Skip to main content

Οι spin-off των Ελλήνων εφοπλιστών στη Wall Street

Reuters

Όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση στη Wall Street

Στέρεες βάσεις φαίνεται πως έχει η τάση δημιουργίας spin-off εταιρειών από Έλληνες εφοπλιστές της Wall Street, καθώς πριν από μερικές ημέρες μία ακόμη εισηγμένη αποφάσισε να κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.

Ο λόγος για την Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη, η οποία ανακοίνωσε ότι θα θέσει σε λειτουργία την Τoro Corp. με εστίαση στην αγορά των tankers. Η συγκεκριμένη ναυτιλιακή γίνεται έτσι η τέταρτη συνολικά την τελευταία διετία που ιδρύει spinoff σε μια προσπάθεια να διαχωρίσει τα περιουσιακά στοιχεία του στόλου της.

«Η συναλλαγή αναμένεται να βοηθήσει τις Castor και Toro να εστιάσουν καλύτερα στους αντίστοιχους κλάδους τους, να βελτιώσουν τη λειτουργική αποτελεσματικότητα, να διευκολύνουν στρατηγικές επέκτασης, να προσελκύσουν νέους επενδυτές και μέσα από τη διανομή μερισμάτων στις μετοχές της Toro, να δώσουν στους μετόχους της Castor την ευελιξία να προσαρμόσουν τα κεφάλαιά τους ανάλογα με τον ναυτιλιακό κλάδο στον οποίο θέλουν να επενδύσουν» σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Ποιοι προηγήθηκαν

Τα επιχειρήματα που αναφέρονται σε αυτό το ανακοινωθέν χρησιμοποιήθηκαν λίγο πολύ από όλες τις εταιρείες που υλοποίησαν αντίστοιχα εγχειρήματα. Την αρχή έκανε στη διάρκεια του 2021 η Diana Shipping, με δραστηριότητα στη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου, στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού, λανσάροντας την OceanPal. Στην τελευταία μεταφέρθηκαν bulk carriers μεγαλύτερης ηλικίας από την Diana Shipping, με στόχο να αξιοποιηθούν σε βραχυχρόνιες συμφωνίες ναυλώσεων. Σήμερα, ο στόλος της αποτελείται από δύο capes και δύο panamaxes. Στο πρώτο εξάμηνο του 2022, η εταιρεία κατέγραψε έσοδα από ναυλώσεις 8,2 εκατ. δολαρίων και κέρδη 1 εκατ. δολαρίων.

Λίγο μετά ακολούθησε η StealthGas, συμφερόντων του Χάρη Βαφειά, η οποία ίδρυσε spin-off για τα τέσσερα δεξαμενόπλοια του στόλου της, την οποία εισήγαγε στον Nasdaq με την επωνυμία Imperial Petroleum. Η νέα spin-off μεγέθυνε εντυπωσιακά τον στόλο της στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, ενώ έκανε και άνοιγμα στην αγορά των bulk carriers, αποκτώντας δύο μικρά handysize βαπόρια. Σήμερα αποτελείται από 10 πλοία (5 MR tankers, δύο suezmaxes, δύο handysize και ένα aframax). Τα καθαρά κέρδη της εισηγμένης έφτασαν τα 15,5 εκατ. δολάρια το φετινό τρίτο τρίμηνο, αυξημένα κατά 15.400%, συγκριτικά με τους προηγούμενους τρεις μήνες. Τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 42,6 εκατ. δολάρια στο τρίτο τρίμηνο, ενισχυμένα κατά 939% εν συγκρίσει με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, λόγω αύξησης του στόλου και βελτίωσης των ναύλων.

Το περασμένο καλοκαίρι έκανε την εμφάνισή της η United Maritime Corporation, η οποία προήλθε από τη Seanergy Maritime Holdings, συμφερόντων Σταμάτη Τσαντάνη. Η εταιρεία ξεκίνησε με ένα μεγαλύτερης ηλικίας capesize από τη Seanergy, αλλά γρήγορα αποφάσισε να επεκταθεί στα δεξαμενόπλοια, αγοράζοντας δύο aframaxes και δύο LR2 tankers.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο πούλησε τα δύο aframaxes, αξιοποιώντας το εξαιρετικό momentum στην αγορά, με κέρδος 19 εκατ. δολαρίων. Έτσι, σήμερα ο στόλος της αποτελείται από τρία πλοία (1 capesize + 2 LR2 tankers). Από τον Ιούλιο και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2022, η εταιρεία κατέγραψε καθαρά κέρδη 1 εκατ. δολαρίων και κύκλο εργασιών 7,9 εκατ. δολαρίων.

Οι διαφορετικές στρατηγικές

Μια ματιά στις κινήσεις των τριών εταιρειών τους τελευταίους μήνες φανερώνει και τις διαφορετικές στρατηγικές που ακολουθούν. Σε αντίθεση με την OceanPal, η οποία παραμένει αποκλειστικός «παίκτης» στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, Imperial Petroleum και United Maritime Corporation αποφάσισαν να επεκταθούν σε διαφορετικούς ναυτιλιακούς κλάδους.

Η spin-off του Χάρη Βαφειά κινήθηκε πέραν… του ονόματός της και αγόρασε bulkers, ενώ αυτή του Σταμάτη Τσαντάνη ενισχύθηκε με tankers.

Και αν και για την οικογένεια Βαφειά η διαχείριση φορτηγών δεν είναι είδηση, μιας και οι μη εισηγμένες εταιρείες του ομίλου ελέγχουν τέτοιου τύπου βαπόρια, η κίνηση της United ήταν έκπληξη, δεδομένης της αποκλειστικής δραστηριότητας της Seanergy στην αγορά των μεγάλων bulk carriers, τύπου capesize.

Η United βέβαια είχε προϊδεάσει με το… καλημέρα, καθώς στην ανακοίνωση ίδρυσης γινόταν λόγος για «διαφοροποιημένο επιχειρηματικό μοντέλο, με επενδύσεις σε διάφορους ναυτιλιακούς τομείς».

Μένει να δούμε ποια τακτική θα ακολουθήσει και η Τoro Corp.

Ο στόλος της σε πρώτη φάση θα αποτελείται από τα tankers της Castor Maritime (ένα aframax, πέντε LR2 tankers και δύο handysize tankers), η οποία ελέγχει ακόμη 20 bulkers.

Αναλυτής πάντως που μίλησε στη «Ν» για το θέμα της κατάλληλης στρατηγικής στη Wall Street, τόνισε ότι οι επενδυτές της ναυτιλίας δεν κοιτάζουν τη διαφοροποίηση. «Θέλουν να παίξουν στον κύκλο της εκάστοτε αγοράς για μια μικρή περίοδο και στη συνέχεια να μετακινηθούν αλλού» υπογράμμισε.

Από την έντυπη έκδοση