Πυκνώνουν τα «χτυπήματα» των χάκερ στη ναυτιλία. Το 2021, οι επιθέσεις που είχαν στόχο πλοία αυξήθηκαν κατά 33%, ενώ σύμφωνα με έρευνα με τίτλο «The Great Disconnect» το 36% των οργανισμών πιστεύει ότι έχει πέσει θύμα κυβερνοεπίθεσης κατά την τελευταία τριετία.
Για το 2023 η πρώτη μεγάλη κυβερνοεπίθεση στη ναυτιλία, ήταν απέναντι στον DNV. Το πρόγραμμα ShipManager, «έπεσε» με αποτέλεσμα να επηρεαστούν περίπου 1.000 πλοία από 70 εταιρείες.
Ο Νηογνώμονας, που είναι ένας από τους κορυφαίους σε παγκόσμιο επίπεδο, αναφέρει ότι όλοι οι χρήστες μπορούν ακόμα να χρησιμοποιούν τις ενσωματωμένες, εκτός σύνδεσης λειτουργίες του λογισμικού ShipManager. Παράλληλα βρίσκεται σε «¨ανοικτή γραμμή» για την διαλεύκανση της υπόθεσης.
«Η ερευνητική ομάδα εντόπισε σημαντικά κενά στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τα θέματα κυβερνοασφάλειας οι ναυτιλιακοί οργανισμοί και η ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο ο κλάδος προσεγγίζει τον κίνδυνο», αναφέρεται στην έρευνα των εταιρειών CyberOwl, που ειδικεύεται στην κυβερνοασφάλεια στη ναυτιλία, η Holman Fenwick Willan (HFW), δικηγορική εταιρεία ναυτικού δικαίου, και του οργανισμού καινοτομίας Thetius,
Πόλεμος κρατών
Τον Φεβρουάριο του 2022, περίπου στην έναρξη της σύγκρουσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, η CyberOwl ήταν σε αυξημένη επιφυλακή για κακόβουλη δραστηριότητα στον κυβερνοχώρο εθνικών κρατών. Η ομάδα της CyberOwl εντόπισε σε 8 πλοία διαφορετικών πλοιοκτητών κακόβουλο λογισμικό, που συνδεόταν στενά με πολιτική κατασκοπεία, σχεδιασμένο να παρέχει στον εισβολέα απομακρυσμένη, μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, για πλήρη χειρισμό και έλεγχο των μηχανημάτων.
Θύματα κυβερνοεπιθέσεων έχουν πέσει και ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (containerships) στον κόσμο. Η Maersk, η MSC, η Cosco και η CMA CGM – έχουν πέσει θύματα hacking τα τελευταία χρόνια. Θύματα επιθέσεων έχουν όμως πέσει και εταιρείες που παρέχουν ψηφιοποιημένες λύσεις και προγράμματα software στις εταιρείες και τα πλοία.