Ολοκληρώθηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η επεξεργασία του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Τουρισμού, που αφορά τον «εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής». Το νομοσχέδιο, η συζήτηση του οποίου θα ολοκληρωθεί αύριο στην Ολομέλεια με την ψήφισή του, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία.
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου στην Επιτροπή, τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ. Από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΕΛ.ΛΥ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 δήλωσαν ότι καταψηφίζουν.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας απέρριψε τις αιτιάσεις περί ενίσχυσης της δραστηριοποίησης των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής τρίτων χωρών σε βάρος της ελληνικής σημαίας, αντιτείνοντας ότι από το σύνολο των 5.500 περίπου επαγγελματικών πλοίων αναψυχής άνω των 35 μέτρων, τα 124 είναι με σημαία τρίτης χώρας και πρόσθεσε ότι όλα γίνονται με όρους και κανόνες που διασφαλίζουν τα ελληνικά συμφέροντα.
«Τα σκάφη αυτά σήμερα δεν πληρώνουν τίποτα γιατί στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ως ιδιωτικά και όχι ως επαγγελματικά και δεν αφήνουν έσοδα. Οκτώ ευρώ ανά μέτρο και ανά μήνα, αυτά είναι τα έσοδα που αφήνουν στα κρατικά ταμεία τα σκάφη αναψυχής. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για την δραστηριοποίηση τους στην πατρίδα μας. Από δω και πέρα όμως θα έχουμε πλέον όλα τα στοιχεία γιατί θα καταγράφεται από τελωνειακές, φορολογικές και λιμενικές αρχές, η δραστηριότητα τους. Τα πλοία που δεν είναι στο ηλεκτρονικό μητρώο θα παίρνουν ειδική άδεια και θα πληρώνουν περισσότερα σε σχέση με τα πλοία που είναι ήδη εγγεγραμμένα στο μητρώο», ανέφερε.
Ακόμα, ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι «για πρώτη φορά αντιμετωπίζεται ολιστικά και εξορθολογικά το θέμα της στελέχωσης, της ασφάλισης και της απασχόλησης με γνώμονα την προστασία της ανθρώπινης ζωής, και την ασφάλεια της ναυσιπλοοίας». «Πρώτη φορά ρυθμίζεται η ασφάλιση του λοιπού προσωπικού μη ναυτικών ειδικοτήτων, θεσμοθετείται η αύξηση των ελλήνων και ευρωπαίων ναυτεργατών», είπε και συμπλήρωσε: «Μειώνεται σημαντικά η γραφειοκρατία και απλοποιείται. Εισάγουμε νέα ψηφιακά εργαλεία σε όλο το νομοσχέδιο και δημιουργούμε ενιαία πύλη ηλεκτρονική για το θαλάσσιο τουρισμό και σε όλα τα ζητήματα που άπτονται του κλάδου αυτού».
Ο υπουργός Ναυτιλίας υπεραμύνθηκε των νέων ρυθμίσεων για τις τακτικές μεταθέσεις, κάνοντας λόγο για «δίκαιη αντιμετώπιση γυναικών και αντρών» και πρόσθεσε ότι «στόχος μας είναι οι μεταθέσεις να είναι δίκαιες και τα αντικειμενικά κριτήρια να είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση». «Εκσυγχρονίζουμε το θεσμικό πλαίσιο με στόχο η Ελλάδα μας, με τα συγκεκριμένα πλεονεκτήματα που έχει, να πρωτοπορήσει στο χώρο του γιότινγκ. Είναι μια πρωτοβουλία που προστατεύει την ελληνική σημαία δίνοντας της παράλληλα κίνητρα για να δραστηριοποιηθεί περαιτέρω», κατέληξε.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η υφυπουργός Τουρισμού, αρμόδια για θέματα τουριστικής εκπαίδευσης και ειδικών μορφών τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο θα βοηθήσει καίρια στην ανάπτυξη του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού. «Η ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού σε όλες του τις διαστάσεις και τις δραστηριότητες είναι εθνική υπόθεση και δεν χωρά μικροπολιτικές λογικές. Τα στοιχεία δείχνουν ότι πέρσι τα έσοδα από το γιότινγκ ήταν αυξημένα κατά 1100% και ήμασταν στις πρώτες θέσεις στην ΕΕ. Σε αυτά τα πλεονεκτήματα μας πρέπει να επενδύσουμε. Το έχουν κάνει όμορες χώρες με πολύ λιγότερα πλεονεκτήματα από τη χώρα μας», τόνισε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν έντονες επιφυ λάξεις και διαφωνίες επί του νέου θεσμικού πλαισίου, αμφισβητώντας τόσο την αποτελεσματικότητα του όσο και τους στόχους και την σκοπιμότητα του. Στο επίκεντρο της κριτικής τους βρέθηκαν μεταξύ άλλων, τα άρθρα, για την δραστηριοποίηση στην ελληνική επικράτεια επαγγελματικών σκαφών αναψυχής άνω των 35 μέτρων με ξένη σημαία και για τις τακτικές μεταθέσεις. Όλα τα κόμματα κατηγόρησαν τη κυβέρνηση ότι αντί να ενισχύσει την ελληνική σημαία ανοίγει την πόρτα στη δραστηριοποίηση σκαφών από τρίτες χώρες εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα.
Oι απόψεις των αρμόδιων φορέων
Νωρίτερα, κατά την ακρόαση των εξωκοινοβουλευτικών φορέων, κατατέθηκαν θετικές απόψεις αλλά και έντονες επιφυλάξεις και διαφωνίες κυρίως στα άρθρα που αφορούν τις διευκολύνσεις για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής άνω των 35 μέτρων που είναι εκτός ΕΕ, στα οποία δίνεται η δυνατότητα να δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια.
Ο αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος ζήτησε την αναστολή των άρθρων 8 και 9 για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής άνω των 35 μέτρων, εξαιτίας των έκτακτων εξελίξεων με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Γιώργος Βερνίκος, έκανε λόγο για «ένα νομοσχέδιο που κινείται στη σωστή κατεύθυνση λύνοντας πολλά προβλήματα», ωστόσο εξέφρασε την έντονη διαφωνία του για τα άρθρα 8 και 9 που αφορούν την άρση του καμποτάζ στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής άνω των 35 μέτρων.
«Είναι πολιτικό λάθος η Bουλή να αποδεχτεί τη λογική, σκάφη με ξένη σημαία να ναυλώνονται στην Ελλάδα. Γιατί να δώσουμε τέτοιο προνόμιο να κάνουν αρπαχτή στα ελληνικά ύδατα; Εμείς πρέπει να ενθαρρύνουμε την ελληνική σημαία και όχι να δημιουργούμε εξωγχώριες σημαίες. Το νομοσχέδιο είναι καλό, αλλά δεν πρέπει να ενθαρρύνουμε φαστ τρακ διαδικασίες σε εξωγχώριες εταιρίες. Βεβαίως είμαστε υπέρ του ανοίγματος της αγοράς αλλά πρέπει να ενθαρρυνθεί η ανάπτυξη και ελευθερία της ελληνικής σημαίας και η κυβέρνηση πρέπει να βάλει φρένο στις εξωγχώριες σημαίες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βερνίκος.
Και ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος του Δ.Σ της Ομοσπονδίας Ελληνικών Ενώσεων Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Γραφείων, εξέφρασε τις έντονες ενστάσεις του για τα συγκεκριμένα άρθρα.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος, Κατσικάδης Σταύρος ανέφερε ότι είναι υπέρ της άρσης όλων των εμποδίων απαγόρευσης για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ταυτόχρονη ενίσχυση κινήτρων για σκάφη με ελληνική σημαία. «Είναι ένα σωστό βήμα το νομοσχέδιο, πρέπει και η Ελλάδα να ξεκινήσει να ελλιμενίζει μεγάλα σκάφη αναψυχής αλλά και να ενισχύσει με την άρση όλων των εμποδίων τα πλοία αναψυχής με ελληνική σημαία», επεσήμανε.
πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Βιομηχανικής Ένωσης, Ηλίας Χατζηεφραιμίδης, συντάχθηκε με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τα σκάφη άνω των 35 μέτρων, τονίζοντας ότι «είναι αναγκαίο για τη χώρα μας να δημιουργηθεί μια νέα οικονομική κοινότητα».
Η Γεωργία Πολέμη, μέλος του Δ.Σ του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, επικρότησε τις νέες ρυθμίσεις, σημειώνοντας ότι τα προηγούμενα χρόνια η Ελλάδα έχασε εκατομμύρια ευρώ από την απουσία ενός θεσμικού πλαισίου φιλικού για το γιότινγκ, και από την μη είσπραξη ΦΠΑ στα ναυλωσύμφωνα ενώ ζήτησε «το πλήρες άνοιγμα της αγοράς». «Αν έχουμε ελεύθερες θαλάσσιες μεταφορές, θα μπορέσουμε να πούμε ότι κάνουμε ανάπτυξη», σημείωσε.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών ‘Ανευ Πληρώματος, Πάρης-Γιώργος Λουτριώτης υποστήριξε ότι «το νομοσχέδιο διορθώνει διαχρονικές παθογένειες, λύνει γραφειοκρατικά προβλήματα, βελτιώνει τον κλάδο της επιχειρηματικότητας στο γιότινγκ και βοηθά στην ανάπτυξη της χώρας».
Ο εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, Δημήτρης Ιατρίδης τόνισε ότι οι διατάξεις του νομοσχέδιου «κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και είναι απολύτως απαραίτητες, δίνοντας λύσεις σε χρόνια προβλήματα», συμπληρώνοντας ότι «είναι αναγκαίο όμως να κινηθούμε με γρήγορους ρυθμούς».
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε ο Κωνσταντίνος Παπουτσής, πρόεδρος της Ένωσης Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νησιών, επισημαίνοντας ότι «με το γρήγορο άνοιγμα της θαλάσσιας αγοράς δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να έχουμε, κυρίως στα ακριτικά νησιά, ανάπτυξη καθώς ο θαλάσσιος τουρισμός είναι το οξυγόνο τους».
Η εκπρόσωπος της Ένωσης Αντιπροσώπων Ιδιωτικών Σκαφών Αναψυχής, Μαρία Ντούκα Μοντεσάντου χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως «ένα βήμα προοδευτικό και αναπτυξιακό», διαφωνώντας με τις ενστάσεις που εκφράστηκαν για τα άρθρα 8 και 9 ζητώντας ταυτόχρονα να μην περιορίζεται στις 21 μέρες το χρονικό περιθώριο. «Είναι πρωτοπόρα και πολύ σωστά άρθρα, θέλουμε να προσελκύσουμε μεγάλα σκάφη αναψυχής. Είναι ολοφάνερο ότι με τον περιορισμό των 21 ημερών περιορίζουμε τα περιθώρια των κρατικών εσόδων ενώ μπορούμε να αβίαστα να εισπράττουμε όλο το χρόνο. Εύχομαι την πλήρη άρση του καμποτάζ στο γιότινγκ γιατί η προσέλκυση κεφαλαίων φέρνει την ανάπτυξη», είπε.
Ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, Βασίλης Κουζής δήλωσε ικανοποιημένος για τα άρθρα 77 και 78 που αφορούν τους εργαζόμενους, χαρακτηρίζοντας τα ευεργετικά.
Σε αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών, Κωνσταντίνος Κυράνης, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι «με τις νέες ρυθμίσεις γίνεται πιο σύνθετη και αυθαίρετη η διαδικασία για τις τακτικές μεταθέσεις για την κάλυψη κενών θέσεων σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες ενώ καταλύεται κάθε έννοια αξιοκρατίας».
Η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας, Ζωή Πεντότη τόνισε την ανάγκη αύξησης των οργανικών θέσεων, καθώς όπως είπε, υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις και κάλεσε τον υπουργό Ναυτιλίας να κάνει πράξη τις δεσμεύσεις του.
Ο Δημήτρης Τριανταφύλλου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ημερόπλοιων σκαφών, υποστήριξε ότι είναι ένα νομοσχέδιο με αρκετές διευκολύνσεις και υιοθετεί δίκαια δικαιώματά μας.
Ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος, Γιώργος Μαραγκός δήλωσε την απόλυτη ικανοποίηση του για τα άρθρα 76, 77 και 78 του νομοσχεδίου, που, όπως είπε, θα επιλύσουν χρόνια προβλήματα του προσωπικού
Ο Βασίλης Τσιάπλιας, πρόεδρος της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κεντρικής Μακεδονίας σημείωσε ότι στο θέμα των τακτικών μεταθέσεων το νομοσχέδιο μπορεί να βοηθήσει όμως σε καμία περίπτωση δεν λύνει το πρόβλημα καθώς οι εργαζόμενοι θα είναι όμηροι του εκάστοτε υπουργού.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Κυβερνητών Ιστιοπλοϊκών Σκαφών Αναψυχής, Γιώργος Πρίντεζης υποστήριξε ότι για τα σκάφη μέχρι 24 μέτρα δεν υπάρχει κανένας έλεγχος μόνο παρουσίαση του πιστοποιητικού γνώσεων για τους ξένους τίτλους και είναι ανάγκη η πολιτεία να βρει ένα φορέα που θα ελέγχει τα προσοντολόγια των κυβερνητών.