Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σειρά παρεμβάσεων με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας στην ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά και της θέσης της χώρας ως ναυτιλιακού κέντρου προανήγγειλε χθες ο ΥΠΟΙΚ, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά.
Ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τη μεγάλη επένδυση του Έλληνα εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου ότι «είμαστε σε καλό δρόμο», συμπλήρωσε όμως ότι υπάρχουν ακόμα ανοικτές εκκρεμότητες, για τις οποίες, αν χρειαστεί, θα φέρει τροποποιήσεις στη Βουλή. Μάλιστα, αποκάλυψε ότι τα επόμενα βήματα για το θέμα αυτό θα εξεταστούν σήμερα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου.
Ο υπουργός Οικονομικών ανέλυσε και τις κινήσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση για τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, που ελέγχει σήμερα το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ το συνάλλαγμα που μπήκε στη χώρα το 2021, εν μέσω πανδημίας, από τη ναυτιλία έφτασε τα 18,7 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, ο υπουργός ανέδειξε τα εξής:
– Καθοριστικό ρόλο για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας διαδραμάτισαν οι πολιτικές του ελληνικού κράτους, μέσω των οποίων διασφαλίστηκε η φορολόγηση της ναυτιλιακής δραστηριότητας και των ναυτιλιακών κερδών με βάση το κριτήριο της σημαίας.
– Το υπουργείο Οικονομικών, που συμμετέχει στις ομάδες εργασίας του ΟΟΣΑ, διατηρεί σταθερά την επιφύλαξη που έχει διατυπώσει επί του άρθρου 8 για τις διεθνείς ναυτιλιακές και αεροπορικές μεταφορές και στο πλαίσιο των αναθεωρήσεων της Πρότυπης Σύμβασης (με τελευταία το 2017), και συνεργάζεται στενά με το συναρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τον σκοπό αυτόν.
– Για τη συμφωνία στην Ολομέλεια του ΟΟΣΑ/G20 από 137 κράτη (περιλαμβανομένου του συνόλου των κρατών-μελών της Ε.Ε.) σχετικά με μια ιστορική μεταρρύθμιση για τους διεθνείς φορολογικούς κανόνες και τον δεύτερο πυλώνα σημείωσε: «Ο δεύτερος πυλώνας περιλαμβάνει τους Πρότυπους Κανόνες GloBE, που στοχεύουν στην οριοθέτηση του υπέρμετρου -επιζήμιου- φορολογικού ανταγωνισμού και στην αντιμετώπιση του ζητήματος της διάβρωσης της φορολογητέας βάσης. Κατόπιν συνεχών παρεμβάσεων της Ελλάδας και άλλων χωρών στη διάρκεια των συζητήσεων, με συμφέροντα στη διεθνή ναυτιλία, ορισμένα κύρια έσοδα από διεθνείς ναυτιλιακές μεταφορές και προκρινόμενες βοηθητικές δραστηριότητες εξαιρούνται από τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος (ή της ζημίας) βάσει αυτών των κανόνων.
Συγκεκριμένα:
1 Το εισόδημα της διεθνούς ναυτιλίας που εξαιρείται από τους Κανόνες GloBE σχετίζεται με τη μεταφορά επιβατών ή φορτίου στις διεθνείς μεταφορές, συμπεριλαμβανομένης της μίσθωσης πλοίου με χρονοναύλωση (συμπεριλαμβανομένου του γυμνού πλοίου bareboat, υπό προϋποθέσεις).
2 Αντιστοίχως, εξαιρούνται από τους Κανόνες GloBE οι βοηθητικές δραστηριότητες που εκτελούνται κυρίως σε σχέση με τη μεταφορά επιβατών ή φορτίου στις διεθνείς μεταφορές, σε ποσοστό έως 50% του εισοδήματος από τη διεθνή ναυτιλία».
Το αποτύπωμα στην οικονομία
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η χώρα μας παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 5.514 πλοία, ελέγχει περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου σε όρους συνολικής μεταφορικής ικανότητας, αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί τον μεγαλύτερο διασυνοριακό μεταφορέα παγκοσμίως.
Η ελληνική ναυτιλία συνεισέφερε 18,7 δισ. ευρώ το 2021 σε εισαγόμενο συνάλλαγμα
-το υψηλότερο επίπεδο μετά το 2008-, ενώ οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισφέρουν περισσότερο από το 3% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και ανέρχονται -συνολικά- περίπου στο 7% του ΑΕΠ, άμεσα και έμμεσα.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία προσφέρει, άμεσα και έμμεσα, 200.000 θέσεις εργασίας, ασκεί πολλαπλασιαστικές θετικές επιδράσεις σε πολλούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας και συνεισφέρει στην παγκόσμια ανάπτυξη, καλύπτοντας μεταφορικές ανάγκες σε όλες τις γωνιές του πλανήτη, με έναν ανανεωμένο, μικρής ηλικίας, στόλο.
Τέλος σημειώνεται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, διαχειρίστριες και ναυλώτριες ποντοπόρων πλοίων, που βρίσκονται εγκατεστημένες στην Ελλάδα, κατά κύριο λόγο στον Πειραιά, ξεπερνούν τις 1.487.