Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τη σταθερή άποψη των ανθρώπων της αγοράς των containers έρχονται να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία του επικεφαλής του τμήματος ναυτιλιακών αναλύσεων της BIMCO, Niels Rasmussen.
«Αν ή όταν η συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετωπιστεί, η πρώτη επίπτωση θα είναι η περαιτέρω μείωση των χρονοναυλώσεων», αναφέρει ο κ. Rasmussen, σημειώνοντας πάντως ότι οι ναύλοι στη spot αγορά είναι εφικτό να «κρατηθούν», αφού οι liners έχουν επιδείξει ικανότητα στη διαχείριση της χωρητικότητάς τους. «Οι εταιρείες τακτικών γραμμών μπορούν να μειώσουν τη διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα. Στο παρελθόν, οι εταιρείες τακτικών γραμμών δεν είχαν, ωστόσο, μεγάλη επιτυχία σε αυτό για πολύ καιρό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αναλυτής της BIMCO.
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε ο κ. Rasmussen δημιουργώντας έναν δείκτη ζήτησης μεταφορών μεγέθους στόλου, με το 2019 ως γραμμή βάσης. Ο δείκτης επιτρέπει τη σύγκριση μεταξύ της τρέχουσας κατάστασης της αγοράς και των προηγούμενων ετών, κάνοντας την υπόθεση ότι δεν έχει υπάρξει η συμφόρηση στη μεταφορική αλυσίδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η BIMCO, τον Ιούνιο του 2022 ο όγκος κίνησης εμπορευματοκιβωτίων ήταν κατά 12,4% υψηλότερος από τον Ιούνιο του 2019, ενώ η ζήτηση για μεταφορές ήταν 10,1% υψηλότερη, και με τον στόλο να έχει αυξηθεί κατά 11,6%, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχει κερδίσει ακόμα 2% σε όρους χωρητικότητας.
Αναλύοντας τα δεδομένα μήνα με τον μήνα, η BIMCO σημειώνει ότι κατά τη φετινή χρονιά ο δείκτης ήταν μεγαλύτερος από ό,τι το 2019 μόνο τον Φεβρουάριο.
Η αγορά
Εν τω μεταξύ, ο παγκόσμιος δείκτης ναύλων των containers, της Drewry, μειώθηκε κατά 3% την τελευταία εβδομάδα και διαμορφώθηκε στα 6.223 δολάρια ανά FEU.
Πρόκειται για την 25η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση και συνολικά έχει υποχωρήσει κατά 35% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι. Παράλληλα είναι κατά 40% χαμηλότερος σε σχέση με το ιστορικό υψηλό που επιτεύχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 (10.377 δολάρια ανά FEU), αλλά παραμένει 71% υψηλότερος από τον μέσο όρο 5 ετών.
Ο μέσος σύνθετος δείκτης για το έτος μέχρι σήμερα είναι 8.056 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, που είναι 4.425 δολάρια υψηλότερος από τον μέσο όρο της πενταετίας (3.631 δολάρια).
Οι ναύλοι από Σαγκάη προς Λος Άντζελες και προς Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 5%, σε 6.521 δολάρια και 8.430 δολάρια ανά FUE αντίστοιχα. Οι τιμές spot στο Σαγκάη Γένοβα μειώθηκαν κατά 2% ή 192 δολάρια, στα 8.587 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών. Ομοίως, οι τιμές στο Ρότερνταμ Σαγκάη μειώθηκαν κατά 1%, στα 1.187 δολάρια. Ωστόσο, οι ναύλοι στο Νέα Υόρκη Ρότερνταμ κέρδισαν 1%, στα 1.298 δολάρια. Οι τιμές από Λος Άντζελες Σαγκάη, Σαγκάη Νέα Υόρκη και Ρότερνταμ Νέα Υόρκη κυμαίνονται στα επίπεδα της προηγούμενης εβδομάδας, ενώ η Drewry εκτιμά ότι ο δείκτης θα μειωθεί περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες.
Νότια Αμερική
Στην αγορά των containerships στη Νότια Αμερική «φωτίζει» στο report της εν τω μεταξύ η Xeneta. Όπως επισημαίνει, το μεγάλο χάσμα μεταξύ των ναύλων στη spot αγορά για φορτία από Άπω Ανατολή προς τη Νότια Αμερική, την Ανατολική Ακτή και τη Δυτική Ακτή, που έχει διευρυνθεί από την 1η Ιουλίου, πρόκειται να μειωθεί κατά τη διάρκεια του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με αναφορά της Xeneta, οι ναύλοι από Άπω Ανατολή προς Νότια Αμερική, Ανατολική Ακτή (EC) μειώθηκαν κατά 990 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών FEU (7,9%) από την αρχή του έτους. Η αντίστοιχη μείωση στο αντίστοιχο trade με προορισμό τη Δυτική Ακτή της Νότιας Αμερικής (WC) είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού οι ναύλοι έχουν χάσει 5.580 δολάρια ανά FEU (-41,9%) έως τις 14 Αυγούστου.
Ιστορικά, οι ναύλοι στη spot αγορά για τους δύο διαδέχονταν η μία την άλλη στενά, καθιστώντας τη διαδρομή Άπω Ανατολή προς Νότια Αμερική EC (Βραζιλία, στην ουσία) κατά μέσο όρο 55 δολάρια ανά FEU ακριβότερη σε σύγκριση με τη δυτική ακτή (Χιλή, Περού και Κολομβία). Ωστόσο, από τις αρχές Ιουλίου η διαφορά μεγάλωσε.
Αυτή την περίοδο ο ναύλος ανά FEU για την Ανατολική Ακτή είναι στα 11.430 δολάρια, ενώ για τη Δυτική στα 7.724 δολάρια.