Δεν κάνει πίσω η Τουρκία στην απαίτησή της να ελέγχει τα δεξαμενόπλοια που βγαίνουν από τα στενά του Βοσπόρου για ασφαλιστικές καλύψεις που αφορούν το πλαφόν του πετρελαίου που μεταφέρεται, με αποτέλεσμα περίπου 25 δεξαμενόπλοια να έχουν «κολλήσει» στα στενά. Επισημαίνεται ότι τα P&I Club, τα οποία καλούνται να δώσουν τα έγγραφα που ζητάει η Τουρκία, επισημαίνουν ότι είναι εκτός κανονισμών και δεν μπορούν να τα παράσχουν. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Τουρκία επιμένει παρά την παρέμβαση των ΗΠΑ ώστε να ανοίξουν τα στενά για τα δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, ορισμένος αριθμός δεξαμενόπλοιων έχει «δέσει» στη μέση της Μαύρης Θάλασσας, περιμένοντας να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, ενώ τα περισσότερα εξ αυτών δεν μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία.
Όπως επισημαίνουν οι Lloyd’s, 12 από τα δεξαμενόπλοια φόρτωσαν πετρέλαιο από το Καζακστάν από τις 25 Νοεμβρίου, επομένως δεν θα έπρεπε -θεωρητικά- να χρειάζεται να παρέχουν ασφαλιστικές εγγυήσεις καθώς το φορτίο δεν είναι ρωσικό. Επίσης, ένας αριθμός τάνκερ είχε φορτώσει πριν τεθούν οι κυρώσεις της Ε.Ε. για το ρωσικό πετρέλαιο, στις 5 Δεκεμβρίου.
Επισημαίνεται ότι η απόφαση της Τουρκίας, που ισχύει από την 1η Δεκεμβρίου, αναφέρει ότι μετά την επιβολή του ανώτατου ορίου στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου που μπορεί να μεταφερθεί σε χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις (60 δολάρια το βαρέλι), προϋποθέτει ότι τα P&I Club έχουν πράγματι ασφαλίσει τα φορτία, προκειμένου να είναι εξασφαλισμένη η γειτονική χώρα για τυχόν ατυχήματα.
Οι τουρκικές αρχές εισήγαγαν τις νέες απαιτήσεις, σύμφωνα με τις οποίες κάθε πλοίο πρέπει να έχει ασφαλιστική κάλυψη P&I για όλες τις περιστάσεις όταν ταξιδεύει στα τουρκικά ύδατα ή όταν καταπλέει σε λιμάνια, ως τρόπο αντιμετώπισης της αυξανόμενης απειλής που δημιουργεί για τη χώρα η χρήση του λεγόμενου dark fleet, δεξαμενόπλοιων που ενδέχεται να θέσει σε χρήση η Ρωσία για να αποφύγει τις κυρώσεις. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten & Partners ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι ο στόλος αυτών των δεξαμενόπλοιων πλησιάζει τα 300.
Όπως αναφέρει το Reuters, οι τουρκικές αρχές εξακολουθούν να ζητούν εγγυήσεις από τα P&I, ακόμα και μετά τις συνομιλίες μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ Wally Adeyemo και του Τούρκου υφυπουργού Εξωτερικών Sedat Onal, προκειμένου να πεισθεί η τουρκική πλευρά ότι δεν υπάρχει ζήτημα ελέγχων.
«Είμαστε σε επαφή με την Τουρκία για το πώς το ανώτατο όριο τιμής ισχύει μόνο για το ρωσικό πετρέλαιο και εξηγήσαμε ότι το ανώτατο όριο δεν απαιτεί πρόσθετους ελέγχους στα πλοία που διέρχονται από τα τουρκικά ύδατα», δήλωσε ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ. «Κατανοούμε ότι σχεδόν όλα τα δεξαμενόπλοια που καθυστερούν δεν μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία και δεν επηρεάζονται από το ανώτατο όριο».
Από την πλευρά του UK P&I Club, σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι η «έκδοση επιβεβαιωτικής επιστολής υπό αυτές τις συνθήκες θα εκθέσει τον όμιλο σε παραβίαση κυρώσεων βάσει της νομοθεσίας της Ε.Ε., του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ και ως εκ τούτου το Club δεν μπορεί να συμμορφωθεί με το αίτημα των τουρκικών αρχών».
Από την έντυπη έκδοση