Skip to main content

Ναυτιλία: Στα ύψη το κόστος μεταφοράς του ρωσικού πετρελαίου

Ραγδαία αύξηση στους ναύλους ενόψει του εμπάργκο που θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου

Τα κόστη μεταφοράς για το ρωσικό αργό εκτινάσσονται στα ύψη, λίγα 24ωρα πριν τεθούν σε ισχύ οι ευρωπαϊκές κυρώσεις, που θα αφήσουν ελάχιστους παίχτες στην αγορά για τη διακίνηση του καυσίμου. Οι εφοπλιστές που παραμένουν πρόθυμοι να φορτώσουν στα πλοία τους ρωσικό πετρέλαιο  προσπαθούν ουσιαστικά να χρεώσουν υψηλότερες τιμές ως αποζημίωση για την ανάληψη ρίσκου, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Bloomberg.

Οι ναύλοι για μεταφορά από τη Βαλτική Θάλασσα στην Ινδία κυμαίνονται κοντά στα 15 εκατ. δολάρια (ή 20 δολάρια το βαρέλι) για φορτία μετά την 5η Δεκεμβρίου, όταν και θα τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για αισθητή αύξηση σε σχέση με τα επίπεδα των 9 έως 11,5 εκατ. δολαρίων στα οποία κινούνται σήμερα.

Το άλμα στο κόστος αντανακλά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές για το ρωσικό αργό, ενόψει της προθεσμίας της 5ης Δεκεμβρίου, όταν η Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων ορισμένων εκ των κορυφαίων ιδιοκτήτων τάνκερς, θα σταματήσουν τη μεταφορά των ρωσικών καυσίμων. Τα λιγότερα διαθέσιμα πλοία και η ανάγκη να αλλάξει ρότα το ρωσικό πετρέλαιο και να “μετατοπιστεί” από τους παραδοσιακούς αγοραστές στην Ευρώπη σε νέους πελάτες στην Ασία και τη Μέση Ανατολή θα κρατήσουν σε υψηλότατα επίπεδα τις χρεώσεις για αρκετό διάστημα ακόμη.

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία περιμένει επίσης τις λεπτομέρειες για το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου που έχουν προτείνει οι 7 ισχυρότερες οικονομίες του πλανήτη (G7) και που θα μπορούσε ουσιαστικά να εξαιρέσει από τις ευρωπαϊκές κυρώσεις φορτία, που θα σέβονται το όριο στην τιμή. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg τα 27 κράτη – μέλη της Ε.Ε. είναι κοντά σε συμφωνία για καθορισμό του πλαφόν στα 60 δολάρια το βαρέλι. Η Ρωσία από την πλευρά της έχει διαμηνύσει πως θα σταματήσει να πουλάει πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε όσες χώρες συμμετάσχουν στο πλαφόν.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του αμερικανικού ειδησεογραφικού δικτύου η απουσία σαφήνειας στις κυρώσεις και τις εξαιρέσεις τους έχει ανοίξει τον δρόμο σε έναν αποκαλούμενο «σκοτεινό» στόλο, δηλαδή τάνκερς που είναι διατεθειμένα να διακινήσουν το ρωσικό αργό. Τα περισσότερα είναι μεγάλης «ηλικίας» και έχουν ιστορικό συναλλαγών με καθεστώτα που βαρύνονται από κυρώσεις, όπως το Ιράν.

naftemporiki.gr