Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Την ώρα που η συμφόρηση στα ευρωπαϊκά λιμάνια «καλά κρατεί», ο Πειραιάς εμφανίζει σημάδια βελτίωσης, αντιμετωπίζοντας σε μεγάλο βαθμό τα έντονα προβλήματα εξυπηρέτησης των containerships που καταγράφονταν τους προηγούμενους μήνες.
«Η ΣΥΜΦΌΡΗΣΗ στον Πειραιά έχει εκκαθαριστεί επαρκώς, με τους χρόνους αναμονής να έχουν βελτιωθεί σημαντικά» σημειώνεται σε πρόσφατη ανάλυση για την κατάσταση στα λιμάνια, που εκπόνησε ο οίκος Linerlytica. Αρμόδιες πηγές κοντά στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, με τις οποίες ήρθε σε επικοινωνία η «Ν», επιβεβαιώνουν αυτές τις νέες, καλύτερες συνθήκες. Όπως λέει στη «Ν» ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης (ΔΝΕ) -η οποία εκπροσωπεί θεσμικά ελληνικές εταιρείες πρακτόρευσης διεθνών ναυτιλιακών γραμμών- Αντώνης Βενιέρης, αυτή η βελτίωση είναι απόρροια της αυξημένης αποτελεσματικότητας των δρομολογίων που εκτελούν τα πλοία μεταφοράς containers.
Πλέον, εξηγεί, τα βαπόρια είναι αρκετά κοντά στους προγραμματισμένους χρόνους άφιξης στα λιμάνια, κάτι που συνέβαινε σπάνια στη διάρκεια του 2021. Αυτή η «ανωμαλία» στα δρομολόγια είχε ως αποτέλεσμα να συσσωρευτούν πολλά «κουτιά» στις λιμενικές υποδομές του Πειραιά, γεγονός που δυσκόλευε την εξυπηρέτηση των πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο κ. Βενιέρης και βασίζονται σε πρόσφατη ανάλυση, ο μέσος χρόνος από τη λήψη της παραγγελίας ενός προϊόντος και μέχρι την παράδοσή του στον καταναλωτή διαμορφώνεται σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο στις 99 ημέρες. Μέχρι πρότινος, ο αντίστοιχος χρόνος ξεπερνούσε τις 130 ημέρες. Ωστόσο, ακόμη χρειάζεται «αρκετή δουλειά» για την εξομάλυνση των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς προ πανδημίας ο μέσος χρόνος άγγιζε τις 55 ημέρες. Ενδεικτική είναι η κατάσταση στη Βόρεια Ευρώπη. Με βάση την έκθεση της Linerlytica, παραμένουν οι μεγάλες καθυστερήσεις στην παραμονή των πλοίων στα αγκυροβόλια σε Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο και Μπρεμερχάβεν.
Ο κ. Βενιέρης εξηγεί ότι πέραν των διάφορων απεργιών που αντιμετώπισαν πρόσφατα αρκετοί βορειοευρωπαϊκοί λιμένες, ο ενισχυμένος όγκος τοπικών φορτίων δυσχεραίνει τη διαχείριση συνολικά. Στον αντίποδα, στη Μεσόγειο, η πλειονότητα των φορτίων είναι transit. Βέβαια, στη δυτική Μεσόγειο αυξάνονται τελευταία οι καθυστερήσεις, με τη Μάλτα να καταγράφει ανοδικούς χρόνους αναμονής, επισημαίνουν οι αναλυτές της Linerlytica. Στον υπόλοιπο πλανήτη, η έκθεση του οίκου καταδεικνύει ότι η συμφόρηση έχει αυξηθεί ξανά, με τα κινεζικά λιμάνια Ningbo, Shanghai και Qingdao να βρίσκονται στο επίκεντρο των διαταραχών. Στη Βόρεια Αμερική, οι συνθήκες συμφόρησης παραμένουν αμετάβλητες, με την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και το Βανκούβερ να είναι υπό αυξημένη πίεση, ενώ σταθερή είναι η κατάσταση στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ.
Το μεταφορικό κόστος
Το κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδών (ft) έχει υποχωρήσει σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες, όπως δείχνουν τα στοιχεία του οίκου Drewry, αλλά στις περισσότερες εμπορικές γραμμές παραμένει υψηλότερα σε ετήσια βάση. Με εξαίρεση το δρομολόγιο Ρότερνταμ – Σαγκάη και αντίστροφα, στα υπόλοιπα ταξίδια το μεταφορικό κόστος είναι αυξημένο από 6% έως και 51% εν συγκρίσει με πέρυσι. Τα υψηλότερα κόστη εντοπίζονται από Σαγκάη προς Γένοβα (11.676 δολάρια) και από Σαγκάη προς Νέα Υόρκη (10.871 δολάρια). Ο κ. Βενιέρης επισημαίνει ότι η μείωση της ζήτησης για καταναλωτικά προϊόντα, απότοκο του διογκωμένου κόστους διαβίωσης, αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα πτώσης του μεταφορικού κόστους κατά τους τελευταίους μήνες. Σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (Unctad), τα υψηλά ναύλα στην αγορά μεταφοράς containers ευθύνονται για πάνω από το 1,5% του πληθωρισμού παγκοσμίως, με τον αντίκτυπο να είναι μεγαλύτερος σε λιγότερο αναπτυσσόμενες χώρες. Σε αυτά, λοιπόν, τα κράτη, τα οποία δεν έχουν τόσο αποδοτικά λιμάνια και εξαρτώνται περισσότερο στη ναυτιλία από άλλα, ο αντίκτυπος των ναύλων συνεπάγεται αύξηση 8,1% στις τιμές καταναλωτή.