Με την εφαρμογή του Russian oil price cap δεν θα πρέπει να δημιουργήσουμε ανταγωνιστικό μειονέκτημα στο στόλο πετρελαιοφόρων της ΕΕ και των G7, που αντιστοιχεί σε ολική χωρητικότητα στο 17.4% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων.
Αυτή είναι η βασική θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας, όσον αφορά την εφαρμογή του cap για το ρωσικό πετρέλαιο στην Ε.Ε. από τις 5 Δεκεμβρίου 2022, όπως την μετέφεραν στη «Ν» πηγές από το υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σε ερώτηση μάλιστα της «Ν» για τους λόγους που η Κύπρος θέτει θέμα σημαιών, όταν η Ε.Ε. «βάζει» στο παιχνίδι όλο το φάσμα των οντοτήτων της ναυτιλιακής αλυσίδας, η απάντηση ήταν σαφής.
«Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και η Κυπριακή Δημοκρατία σαν σύνολο, έχει σημαντική συμβολή στις προσπάθειες εφαρμογής αυστηρού πλαισίου κυρώσεων αναφορικά με τη μεταφορά δια θαλάσσης ρωσικού πετρελαίου (Russian oil price cap) προς τρίτες χώρες, τόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), όσο και διεθνώς. Το εν λόγω πλαίσιο θα πρέπει να διασφαλίζει την ενιαία και αποτελεσματική εφαρμογή των κυρώσεων και να μην δημιουργεί κενά (loopholes).
O μηχανισμός, που θεσπίστηκε μέσω του 8ου πακέτου περιοριστικών μέτρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα εφαρμόζεται για όλες τις οντότητες που υπάρχουν στην Ευρώπη. Υπάρχουν όμως τέτοιοι μηχανισμοί και εκτός Ευρώπης (π.χ. P&I Clubs χωρών που δεν είναι νομικά υπόχρεες να εφαρμόζουν τις σχετικές κυρώσεις) όπως και νηολόγια τρίτων κρατών, γεγονός που θα μπορεί να οδηγήσει συνδυαστικά σε παράκαμψη των κυρώσεων σε σχέση με την ανώτατη τιμή του Ρωσικού πετρελαίου και σε μείωση του στόλου των πετρελαιοφόρων της ΕΕ.
Γι’ αυτό και είναι η βασική θέση του Υφυπουργείου μας και της Κύπρου πως θα πρέπει να διασφαλιστεί επέκταση του μέτρου του Russian oil price cap και ενιαία εφαρμογή του και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σημαντικά ανταγωνιστικά νηολόγια τρίτων κρατών, που εκπροσωπούν πέραν του 50% της ολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίζονται ισότιμοι όροι ανταγωνισμού».