Skip to main content

Συνέχεια στο θρίλερ της Euronav: Πώς εξελίσσεται η ναυμαχία Fredriksen – Saverys

Euronav

Ο Νορβηγός μεγιστάνας ανέβασε το ποσοστό του στην εταιρεία στο 20,3%

Πού το πάει ο John Fredriksen; Αυτό αναρωτιούνται ναυτιλιακοί παρατηρητές, οι οποίοι είδαν τον Νορβηγό μεγιστάνα να αυξάνει το ποσοστό του στη Euronav μέσα στο Σαββατοκύριακο, παρά την πρόσφατη απόφαση να αποσυρθεί από το deal συγχώνευσης με την εταιρεία του Frontline.

Μόλις μία εβδομάδα μετά την ανακοίνωση – έκπληξη της Frontline, ο επενδυτικός βραχίονας του Fredriksen, Famatown Finance, αγόρασε επιπλέον 5,1 εκατ. μετοχές της Euronav, αξίας άνω των 70 εκατ. δολαρίων, ανεβάζοντας το ποσοστό που κατέχει o ίδιος στην εταιρεία στο 20,3%.

Σημειώνεται ότι η οικογένεια Saverys, η οποία ήταν εξαρχής αντίθετη στη συμφωνία, κατέχει το 25% της Euronav και αποτελεί μεγαλομέτοχο της βελγικής ναυτιλιακής εταιρείας.
Δύο σενάρια

Σε ανάλυση με τίτλο: «Ο Fredriksen δεν τελείωσε με τη Euronav», η νορβηγική επενδυτική τράπεζα Pareto Securities «βλέπει» δύο πιθανά σενάρια μετά την κίνηση του Νορβηγού εφοπλιστή.
Στο πρώτο σενάριο είναι πιθανό ο επικεφαλής της Frontline να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με την οικογένεια Saverys -μαζί οι δυο τους ελέγχουν το 45% της Euronav- και να αποφασίσουν δραστικές αλλαγές σε έκτακτο γενικό συμβούλιο.

Στη δεύτερη υποθετική περίπτωση ο Fredriksen θα συνεχίσει να συνομιλεί με την τρέχουσα διοίκηση της Euronav, η οποία -προεξάρχοντος του CEO Hugo De Stoop- στήριζε μέχρι τέλους τη συγχώνευση -κόντρα στα «θέλω» της οικογένειας Saverys- και θα αποφασίσει να παραμείνει μέτοχος της βελγικής εταιρείας, παρεμποδίζοντας οποιαδήποτε σχέδια έχει καταρτίσει η οικογένεια γι’ αυτήν.

Σημειώνεται ότι οι Saverys έχουν εκφράσει την επιθυμία τους η Euronav να διαφοροποιηθεί από τη μεταφορά του αργού πετρελαίου και να εστιάσει σε άλλους ναυτιλιακούς κλάδους και πλοία που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο και η αμμωνία. Σχέδιο το οποίο αντέκρουσε η διοικητική ομάδα της Euronav.

Σύμφωνα με την Pareto, και τα δύο σενάρια θα μπορούσαν να οδηγήσουν τον στόλο δεξαμενόπλοιων της Euronav στη Frontline, κάτι στο οποίο στόχευε εξαρχής ο Fredriksen. Οι αναλυτές, πάντως, εκτιμούν ότι η συγχώνευση, όπως ήταν αρχικά σχεδιασμένη, δεν θα προχωρήσει.

Επένδυση

«Δεν καταλαβαίνω τη λογική πίσω από μία τέτοια κίνηση. Θα μπορούσε να είναι μία απλή οικονομική επένδυση» λέει στη «Ν» ένας άλλος ναυτιλιακός αναλυτής, ο οποίος ήθελε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Όπως εξηγεί, η μετοχή της Euronav, όπως και άλλες εταιρειών με δραστηριότητα στα tankers, προσφέρει επενδυτικές ευκαιρίες, καθώς η ναυλαγορά παραμένει σε εξαιρετικά επίπεδα και οι προοπτικές μοιάζουν ευνοϊκές.

«Η αγορά σημαίνει ότι ο Fredriksen βρίσκει τη μετοχή της Euronav, μία ελκυστική επένδυση. Θα μπορούσε επίσης να σημαίνει ότι δεν έχει εγκαταλείψει εντελώς τη Euronav, αλλά αυτό είναι καθαρή εικασία» επεσήμανε σε βελγικά μέσα ο Anders Redigh Karlsen, επικεφαλής ναυτιλιακής ανάλυσης στην ευρωπαϊκή εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Kepler Cheuvreux.

Τα επόμενα βήματα

Σε ανακοίνωση κατόπιν της απόφασης της Frontline για τον τερματισμό της διαδικασίας συγχώνευσης, η οικογένεια Saverys ζητά τη σύγκληση του Εποπτικού Συμβουλίου της Euronav και διοικητικές αλλαγές.

Από την άλλη, η διοίκηση της Euronav έχει υπογραμμίσει ότι τα εποπτικά και διοικητικά συμβούλια της εταιρείας βρίσκονται στη διαδικασία ανάλυσης των επιλογών της και θα προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για να προστατεύσουν και να διατηρήσουν τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της εταιρείας και των μετόχων της, συμπεριλαμβανομένων πιθανών δικαστικών ενεργειών ή/και της διαιτησίας.

Η «Ν» απηύθυνε σχετικά ερωτήματα στους τρεις εμπλεκόμενους, αλλά όλοι σημείωσαν ότι δεν μπορούν να σχολιάσουν τις τελευταίες εξελίξεις.