Skip to main content

Ακάθεκτοι οι Έλληνες εφοπλιστές στις ναυπηγήσεις με επενδύσεις 2,8 δισ.

Του Γιώργου Γεωργίου 
[email protected]

Επενδύσεις σε νέα πλοία αξίας σχεδόν 2,8 δισ. δολαρίων, έναντι 2,79 δισ. το ίδιο διάστημα πέρυσι, υλοποίησαν οι Έλληνες εφοπλιστές τους πρώτους τρεις μήνες του 2022, συνάπτοντας συμφωνίες πρωτίστως με ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας.

Ειδικότερα, τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny φανερώνουν ότι οι «Greeks» παρήγγειλαν συνολικά 32 πλοία, έναντι 49 το αντίστοιχο διάστημα του 2021, με την αξία πάντως των επενδύσεων να παραμένει σχεδόν ίδια. Αυτό, διότι, κατά το περσινό πρώτο τρίμηνο, το ενδιαφέρον είχε στραφεί κυρίως στους κλάδους χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων που είναι φθηνότερα από τα containerships και τα LNG carriers.

Από τα φετινά 32 πλοία, τα 21 είναι βαπόρια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 7 πλοία μεταφοράς LNG, ενώ μοιρασμένες είναι οι παραγγελίες σε bulk carriers (2) και tankers (2).

Οι εκθέσεις της ναυλομεσιτικής εταιρείας αποκαλύπτουν και τα ναυπηγεία που προτιμούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες. Όπως ειπώθηκε, οι περισσότερες παραγγελίες, ήτοι 22 εξ αυτών, τοποθετήθηκαν σε νοτιοκορεατικές γιάρδες. Παράλληλα, 8 τοποθετήθηκαν στην Κίνα και 2 στο Βιετνάμ. Από τη λίστα, συνεπώς, απουσιάζουν τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας.

Ανάμεσα στα ονόματα που έχουν συνάψει συμβόλαια για νέες ναυπηγήσεις το τρέχον έτος συμπεριλαμβάνονται η Μαρία Αγγελικούση, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Γιώργος Οικονόμου, η οικογένεια Τσάκου, ο Γιάννης Κούστας και ο Αριστείδης Πίττας.

Η συνολική εικόνα

Η Golden Destiny υπολογίζει ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 τοποθετήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο παραγγελίες για 262 πλοία, αξίας 20,3 δισ. δολαρίων, με τη σημείωση ότι για ορισμένα deals δεν έχει διευκρινιστεί το τελικό τίμημα. Την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, οι πλοιοκτήτες είχαν προχωρήσει σε επενδύσεις 409 νεότευκτων πλοίων.

Το 2021 ήταν χρονιά ρεκόρ σε παραγγελίες τονάζ. Παρότι, ο ρυθμός των συμφωνιών έχει μειωθεί το τρέχον έτος, αναλυτές επισημαίνουν ότι οι αριθμοί που καταγράφονται είναι υψηλοί, σε ένα περιβάλλον, μάλιστα, ιδιαίτερα αυξημένων τιμών στις γιάρδες και αβεβαιότητας για το πλοίο του μέλλοντος εν όψει των πράσινων κανονισμών.

Σημαντική δραστηριότητα στις ναυπηγήσεις παρουσιάζουν, τέλος, και οι μεγάλοι «αντίπαλοι» των Ελλήνων στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες. Συγκεκριμένα, με βάση την Golden Destiny, έχουν παραγγείλει 33 βαπόρια, αξίας 2,34 δισ. δολαρίων -δεν περιλαμβάνονται deals, στα οποία δεν έγινε γνωστό το κόστος-, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι containerships.

Οι τιμές σήμερα

Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Intermodal, ένα νεότευκτο bulk carrier, τύπου capesize κοστίζει σήμερα 62,5 εκατ. δολάρια, όταν το 2020 κόστιζε 49 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα, η τιμή ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου (VLCC) διαμορφώνεται στα 115 εκατ. δολάρια από 88 εκατ. δολάρια και ενός LNG carrier, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, αγγίζει τα 222 εκατ. δολάρια από 187 εκατ. δολάρια. Στα containerships, τέλος, τα οποία λαμβάνουν και το μεγαλύτερο μερίδιο της επενδυτικής «πίτας», ένα νεότευκτο post panamax, χωρητικότητας 9.000 TEUs, αποτιμάται στα 124,5 εκατ. δολάρια, με τη μέση τιμή της τελευταίας πενταετίας να φτάνει τα 93,7 εκατ. δολάρια.