Skip to main content

«Σαλπάρει» το DT4GS για τα «πολύ έξυπνα» πλοία – Τι δυνατότητες προσφέρει

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη «έξυπνων» τεχνολογιών που θα δώσουν ώθηση στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας διαδραματίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές.

Χθες στο Μέγαρο της Danaos, στο λιμάνι του Πειραιά, ξεκίνησε ένα νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, το DT4GS, με στόχο την ανάπτυξη ψηφιακής τεχνολογίας που θα αποτελέσει γέφυρα για το πέρασμα από τα «έξυπνα» πλοία στα «πολύ έξυπνα» πλοία. Στο πρόγραμμα από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν οι ναυτιλιακές εταιρείες Danaos, συμφερόντων δρ. Ιωάννη Κούστα, η οποία διαχειρίζεται containerships, αλλά και η Star Bulk, συμφερόντων Πέτρου Παππά, που διαχειρίζεται bulk carriers. Στο σχήμα είναι και η Euronav, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενοπλοίων στον κόσμο, η οποία έχει γραφεία διαχείρισης του στόλου στην Ελλάδα.

Επίσης συμμετέχουν και μια σειρά ελληνικών επιχειρήσεων, ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri, ο Ιταλικός Νηογνώμονας RINA, όπως και πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Πιστό αντίγραφο

Όπως ανέφεραν στη «Ν» στελέχη της Danaos, το DT4GS όταν ολοκληρωθεί θα δώσει την ευκαιρία δημιουργίας ψηφιακού αντιγράφου των πλοίων (πιστού αντιγράφου με όλα τα data που το αφορούν, σε όλο τον κύκλο ζωής του).

Το αντίγραφο αυτό, το οποίο θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για όλες τις εξελίξεις επάνω στο φυσικό αντικείμενο (το πλοίο), μια ναυτιλιακή εταιρεία θα μπορεί να το χρησιμοποιήσει για να δοκιμάσει όλες τις τεχνολογίες που διατίθενται για την πράσινη μετάβαση του κλάδου και να επιλέξει τις αποδοτικότερες.

Το έργο DT4GS στοχεύει στην παροχή ενός Ανοιχτού Πλαισίου Ψηφιακού Διδύμου (ΨΔ) τόσο για ναυτιλιακές εταιρείες όσο και για την ευρύτερη βιομηχανία, για να αξιοποιήσουν νέες ευκαιρίες που διατίθενται μέσω της χρήσης ΨΔ. Το έργο θα διευκολύνει ναυτιλιακές εταιρείες να υιοθετήσουν όλο το φάσμα των καινοτομιών ΨΔ για να υποστηρίξουν την έξυπνη πράσινη ναυτιλία στην αναβάθμιση των υφιστάμενων πλοίων και νέων σκαφών.

Το έργο θα καλύψει ολόκληρο τον κύκλο ζωής του πλοίου περιλαμβάνοντας εφαρμογές ΨΔ και χρησιμοποιώντας πολιτικές και σχετικές εξελίξεις που αφορούν τον κοινό χώρο δεδομένων στον τομέα αυτό. Οι εφαρμογές θα επικεντρωθούν σε ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά θα παρέχουν επίσης σύστημα υποστήριξης αποφάσεων για τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για ναυπηγεία, κατασκευαστές εξοπλισμού, λιμενικές αρχές και χειριστές, εταιρείες ενέργειας και εταιρείες υποδομής μεταφορών.

Οι στόχοι του DT4GS

Σύμφωνα με όσα αναφέρει το πρόγραμμα έχει ως βασικό στόχο την υποστήριξη των ναυτιλιακών εταιρειών στην επίτευξη έως και 20% μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, με ορίζοντα το 2026, με την ανάπτυξη ψηφιακών διδύμων σε πραγματικό χρόνο για βελτιστοποίηση λειτουργικής απόδοσης πλοίων. Επίσης, λύσεις για εξοπλισμό εν ενεργεία πλοίων, με στόχο τη μείωση κατά 55% των εκπομπών CO2 το 2030, αλλά και ένα έξυπνο πράσινο σχέδιο για νέες ναυπηγήσεις ανά τύπο πλοίων. [SID: 15343877]