Το νηολόγιο με τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων ανάμεσα στα 11 πρώτα του κόσμου είναι το ελληνικό, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).
Επικαλούμενοι στοιχεία της σουηδικής εταιρείας Marine Benchmark, η οποία υπολογίζει τις εκπομπές CO2 ανά νηολόγιο, βάσει του Συστήματος Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS) των πλοίων, οι συνολικές εκπομπές των βαποριών που είναι εγγεγραμμένα στην ελληνική σημαία διαμορφώθηκαν το 2021 σε 16,8 εκατ. τόνους. Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η Marine Benchmark, οι συνολικές εκπομπές CO2 από τα υπό ελληνική σημαία πλοία υποχώρησαν κατά 23,04% το διάστημα 2011-2021. Η μεγαλύτερη μείωση συντελέστηκε μεταξύ 2012 και 2013, όταν οι εκπομπές έπεσαν κατά 9,21%. Αξιοσημείωτο είναι ότι στη διάρκεια αυτής της διετίας η χωρητικότητα των υπό ελληνική σημαία πλοίων ενισχύθηκε κατά 1,47%. Το εγχώριο νηολόγιο καταγράφει καλύτερες επιδόσεις ακόμη και από χώρες με μικρότερη εγγεγραμμένη χωρητικότητα, όπως η Ιαπωνία και η Δανία. Οι αναλυτές, βέβαια, εξηγούν ότι το υψηλότερο μερίδιο της ιαπωνικής σημαίας στις εκπομπές αποδίδεται εν μέρει στο γεγονός ότι διαθέτει περισσότερα πλοία γενικού φορτίου, ενώ αντίστοιχα τα νούμερα της Δανίας οφείλονται στη διαχείριση πλειάδας βαποριών μεταφοράς containers. Οι δύο εν λόγω κατηγορίες αφορούν πλοία με μεγαλύτερο αποτύπωμα CO2 συγκριτικά με άλλα.
Επενδύσεις σε νέα πλοία
Κατά την εξεταζόμενη περίοδο και με βάση την πλατφόρμα δεδομένων της UNCTAD, η χωρητικότητα του ελληνικού νηολογίου έχει μειωθεί κατά 7,94%, στα 64,5 εκατ. GT το 2021, από 70,1 εκατ. GT το 2011. Συνεπώς, παρά τις δεδομένες εκροές από την εγχώρια σημαία τα τελευταία χρόνια για διάφορους λόγους, η υποχώρηση των εκπομπών είναι απόρροια και άλλων παραγόντων, που συνδέονται κυρίως με τις μαζικές επενδύσεις των Ελλήνων σε νεότερα πλοία.
Στοιχεία που παρουσίασε η «Ν» νωρίτερα φέτος καταδεικνύουν ότι ο μέσος όρος ηλικίας των
πλοίων που ενεγράφησαν στο ελληνικό νηολόγιο στο επτάμηνο του 2022 είναι περίπου κατά 10
έτη μικρότερος απ’ αυτά που διεγράφησαν. Συγκεκριμένα, τα νέα βαπόρια είναι 22, μέσης ηλικίας
3,5 ετών, ενώ η ίδια τάση ακολουθείται, σύμφωνα με πληροφορίες, και τους τελευταίους μήνες.
Παράλληλα, όπως λένε οι αναλυτές της μελέτης της UNCTAD, η ελληνική σημαία διαθέτει περισσότερα δεξαμενόπλοια, το αποτύπωμα CO2 των οποίων είναι χαμηλότερο από containerships και βαπόρια γενικού φορτίου.
Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελλάδα παραμένει στον Λευκό Κατάλογο STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), καθώς και στον Λευκό Κατάλογο του Paris MoU και του Tokyo MoU. Επίσης,
περιλαμβάνεται στον Κατάλογο των Ναυτιλιακών Διοικήσεων του Προγράμματος QUALSHIP 21 της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG).
Προσπάθεια ανακοπής των εκροών
Η ελληνική σημαία κατατάσσεται στην ένατη θέση με τα κορυφαία νηολόγια διεθνώς και στη δεύτερη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση την καθιερωμένη ετήσια έκθεση της Lloyd’s List. Η πτωτική τάση στον αριθμό των ενταγμένων πλοίων που άρχισε πριν από μερικά χρόνια συνεχίζεται και σήμερα, παρά τις προσπάθειες που συντελούνται σε θεσμικό και επιχειρηματικό επίπεδο. Μολονότι η κρατική πολιτική έχει ως στόχο την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, η έλλειψη ειδικευμένου ναυτικού προσωπικού αποτελεί εμπόδιο, κάτι που οδηγεί τους πλοιοκτήτες σε ξένα νηολόγια, επισημαίνουν ναυτιλιακοί αξιωματούχοι. Σε αυτό το πλαίσιο, η νέα διοίκηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, υπό την προεδρία της Μελίνας Τραυλού, θέτει
στο επίκεντρο την ενίσχυση του status της ελληνικής σημαίας.