Ένα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοιο μέσης ηλικίας περίπου 14 ετών ήταν ο πιο δημοφιλής τύπος πλοίου στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων που έλαβαν χώρα στο δεύτερο μισό του 2022.
Ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος πυροδότησε το ενδιαφέρον για tankers «προχωρημένης» ηλικίας, με ναυτιλιακές εταιρείες από τη Μέση Ανατολή, την Τουρκία και την Κίνα να βρίσκονται πίσω από τα περισσότερα deals αγορών. Την ίδια ώρα, εφοπλιστές που ήθελαν να ανανεώσουν τους στόλους τους και ταυτόχρονα να αποκομίσουν σημαντικά κέρδη, όπως οι Έλληνες, αξιοποίησαν το momentum υψηλών αξιών και έθεσαν προς πώληση αρκετά παλιά δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η ναυλομεσιτική Cleaves Shipbroking AS, στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 παραχωρήθηκαν συνολικά 372 tankers (χωρητικότητας άνω των 15.000 dwt) μέσης ηλικίας 13,5 ετών.
«Η αυξημένη δραστηριότητα αγοραπωλησιών και οι υψηλές τιμές σχετίζονται με την ισχυρή ναυλαγορά, ως αποτέλεσμα των διαταραχών που προκάλεσε στο εμπόριο ο πόλεμος. Το τονάζ μεγαλύτερης ηλικίας βρίσκεται σε ζήτηση όταν το εμπόριο εστιάζει στη spot αγορά και η επένδυση πρέπει να αποσβεστεί σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα» λέει στη «Ν» ο Einar Straume, αναλυτής της Cleaves.
Ποιοι αγοράζουν
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» από την ταυτότητα των αγοραστών δεξαμενόπλοιων των τελευταίων μηνών, ξεχωρίζουν δύο εταιρείες, οι οποίες συστάθηκαν στη διάρκεια του 2022 -μετά τον πόλεμο- και ξεκίνησαν αμέσως να ενισχύονται με τονάζ.
Η πρώτη είναι η Gatik Ship Management, με έδρα την Ινδία, η οποία ελέγχει, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Equasis, 20 tankers, μέσης ηλικίας 16,3 ετών. Με βάση την ίδια πλατφόρμα, η εταιρεία παρέλαβε το πρώτο της πλοίο τον Απρίλιο του 2022. Συνολικά εννέα από τα 20 βαπόρια ανήκαν προηγουμένως σε ελληνικά συμφέροντα, ήτοι το 45% επί του συνόλου.
Η δεύτερη είναι η Fractal Marine DMCC, η οποία εδρεύει στο Ντουμπάι και διαχειρίζεται, σύμφωνα με την Equasis, 15 δεξαμενόπλοια, μέσης ηλικίας 15 ετών. Η πρώτη παραλαβή πλοίου έγινε τον Σεπτέμβριο του 2022. Το 46,67% ή 7 στα 15 βαπόρια ανήκαν προηγουμένως σε ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων.
Ποιοι πουλάνε
Εξαιρετική τιμή για βαπόρι 20ετίας φέρεται να εξασφάλισε τις τελευταίες ημέρες του 2022 η Avin International, συμφερόντων του ομίλου Βαρδινογιάννη. Ειδικότερα, το LR2 tanker Saint George (κατασκευής 2002) φέρεται να παραχωρήθηκε έναντι 22,5 εκατ. δολαρίων. Υπενθυμίζεται ότι τους πρώτους μήνες του 2022 δεξαμενόπλοια ίδιας ηλικίας ή ακόμη και νεότερα είχαν πουληθεί για scrap. Η ίδια εταιρεία πούλησε, σύμφωνα με τη VesselsValue, το suezmax Kriti Breeze (κατασκευής 2003) για 30,5 εκατ. δολάρια.
Με τίμημα 19,2 εκατ. δολαρίων παραχωρήθηκε πρόσφατα το MR tanker Τ Rex (κατασκευής 2006) της Stealth Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Βαφειά. Πρόκειται για μία από τις υψηλότερες τιμές στην αγορά για ένα βαπόρι αυτών των προδιαγραφών.
Παράλληλα, η United Maritime Corporation του Σταμάτη Τσαντάνη εξασφάλισε σχεδόν 40 εκατ. δολάρια για το LR2 Minoansea (κατασκευής 2008), ενώ λίγο πάνω από τα 39 εκατ. δολάρια φέρεται να αποκόμισε η Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα για την πώληση του aframax Houston Star (κατασκευής 2007).