Εκατοντάδες containers ψυγεία με ευπαθή προϊόντα, που βρίσκονται για εξαγωγή στα λιμάνια, κινδυνεύουν να χαθούν, σε περίπτωση που πραγματοποιηθούν οι δύο συνεχιζόμενες 48αρες απεργίες των πληρωμάτων των ρυμουλκών από την ερχόμενη Τρίτη.
Την επισήμανση αυτή κάνουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς, τα οποία επισημαίνουν ότι οι δύο πλευρές (εργοδοτικές ενώσεις και Ένωση πληρωμάτων ρυμουλκών), θα πρέπει πολύ σύντομα να βρουν κοινό τόπο ώστε να μην σταματήσει η ομαλή ροή του εξαγωγικού εμπορίου.
«Χιλιάδες εμπορεύματα θα μείνουν στις αποβάθρες των λιμανιών , αγορές θα χαθούν και βέβαια αναμένατε να υπάρξουν μεγάλες ανατιμήσεις προϊόντων λόγω αναμενομένων σημαντικών ελλείψεων στη τροφοδοσία της αγοράς», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Ενδεικτική είναι και η ανακοίνωση της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, που εκπροσωπεί τα ναυτικά πρακτορεία, με την οποία επισημαίνεται ότι ζητά τη συνέχιση της διαμεσολάβησης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δεδομένου ότι: «εν μέσω της εορταστικής περιόδου που διανύουμε εκατοντάδες εμπορευματοκιβώτια με ευπαθή προϊόντα εγκλωβίζονται στους εμπορικούς λιμένες της Χώρας εν αναμονή φόρτωσης/εξαγωγής και ταυτόχρονα επί των καταπλεόντων πλοίων χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρουν άμεσης κατανάλωσης εμπορεύματα αδυνατούν να εκφορτωθούν και να προωθηθούν στην Ελληνική επικράτεια».
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες το υπουργείο Ναυτιλίας, έχει ξεκινήσει ήδη την διαμεσολάβηση ανάμεσα στις δύο πλευρές, ενώ είτε για τις επόμενες ώρες, είτε το πολύ τη Δευτέρα; 19 Δεκεμβρίου το πρωί, αναμένεται να γίνει νέα συνάντηση στο υπουργείο στην Ακτή Βασιλειάδη.
«Καθίσταται σαφές πως οποιαδήποτε καθυστέρηση θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους Έλληνες εξαγωγείς και εισαγωγείς, την εγχώρια αγορά και συνεκδοχικά την Εθνική Οικονομία», σημειώνει η ΔΝΕ κρούοντας, όπως επισημαίνει τον κώδωνα του κινδύνου προς αποφυγή απευκταίων φαινομένων ελλείψεων ή/και ανατιμήσεων αγαθών, σε αυτή την εξόχως κρίσιμη χρονική συγκυρία και παραμένει προσηλωμένη στην εξεύρεση μίας αμοιβαίως αποδεκτής λύσης.
Οι εργοδότες
Από την πλευρά τους οι δύο εργοδοτικές Ενώσεις ρυμουλκών σε κοινή τους ανακοίνωση αναφέρουν: «Ξεκαθαρίσαμε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων για τη νέα ΣΣΕ, ότι πρόθεσή μας είναι η διαμόρφωση συνθηκών λειτουργίας του κλάδου σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις εργασίας και ασφάλειας των ναυτικών και κατά τρόπο που δεν θα καθιστά τις εταιρείες όμηρο των ελεγκτικών οργάνων. Θεωρούμε αδιανόητο να είμαστε ο μόνος κλάδος που πληρώνουμε την ανάπαυση ως εργασία και ταυτόχρονα να μας επιβάλλονται πρόστιμα.
Ξεκαθαρίσαμε επίσης από την πρώτη στιγμή, ότι δεν έχουμε καμία απολύτως πρόθεση η νέα ΣΣΕ να θίξει επί τα χείρω τα εισοδηματικά ζητήματα των εργαζομένων μας. Αντιθέτως, διατυπώσαμε την βούλησή μας να εξετάσουμε θετικά σειρά αιτημάτων που κατετέθησαν στην διαδικασία διαλόγου.
Σε μια περίοδο όπου, το κόστος λειτουργίας μας εκτοξεύεται και η Πολιτεία αφ’ ενός μας αποκλείει από τον Αναπτυξιακό Νόμο αφ’ ετέρου μας επιβαρύνει με άδικες και αντισυνταγματικές φορολογικές ρυθμίσεις, οφείλουμε έναντι των εργαζομένων μας, των πελατών και των μετόχων μας, να διασφαλίσουμε την βιωσιμότητα των επιχειρήσεών μας με όρους ανταγωνιστικότητας.
Οι περιστάσεις είναι κρίσιμες και αντί να αναλώνουμε τις δυνάμεις μας σε άγονους διαξιφισμούς συνδικαλιστικής γυμναστικής απαιτείται όλοι μας – Πολιτεία, Πλοιοκτήτες, Εργαζόμενοι – να επιδείξουμε υπευθυνότητα και σύνεση. Εμείς, σ’ αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε για το καλύτερο».
Τι λένε τα πληρώματα
Το διοικητικό συμβούλιο της ΠΕΠΡΝ σε ανακοίνωσή του επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι δεν μπορεί να δεχτεί:
«-Την υποτιθέμενη ανάπαυση εντός ρυμουλκού έναντι αμοιβής, για να μην δέχεστε πρόστιμα.
-Την μη ύπαρξη επιπλέον ατόμων να καλύπτουν τις βάρδιες ασφαλείας κατά την θεωρητική ανάπαυση μας γιατί την πραγματική ανάπαυση εντός εδώ και 30 χρόνια δεν την έχουμε δει».
«Αν θέλετε να απασχολείτε τα ρυμουλκά σε αυτές τις συνθήκες να βάλετε βάρδιες που προβλέπονται από την υπάρχουσα σύμβαση την οποία θέλετε να τροποποιήσετε ή να καταργήσετε και που ποτέ δεν τηρήσατε με αιτιολογικό την αύξηση του κόστους λειτουργίας. Εμείς δεν διαπραγματευόμαστε την ασφάλεια. Η υπεραπασχόληση το μόνο που θα δημιουργήσει είναι επικίνδυνες καταστάσεις και ατυχήματα στις ζωές των πληρωμάτων μας και των επιβατών/πληρωμάτων άλλων πλοίων, των λιμενικών εγκαταστάσεων του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των γύρω περιοχών στα πετρελαιοειδή που εξυπηρετούμε», αναφέρετε χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση με την οποία εξαγγέλλει δύο συνεχόμενες επαναλαμβανόμενες 48ωρες απεργίες από 00:01 της Τρίτης 20/12/22.