Η μείωση στην καταναλωτική ζήτηση λόγω του αυξανόμενου παγκόσμιου πληθωρισμού είχε ως αποτέλεσμα την ετήσια πτώση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για οκτώ μεγάλες εταιρείες του κλάδου διεθνώς, κατά σχεδόν 5%, στο εννεάμηνο του 2022.
Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Alphaliner, οι εταιρείες Maersk, CMA CGM, COSCO, Hapag-Lloyd, OOCL, Yang Ming, HMM και ZIM διακίνησαν συνολικά 71,08 εκατ. TEUs τους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, αριθμός μειωμένος κατά 4,6% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021.
Η πλειονότητα των εταιρειών σημείωσε σημαντική μείωση στους μεταφερόμενους όγκους εμπορευματοκιβωτίων, με εξαίρεση την ταϊβανέζικη Yang Ming, τη γερμανική Hapag-Lloyd και τη γαλλική CMA CGM.
Η Yang Ming κατάφερε και αύξησε το μεταφορικό της έργο σε 3,45 εκατ. TEUs, αύξηση 4,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς επωφελήθηκε από την απόκτηση νεότευκτων πλοίων που παραδόθηκαν τον Οκτώβριο του 2021, με αποτέλεσμα η χωρητικότητα του στόλου της να ενισχυθεί κατά περισσότερο από 10% στο έτος έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2022.
Η CMA CGM και η Hapag-Lloyd ανέφεραν επίσης σταθερούς όγκους στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο εννεάμηνο του 2022, στα 16,59 εκατ. ΤEUs και 8,98 εκατ. TEUs αντίστοιχα, αριθμοί αμετάβλητοι σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021.
Οι υπόλοιποι πέντε μεταφορείς που συμμετείχαν στην έρευνα κατέγραψαν σημαντική μείωση του όγκου τους σε ετήσια βάση για την περίοδο Ιανουαρίου Σεπτεμβρίου του 2022.
Η COSCO Shipping (εξαιρουμένης της OOCL) σημείωσε πτώση 10,6%, η Maersk -7,2%, η HMM -7,0%, η OOCL -6,2% και η ZIM -2,5%.
Η αύξηση της χωρητικότητας στο μέλλον αναμένεται να επιδεινώσει το πρόβλημα, καθώς λιγότερο φορτίο θα μοιράζεται σε περισσότερα πλοία, κάτι που θα επιφέρει περαιτέρω μείωση των ναύλων.
Ο παγκόσμιος στόλος των containerships αναμένεται να φθάσει στο τέλος του 2022 στους 26,07 εκατ. τόνους και να «σκαρφαλώσει» πάνω από τα 30 εκατ. TEUs έως το 2024, εκτός εάν οι εταιρείες προχωρήσουν μαζικά σε διαλύσεις παλαιότερων πλοίων. Οι μεταφορείς διατηρούν πάντως κάποιες ελπίδες για ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας, που θεωρείται πιο ισχυρή από αυτή της Ευρώπης.
Εμπορικές μεταβολές
Η χαμηλή ζήτηση, η πτώση των ναύλων στη spot αγορά και η αυξανόμενη χωρητικότητα των containerships έχει ωθήσει τους μεταφορείς να εγκαταλείπουν όλο και περισσότερο τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ για την Ασία, επιστρέφοντας μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Σημειώνεται ότι από την αρχή του τρέχοντος έτους η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) αύξησε το πρόσθετο τέλος διέλευσης δύο φορές -μία φορά τον Φεβρουάριο και ξανά τον Μάρτιοεπικαλούμενη την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου. Από τον Ιανουάριο του 2023 θα υπάρξει και νέα αύξηση των διοδίων διέλευσης των πλοίων κατά 15%, που θα είναι για όλους τους τύπους πλοίων.
Η Alphaliner έχει εντοπίσει περίπου 12 πλοία που επιστρέφουν τις τελευταίες ημέρες προς την Ασία μέσω του Ακρωτηρίου και ο αριθμός τους θα αυξηθεί πιθανώς κατά τις επόμενες εβδομάδες. Οι περισσότερες εκτροπές έγιναν από πλοία της συμμαχίας «ΤHE Alliance».
Από την έντυπη έκδοση