Ηλεκτρονικό μάτι για την παρακολούθηση των επιβατών κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια εισάγει μέσα στο 2023 η Ε.Ε., με στόχο την αποτροπή της παράνομης μετανάστευσης, αλλά και την ενίσχυση της εσωτερικής ασφάλειας της Ευρώπης.
Το θέμα αυτό, που είναι πρώτης προτεραιότητας καθώς θα πρέπει να εφαρμοστεί σε πρώτη φάση τον προσεχή Μάιο, αλλά και μια σειρά άλλων αιτημάτων του κλάδου αναμένεται να εξεταστούν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας στις αρχές Φεβρουαρίου, η οποία επανασυστάθηκε στα τέλη του 2022, στο πλαίσιο χάραξης της στρατηγικής για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας.
Σημειώνεται ότι η Ε.Ε. για τις νέες απαιτήσεις Σένγκεν είχε δώσει παράταση για δύο χρόνια στους ευρωπαϊκούς λιμένες λόγω της πανδημίας Covid-19, οι οποίοι καλούνται τώρα να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες.
Πρόκειται για το Σύστημα Εισόδου-Εξόδου (EES) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Αδειών (ETIAS) που θα τεθούν σε ισχύ τον Μάιο 2023 και τον Οκτώβριο του 2023, αντίστοιχα.
Το σύστημα Entry/Exit System (EES) που θα πρέπει να εφαρμοστεί τον προσεχή Μάιο στα λιμάνια, θα καταγράφει αυτόματα τους ταξιδιώτες από τρίτες χώρες, κάθε φορά που διασχίζουν εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., αντικαθιστώντας την έως τώρα πρακτική της χειροκίνητης σφράγισης διαβατηρίων, με ηλεκτρονική εγγραφή σε κεντρική βάση δεδομένων βιογραφικών και βιομετρικές πληροφορίες.
Το ETIAS, που θα εφαρμοστεί αργότερα τον Οκτώβριο, θα παρακολουθεί και θα εγκρίνει τους επισκέπτες που ταξιδεύουν σε κράτη της Ζώνης Σένγκεν χωρίς θεώρηση.
Αυτή η ταξιδιωτική άδεια θα πρέπει να ελέγχεται από τους μεταφορείς πριν από το ταξίδι.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ειδική ομάδα από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει ήδη επισκεφθεί όλους τους λιμένες της χώρας και έχει καταγράψει τι χρειάζεται ο καθένας και το πόρισμα της μελέτης έχει ήδη παραδοθεί.
Στο τραπέζι των 30 μελών της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας αναμένεται να τεθεί επίσης η δημιουργία του ενιαίου ηλεκτρονικού προγραμματισμού κρουαζιερόπλοιων για όλα τα λιμάνια (Berth allocation) σε εθνικό επίπεδο.
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν οι εταιρείες κρουαζιέρας να έχουν ανά πάσα στιγμή μια εικόνα του προγραμματισμού και μια ευελιξία επιλογής των προορισμών.
Τα μεγάλα λιμάνια αυτή τη στιγμή διαθέτουν δικό τους σύστημα αφιξοαναχωρήσεων των κρουαζιερόπλοιων, ενώ επιθυμία των στελεχών του κλάδου είναι να υπάρχει ένα κεντρικό σύστημα, ώστε μέσα από αυτό ο προγραμματισμός των αφίξεων να είναι πιο γνωστός στις διοικήσεις των λιμένων, προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι επιβάτες, οι εταιρείες και οι τοπικές κοινωνίες.
Τι ζητούν οι εταιρείες
Επίσης, οι εταιρείες του κλάδου επισημαίνουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού των κανονισμών λιμένων, για θέματα που αφορούν την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων, όπως για παράδειγμα αυτό που αφορά τις παρεχόμενες από λεμβούχους υπηρεσίες.
Ζητούν εξάλλου την εγκατάσταση ναυδέτων σε όρμους λιμένων για την εξυπηρέτηση των πλοίων εκεί που δεν υπάρχουν επαρκείς ευκολίες σε λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά και τη δυνατότητα εισόδου κρουαζιερόπλοιων σε λιμάνια χωρίς τη βοήθεια ρυμουλκού, σε περιπτώσεις που αδυνατούν να παρασχεθούν υπηρεσίες.
Εταιρείες κρουαζιέρας στο πλαίσιο των νέων κανονισμών από τον ΙΜΟ ζητούν και την ένταξη κατασκευής μικρών κρουαζιερόπλοιων στο ΕΣΠΑ, ενώ αυτές που δραστηριοποιούνται στον ελλαδικό χώρο επιθυμούν την επέκταση του Εθνικού Συστήματος VTMIS σε ευαίσθητες θαλάσσιες περιοχές με πυκνή κυκλοφορία.