Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τουλάχιστον τριών δεκαετιών υποχώρησαν τα περιστατικά πειρατείας και ένοπλων ληστειών έναντι πλοίων το 2022.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB), στη διάρκεια του 2022 καταγράφηκαν συνολικά 115 περιστατικά, έναντι 132 το 2021. Τα μισά από αυτά έλαβαν χώρα στις θάλασσες της νοτιοανατολικής Ασίας και ιδιαίτερα στα Στενά της Σιγκαπούρης, όπου οι επιθέσεις συνεχίζουν να αυξάνονται.
Οι δράστες κατάφεραν να αποκτήσουν πρόσβαση σε πλοία στο 95% των περιστατικών, καθώς επιβιβάστηκαν σε 107 πλοία. Δύο πλοία απήχθησαν, σε πέντε έγιναν αντίστοιχες απόπειρες επιθέσεων, ενώ ένα δέχτηκε πυροβολισμούς. Σε πολλές περιπτώσεις, τα πλοία, στα οποία επιβιβάστηκαν πειρατές, ήταν είτε αγκυροβολημένα είτε κινούνταν με χαμηλές ταχύτητες, ενώ σχεδόν όλα τα περιστατικά συνέβησαν σε νυχτερινές ώρες.
Το hotspot των επιθέσεων
Η συνεχιζόμενη μείωση στα περιστατικά αποδίδεται στην υποχώρηση της πειρατικής δραστηριότητας στα επικίνδυνα νερά του Κόλπου της Γουινέας (19 επιθέσεις το 2022 έναντι 35 το 2021). Ωστόσο, το ICC επισημαίνει ότι απαιτούνται βιώσιμες προσπάθειες για την ασφάλεια των ναυτικών στην περιοχή, όπως αποδεικνύουν τα δύο περιστατικά που έλαβαν χώρα το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Σε ένα από αυτά, ένα Ro-Ro πλοίο δέχτηκε επίθεση στα μέσα Νοεμβρίου, 28 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά των Turtle Islands στη Σιέρα Λεόνε. Όλα τα μέλη του πληρώματος κρατήθηκαν όμηροι και οι πειρατές προσπάθησαν να περάσουν το πλοίο μέσα από ρηχά νερά, με αποτέλεσμα αυτό να προσαράξει. Εν τέλει, το πλήρωμα κατάφερε να απελευθερωθεί και κατέφυγε σε ειδικό δωμάτιο του πλοίου, μέχρι οι αρχές της Σιέρα Λεόνε να προσεγγίσουν και να επιβιβαστούν στο βαπόρι.
Στον αντίποδα, αυξάνονται τα περιστατικά στα Στενά της Σιγκαπούρης. Το ένα τρίτο των περιστατικών παγκοσμίως το 2022 έλαβε χώρα στη συγκεκριμένη περιοχή. Μάλιστα, και στα 38 περιστατικά, οι πειρατές επιβιβάστηκαν στα πλοία.
«Παρότι οι συγκεκριμένες επιθέσεις θεωρούνται ευκαιριακά εγκλήματα χαμηλού επιπέδου και εμπίπτουν στην ένοπλη ληστεία, τα πληρώματα εξακολουθούν να βρίσκονται σε κίνδυνο. Σε όλα τα περιστατικά, δύο μέλη πληρωμάτων απειλήθηκαν και τέσσερα κρατήθηκαν όμηροι. Μάλιστα, έχει αναφερθεί ότι στις τελευταίες τρεις επιθέσεις, χρησιμοποιήθηκε όπλο για να απειλήσει τους ναυτικούς» υπογραμμίζεται στην έκθεση.