερώνοντας ανθρώπινους πόρους στα λιμεναρχεία, παρέχοντας ψηφιακά τη δυνατότητα αυτή στους ναυτικούς μας», τόνισε χαρακτηριστικά.
«Ταυτόχρονα», σημείωσε ο κ. υπουργός, «από το πλέγμα των 11 ψηφιακών παρεμβάσεων που αλλάζουν τον “χάρτη” της ναυτικής εκπαίδευσης και επαναπροσδιορίζουν τη σχέση σπουδαστή-ναυτικού-διοίκησης, επιτρέψτε μου να ξεχωρίσω την ανάπτυξη της ψηφιακής εφαρμογής έκδοσης ΑΝΙ, βάζοντας τέλος στις ουρές και την ταλαιπωρία των ναυτικών μας, όπου θα απευθύνονται στην υπηρεσία μόνο για την παραλαβή του πιστοποιητικού.
Με μερικά κλικ, θα μπορούν να εκκινήσουν και να ολοκληρώσουν την αίτηση και να παρακολουθούν την εξέλιξη του αιτήματος έως και την έκδοση». Όσον αφορά το μείζον ζήτημα της ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου, ο υπουργός υποστήριξε: «Προωθήσαμε στις αρχές του 2021 μέτρα για την ανάκτηση ανταγωνιστικότητας του νηολογίου μας.
Σήμερα, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή των μέτρων, μπορούμε να μιλάμε για μία επιτυχημένη παρέμβαση. Τη διετία 2021-2022 παρατηρήθηκε σταθερή αύξηση των εγγραφών ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, που αντιστοιχεί σε αύξηση 23,8% για το έτος 2021 και 42,8% για το έτος 2022, σε σχέση με το έτος 2020». «Σε συνάφεια», κατέληξε, «με τα παραπάνω, ακολουθώντας τις υψηλές πτήσεις της ελληνόκτητης ναυτιλίας, η ελληνική πλοιοδιαχείριση έφτασε στο ιστορικό υψηλό των 5.114 πλοίων.
Ο Πειραιάς είναι πλέον το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης παγκοσμίως».
Στον πόλεμο
Ειδική μνεία έκανε ο κ. Πλακιωτάκης στην πρωτοβουλία της χώρας για εγκαθίδρυση ασφαλούς θαλασσίου διαδρόμου στον Εύξεινο Πόντο, η οποία επέδρασε καταλυτικά και στην εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών παρά τη ρωσική εισβολή. Ιδιαίτερης αναφοράς, σημείωσε, χρήζει η συμμετοχή της ελληνικής ναυτιλίας στην πρωτοβουλία αυτή, καθώς έχει μεταφέρει με ασφάλεια πάνω από το 50% των σιτηρών που εξήχθησαν από την Ουκρανία από τον Αύγουστο 2022 μέχρι σήμερα, βοηθώντας καταλυτικά στην αντιμετώπιση μιας διαφαινόμενης -τους προηγούμενους τουλάχιστον μήνες- παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης.