Από την έντυπη έκδοση
Τη μετατροπή μεσαίου συμβατικού μεταχειρισμένου πλοίου σε υβριδικό-ηλεκτροπροωθούμενο προβλέπει πρωτοποριακό πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, για το οποίο ήδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ.
Πρόκειται για ένα έργο που γίνεται σε συνεργασία με το τμήμα ηλεκτρολόγων μηχανολόγων από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και των δήμων Αιγίου και Δωρίδας, οι οποίοι αναμένεται να προχωρήσουν και στην ίδρυση διαδημοτικής ναυτικής εταιρείας.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος, που ανέρχεται περίπου στα 6 εκατ. ευρώ και έχει ήδη εξασφαλιστεί μέσω του ΕΣΠΑ, δεν περιλαμβάνει μόνο την εξεύρεση πλοίου και τη μετατροπή του σε υβριδικό-ηλεκτροπροωθούμενο, αλλά και τις νέες υποδομές που θα υλοποιηθούν στις λιμενικές εγκαταστάσεις του Αιγίου και στην περιοχή του Αγ. Νικολάου Φωκίδας για να μπορεί το πλοίο να φορτίζεται από ανανεώσιμες πηγές (Φωτοβολταϊκό ή/και Αιολικό Πάρκο).
Επίσης θα κατασκευαστεί σύστημα ασφαλούς και υπερταχείας ηλεκτρικής φόρτισης των συσσωρευτών κάτι που θα δίνει τη δυνατότητα στο πλοίο να μπορεί να κινείται συνέχεια.
Οι μελέτες του προγράμματος έχουν ολοκληρωθεί και αφού γίνει η πρώτη αναθεώρηση του ΕΣΠΑ έως το τέλος του 2022 αρχές του 2023 αναμένεται και η πρώτη χρηματοδότηση για να ξεκινήσει η υλοποίηση των έργων.
Σημειώνεται ότι η λειτουργία της πορθμειακής γραμμής Αιγίου – Αγίου Νικολάου Δωρίδος είχε σταματήσει το 2011 λόγω της κρίσης, ενώ η δραστηριοποίηση εκ νέου της γραμμής θα αυξήσει την οικονομική και τουριστική δραστηριότητα των δύο γειτονικών περιοχών.
Μεταφορική δυνατότητα πλοίου – στόχος του προγράμματος
Το πλοίο που αναμένεται να επιλεγεί μετά από διεθνή διαγωνισμό θα συνδέσει ακτοπλοϊκώς το Αίγιο, με το νησάκι Τριζόνια, περιοχή NATURA, και τον Άγιο Νικόλαος Δωρίδος, ενώ θα έχει μεταφορική δυνατότητα τουλάχιστον 150 ατόμων και τεσσάρων φορτηγών η ανάλογων αριθμών οχημάτων σε γραμμικά μέτρα.
Η μετατροπή από συμβατικό σε ηλεκτρικό θα γίνει σε ελληνικό ναυπηγείο υπό την επίβλεψη του τμήματος ηλεκτρολόγων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και θα φέρει όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές και πρότυπα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Η συνολική απόσταση που θα καλύπτει το πλοίο ανά δρομολόγιο θα είναι περίπου τα 20 μίλια.
Στον σχεδιασμό προβλέπονται 4 δρομολόγια την ημέρα τους χειμερινούς μήνες ενώ το καλοκαίρι που η επιβατική κίνηση θα αυξάνεται θα είναι περισσότερα.
Το σκεπτικό ήταν το πλοίο να μπει σε μία γραμμή όπου δεν υπάρχουν ανταγωνιστές προκειμένου να μη δημιουργηθούν προβλήματα, αλλά και να εξυπηρετήσει τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού Τριζόνια που εξυπηρετούνται αυτήν τη στιγμή μόνο με ιδιωτικά σκάφη.
«Πιλότος» για επενδύσεις
Το πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Ναυτιλιακών Επενδύσεων που γίνεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής έχει ως στόχο να ξεπεράσει τα διανυθέντα μίλια που μπορεί να καλύπτει έως τώρα ένα πλοίο με μπαταρίες διεθνώς, αλλά και να αποτελέσει «πιλότο» της γενικότερης πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με την ανάληψη πρωτοβουλιών για επενδύσεις που αναμένεται να ληφθούν στο μέλλον για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε εγκαταστάσεις λιμένων, αλλά και για το «πρασίνισμα» μικρών πλοίων της ακτοπλοΐας που καλύπτουν άγονες και ελεύθερες γραμμές.
Στην περιοχή των δήμων που θα γίνει η δραστηριοποίηση της γραμμής θα ιδρυθεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Πρότυπο Κέντρο Ελέγχου και Πιστοποίησης Υβριδικών Ηλεκτροπροωθούμενων Πλοίων και μελετών για αντίστοιχα έργα που μπορεί να πραγματοποιηθούν στη νοτιοανατολική Ευρώπη και Μεσόγειο.