Skip to main content

Λιμάνι Πειραιά: 5η θέση στην Ευρώπη, αλλά με μειωμένη κίνηση containers

Παραμένει στην πέμπτη θέση των κορυφαίων λιμανιών της Ευρώπης

Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε στο 11μηνο η διακίνηση containers από το λιμάνι του Πειραιά, καθώς το εμπόριο συνεχίζει να πλήττεται από την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας λόγω πληθωρισμού.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, στο 11μηνο του 2022 διακινήθηκαν συνολικά από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά 3,96 εκατ. TEUs, έναντι 4,39 εκατ. ΤEUs την αντίστοιχη περσινή περίοδο, πτώση 9,6%.

Τον Νοέμβριο του 2022 διακινήθηκαν συνολικά από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT) 359,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 365,5 χιλιάδων τον ίδιο μήνα του 2021, ήτοι καταγράφηκε πτώση κατά 1,6%.

Τον Φεβρουάριο του 2022 είχαν διακινηθεί από τους δύο προβλήτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά 349,3 χιλιάδες containers, τον Μάρτιο 362 χιλιάδες, τον Απρίλιο 296,6 χιλ., τον Μάιο 391,7 χιλ., τον Ιούνιο 357,6 χιλ., τον Ιούλιο 391,5 χιλ., τον Αύγουστο 373,1 χιλ., τον Σεπτέμβριο 366,4 χιλ. και τον Οκτώβριο 355 χιλ. εμπορευματοκιβώτια.

Τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης

Σύμφωνα με έκθεση του καθηγητή και ιδρυτή του PortEconomics, Theo Notteboom, το λιμάνι του Πειραιά παραμένει στην πέμπτη θέση των κορυφαίων λιμανιών της Ευρώπης, βάσει διακίνησης containers, παρά την πτώση των φορτίων που καταγράφεται στα περισσότερα ευρωπαϊκά λιμάνια στο τρέχον έτος.

Ενδεικτικό είναι ότι τα επτά μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια το 2022 καταγράφουν αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης στο τρίτο τρίμηνο. Τα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν από τον Πειραιά στο τρίτο τρίμηνο του 2022 ήταν μειωμένα κατά 10,5% σε ετήσια βάση.

Το Ρότερνταμ στην Ολλανδία, το πρώτο λιμάνι στη διακίνηση containers στην Ευρώπη, σημειώνει πτώση το ίδιο διάστημα κατά 4,4% και ακολουθεί η Αμβέρσα του Βελγίου με πτώση κατά 5%, στο Αμβούργο η διακίνηση υποχώρησε κατά 2,3%, στη Βαλένθια κατά 6,2%, στο Μπρεμερχάβεν της Γερμανίας κατά 9,5% και στο ισπανικό Αλχεθίρας σημειώθηκε πτώση κατά 0,6%.

Μόλις πέντε λιμάνια της Ευρώπης έκλεισαν το τρίτο τρίμηνο του έτους με θετικό πρόσημο. Η Βαρκελώνη με αύξηση κατά 1,1%, το Τζόια Τάουρο με 10,2%, η Χάβρη με 0,1%, το Γκντανσκ με 15,5% και η Μασσαλία με 5%.

Ανεστάλη η απεργία των ρυμουλκών

Σε προσωρινή αναστολή των απεργιακών τους κινητοποιήσεων, που είχαν εξαγγείλει για τα ξημερώματα της Τρίτης 20/12, προχώρησαν τα πληρώματα των ρυμουλκών. Το συνδικαλιστικό σωματείο των εργαζομένων έχει ζητήσει από τις ενώσεις των πλοιοκτητών νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας με αυξήσεις. Αν γινόταν η απεργία δεν θα μπορούσαν να καταπλεύσουν ή να αποπλεύσουν από το λιμάνι του Πειραιά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και δεξαμενόπλοια, προκαλώντας έντονες ανησυχίες στην αγορά για πιθανές ελλείψεις και εγκλωβισμό προϊόντων εν όψει και της εορταστικής περιόδου.

Η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ) σε ανακοίνωσή της χαιρέτισε την υπεύθυνη και λογική στάση που, όπως είπε, επέδειξαν το συνδικαλιστικό σωματείο των πληρωμάτων και οι ενώσεις των πλοιοκτητών, ενώ συνεχάρη το υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής για την επιτυχή διαμεσολάβηση.

Η ΔΝΕ είχε επισημάνει ότι μια ενδεχόμενη απεργία των ρυμουλκών μεσούσης της εορταστικής περιόδου θα είχε καταστροφικές συνέπειες για τους Έλληνες εξαγωγείς και εισαγωγείς, την εγχώρια αγορά, αλλά και την ελληνική οικονομία.