Στον Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Κορυφαίο νηολόγιο στον κόσμο, τόσο στα δεξαμενόπλοια όσο και τα containerships, έχει εξελιχθεί η σημαία της Λιβερίας. Χαρακτηριστικές είναι οι επισημάνσεις του αντιπροέδρου του Νηολογίου της Λιβερίας και διευθύνοντος συμβούλου του γραφείου του Πειραιά Μιχάλη Πανταζόπουλου, ο οποίος σε συνέντευξή του στη «Ν» τονίζει: «Το νηολόγιο σήμερα, με συνολικό μέγεθος στόλου 205 εκατομμυρίων GT, όχι μόνο έχει εξελιχθεί στην κορυφαία σημαία δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, αλλά έχει επίσης διατηρήσει τη θέση του ως η κορυφαία σημαία containerships στον κόσμο, με μερίδιο 18% της παγκόσμιας αγοράς πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο μεγάλο νηολόγιο στον κόσμο, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,6% τα τελευταία χρόνια».
Το νηολόγιο της Λιβερίας είναι εδώ και πολλές δεκαετίες ένα από τα κορυφαία στον κόσμο. Τι κάνει έναν Οργανισμό να διατηρείται σε αυτό το επίπεδο όλα αυτά τα χρόνια;
«Τα σημαντικότερα συστατικά της επιτυχίας μας είναι η άμεση και συνεχής προσαρμογή στις απαιτήσεις της διεθνούς ναυτιλίας, η επαγγελματικότητα και αφοσίωσή μας στην ασφάλεια, ο ιδιαίτερα αποτελεσματικός τρόπος διαχείρισης των αναγκών μας, αλλά και των αναγκών της ναυτιλίας, οι σημαντικές επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες επικοινωνίας και υπολογιστών και η 24ωρη εξυπηρέτηση και προσφορά των υπηρεσιών μας παγκοσμίως. Αλλά το πλέον σημαντικό πλεονέκτημά μας είναι το ανθρώπινο δυναμικό του Νηολογίου, που περιλαμβάνει πρώην αξιωματικούς της Αμερικανικής Ακτοφυλακής, διαχειριστές πλοίων και πρώην επαγγελματίες ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίοι είναι ανάμεσα στους καλύτερα εκπαιδευμένους και πιο έμπειρους στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών παγκοσμίως. Η απασχόληση ειδικών της ναυτιλίας, και όχι γραφειοκρατών, αποτελεί κλειδί της επιτυχίας του Νηολογίου της Λιβερίας από της ιδρύσεώς του το 1948 έως σήμερα.
Ως εκ τούτου η φήμη μας ως του κορυφαίου διεθνούς νηολογίου παγκοσμίως είναι δικαιολογημένη για την ποιότητα, αποτελεσματικότητα και ασφάλεια των υπηρεσιών μας και των πλοίων μας.
Το Νηολόγιο εκπροσωπεί την αρμόδια ναυτιλιακή αρχή του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας της Δημοκρατίας της Λιβερίας που είναι υπεύθυνη για την εγγραφή, παρακολούθηση, επιθεώρηση και ασφάλεια των ποντοπόρων πλοίων. Το Νηολόγιο της Λιβερίας τελεί υπό τη διαχείριση της αμερικανικής εταιρείας Liberian International Ship & Corporate Registry (LISCR, LLC) υπό την εκτελεστική διεύθυνση των αδελφών Άδαμ και Ελάν Κόεν.
Το Νηολόγιο είναι αναγνωρισμένο και κατατάσσεται στην κορυφή κάθε “λευκής λίστας”, των Λιμενικών Αρχών Ελέγχου, όπως η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ, της Ευρώπης (PARIS MoU) και του Τόκιο (TOKYO MoU).
Το 2016 η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και η Δημοκρατία της Λιβερίας συνήψαν μια ιστορική αμοιβαία συμφωνία με στόχο την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ των δύο κυβερνήσεων και την ενίσχυση της συνεργασίας τους στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα χαίρουν ευνοϊκής μεταχείρισης όταν καλούν σε κινεζικούς λιμένες. Η υιοθέτηση του μειωμένου συντελεστή ισοδυναμεί με έκπτωση περίπου 29% στα λιμενικά τέλη για κάθε χωρητικότητα πλοίου».
Πρόσφατα ανακοινώσατε ότι η Λιβερία είναι το νηολόγιο με τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων στον κόσμο. Ποια ήταν η κίνηση που οδήγησε τις εταιρείες διαχείρισης τάνκερ να επιλέξουν Λιβερία;
«Το 2021 υπήρξε έτος-ορόσημο για το Νηολόγιο της Λιβερίας, το οποίο πριν από μερικούς μήνες ξεπέρασε το ιστορικό όριο των 200 εκατομμυρίων GT. Αυτή η συνολική αύξηση του στόλου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων που παραδόθηκαν πρόσφατα, ιδίως με μεγαλύτερα σύγχρονα πλοία διπλού καυσίμου, πετρελαιοφόρα, πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και mega containerships.
Σήμερα, η Λιβερία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη σημαία στην Ελλάδα (όπου είναι επίσης το μεγαλύτερο Νηολόγιο που χρησιμοποιείται από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες), την Ιαπωνία, την Κίνα, τη Σιγκαπούρη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Επιπλέον, τον Οκτώβριο του 2021 το Νηολόγιο της Λιβερίας έγινε η μεγαλύτερη σημαία δεξαμενόπλοιων στον κόσμο. Με την πρόσφατη προσθήκη 2,7 εκατομμυρίων GT νέων δεξαμενόπλοιων, ο στόλος ανέρχεται πλέον σε 57,4 εκατομμύρια μικτούς τόνους (GT) σύμφωνα με την Clarkson’s, καθιστώντας τη Λιβερία την πρώτη σημαία δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως από άποψη μικτής χωρητικότητας. Πρόκειται για μια σπουδαία εξέλιξη για το Νηολόγιο παγκοσμίως και ιδιαίτερα εδώ στην Ελλάδα, όπου η Λιβερία είναι η κορυφαία σημαία για τους Έλληνες πλοιοκτήτες. Η πλειονότητα αυτής της νέας χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων που έχουμε εγγράψει στη Λιβερία προέρχεται απευθείας από Έλληνες πλοιοκτήτες και είμαστε ευγνώμονες για την εμπιστοσύνη και την υποστήριξή τους.
Η σχέση του Νηολογίου με τα δεξαμενόπλοια, αλλά και τους Έλληνες εφοπλιστές ξεκίνησε το 1948 – έτος ίδρυσης του Νηολογίου, και θα μπορούσε να ειπωθεί ότι κατά κάποιο τρόπο συνυπήρξαν και αναπτύχθηκαν ταυτόχρονα.
Μάλιστα, η ανάπτυξή μας μέσω των γραφείων του Πειραιά είναι εντυπωσιακή, αφού από τα 160 ελληνικότητα πλοία το 2005 έχουμε φτάσει σήμερα τα 1.436 πλοία (127 εκατ. dwt), δηλαδή περίπου 25% του συνολικού μας στόλου. Το νηολόγιο σήμερα, με συνολικό μέγεθος στόλου 205 εκατομμυρίων GT, όχι μόνο έχει εξελιχθεί στην κορυφαία σημαία δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, αλλά έχει επίσης διατηρήσει τη θέση του ως η κορυφαία σημαία containerships στον κόσμο, με μερίδιο 18% της παγκόσμιας αγοράς πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο μεγάλο νηολόγιο στον κόσμο, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,6% τα τελευταία χρόνια».
Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζεται, το Νηολόγιο της Λιβερίας αντιμετώπισε ζητήματα ασφάλειας των πλοίων που έχει στη δύναμή του, στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας;
«Τα νηολόγια δεν είναι απρόσβλητα από τις προκλήσεις που επηρεάζουν ολόκληρο τον κλάδο. Νομίζω ότι μέχρι στιγμής καθ’ όλο το 2021 και τις αρχές του 2022 έχουμε βιώσει πολλά απροσδόκητα γεγονότα και έπρεπε να προσαρμοστούμε σε αυτές τις αντιξοότητες μαζί με ολόκληρο τον κλάδο. Σε αυτά περιλαμβάνονται ο Covid-19, οι κανονισμοί του ΙΜΟ, η μεταβλητότητα των εμπορευμάτων και των μετοχών, η αβεβαιότητα προσφοράς/ζήτησης και ορισμένες εξαιρετικά υψηλές τιμές ναύλωσης στους τομείς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων και οι πρόσφατες πολεμικές επιχειρήσεις Ρωσίας-Ουκρανίας.
Δημιουργείται έτσι ένα περιβάλλον με πολλές άγνωστες πτυχές και παρενέργειες, που ενδεχομένως να επηρεάσει επί μακρόν την παγκόσμια ναυτιλία.
Σήμερα υπάρχουν πλοία μας στην Κασπία, τη Μαύρη και την Αζοφική θάλασσα, ακόμη και πλοία υπό επιθεώρηση σε ουκρανικά ναυπηγεία. Κινηθήκαμε άμεσα για προσφορά βοήθειας και μέσω του ΙΜΟ (Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας) ζητήσαμε, όπως και άλλοι, τη δημιουργία ασφαλούς διαύλου για απεγκλωβισμό των λιβεριανών πλοίων.
Επίσης, εφαρμόστηκαν και εναλλακτικές λύσεις προσωρινού παροπλισμού με μειωμένο πλήρωμα, ή μακροχρόνιου εξοπλισμού με επαναπατρισμό του πληρώματος και διασφάλιση της ασφάλειας του πλοίου σε συνεργασία με τοπικούς φορείς ασφαλείας ή ιδιωτικές εταιρείες. Το Νηολόγιο έκανε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για διασφάλιση της ετοιμότητας των πλοίων για επανεργοποίηση, αφού σήμερα είναι άγνωστη η περίοδος παραμονής τους στις συγκεκριμένες θαλάσσιες περιοχές, σε συνεργασία με τις διαχειρίστριες εταιρείες, για πλήρη αξιολόγηση κινδύνου, που πρέπει να καλύπτει την ασφάλεια του πληρώματος, τα αγκυροβόλια και το περιβάλλον, καθώς και τη συντήρηση των πλοίων και των μηχανημάτων».
«Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας να γίνει με τεκμηριωμένες αποφάσεις»
Το μεγάλο θέμα για τη ναυτιλία είναι η απανθρακοποίηση και οι στόχοι που έχουν τεθεί στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι για το πώς θα φτάσουμε το γρηγορότερο δυνατό τον στόχο είναι δεκάδες. Ποια η θέση της Λιβερίας;
«Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τη ναυτιλία και το Νηολόγιο υποστηρίζει τις προσπάθειες των πλοιοκτητών για την εφαρμογή τους σε ένα ευρύ φάσμα καυσίμων, νέων τεχνολογιών και άλλων καινοτόμων λύσεων.
Ενώ το LNG, που θεωρείται μεταβατικό καύσιμο, έχει γνωρίσει μεγάλη αποδοχή στα μεγαλύτερα πλοία, έχουμε δει μελέτες και αναλύσεις για τη χρήση καυσίμων μεθανόλης, αμμωνίας και, τώρα, υδρογόνου, αν και σε αρχικό στάδιο. Όλες οι προτεινόμενες λύσεις έχουν και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Το Νηολόγιο της Λιβερίας υποστηρίζει ενεργά τους πλοιοκτήτες στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων, διασφαλίζει την ασφαλή και ομαλή λειτουργία των πλοίων και ταυτόχρονα προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους που τέθηκαν από τη ναυτιλιακή κοινότητα και τον ΙΜΟ. Ενώ η παγκόσμια ναυτιλία προσπαθεί να καθορίσει πώς να ανταποκριθεί καλύτερα σε αυτές τις νέες απαιτήσεις, το Νηολόγιο της Λιβερίας έχει προετοιμαστεί για να παρέχει στους εφοπλιστές και τις διαχειρίστριες εταιρείες την εμπειρία του μέσω της νεοσυσταθείσας ομάδας “Εφαρμογών & Τεχνολογίας Εκπομπών”, για να βοηθήσει στη διαδικασία συμμόρφωσης με τους επικείμενους κανονισμούς στη μείωση εκπομπών άνθρακα.
Στόχος μας είναι η συνεργασία με τους πλοιοκτήτες και τις διαχειρίστριες εταιρείες για την ομαλή εφαρμογή και συμμόρφωση με τους νέους αυτούς κανονισμούς με πρακτικό τρόπο και λύσεις, σε ένα φάσμα τεχνολογιών και επιλογών.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Νηολόγιο της Λιβερίας δεν ευνοεί ένα συγκεκριμένο καύσιμο έναντι ενός άλλου, αλλά ότι εργάζεται σε στενή συνεργασία με τους πλοιοκτήτες, τις διαχειρίστριες εταιρείες και άλλους ναυτιλιακούς φορείς προκειμένου να στηρίξει τη ναυτιλιακή κοινότητα στη συμμόρφωση με τις συνεχώς ολοένα και πιο αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις στην κοινή μας πορεία για να επιτύχουμε μηδενικές εκπομπές το συντομότερο δυνατό εντός αυτού του αιώνα.
Από οικονομικής άποψης, το τελικό αποτέλεσμα για τους πλοιοκτήτες και για ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού καυσίμων παγκοσμίως είναι ότι τα νεότερα καύσιμα θα κοστίζουν πολύ περισσότερο από τα αντίστοιχα παραδοσιακά.
Αντιμέτωποι με αυτή την πραγματικότητα, ο φόρος άνθρακα -ο οποίος μπορεί να είναι μια πραγματική εισφορά σε δολάρια ανά τόνο ή μια πληρωμή με βάση την αγορά ανάλογα με την ένταση άνθρακα του πλοίου ή ίσως και τα δύο- θα χρηματοδοτήσει την πορεία της ναυτιλίας προς την απαλλαγή από τον άνθρακα».
Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, από το 2023 τίθενται σε ισχύ ακόμα δύο μέτρα που αναμένεται να επηρεάσουν τη λειτουργία της βιομηχανίας. Πώς αντιμετωπίζει την πρόκληση αυτή το νηολόγιό σας;
«Πρέπει να διασφαλίσουμε ισότιμους όρους ανταγωνισμού και λαμβάνουμε πολλά αιτήματα από εταιρείες που θέλουν να αποφύγουν τη συμμόρφωση με τις νέες απαιτήσεις της EEXI και του CII ή να μειώσουν τις επιπτώσεις αλλάζοντας τύπο πλοίου, π.χ. από πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε πλοίο γενικού φορτίου.
Είδαμε επίσης το 2021 μια σειρά από συγκεκριμένες προτάσεις για την επιβολή φόρου άνθρακα στη διεθνή ναυτιλία. Σε καθένα από τα σχέδια, η διαχείριση θα γινόταν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), τον βραχίονα των Ηνωμένων Εθνών που εκδίδει κανόνες για όλη τη διεθνή ναυτιλία. Πολύ σημαντικό είναι ότι ο ΙΜΟ επιδιώκει να ηγηθεί ενός μαζικού προγράμματος έρευνας και ανάπτυξης εναλλακτικών καυσίμων που θα μείωναν το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλίας.
Είναι ζωτικής σημασίας να εργαστούμε προς την κατεύθυνση ενός συνόλου απαιτήσεων που θεσπίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, εξασφαλίζοντας μια ενιαία παγκόσμια προσπάθεια για την αντιμετώπιση αυτού του σημαντικού ζητήματος.
Κλάδος συνεργασίας και όχι μονόδρομος
Κλείνοντας αυτή τη συνέντευξη, να τονίσω ότι η ναυτιλία είναι ένας κλάδος συνεργασίας και όχι μονόδρομος, και δεσμευόμαστε ότι θα μοιραστούμε με τους πλοιοκτήτες τις εμπειρίες μας, την τεχνολογία μας και το παγκόσμιο δίκτυό μας για να διασφαλίσουμε ότι τα πλοία τους θα λάβουν την υποστήριξη που χρειάζονται για να λειτουργήσουν σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο και ολοένα και πιο περίπλοκο ρυθμιστικό περιβάλλον.
Ο στόχος για συνεχή βελτίωση, καινοτομία, αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βελτίωση του υπάρχοντος συστήματος για τα πλοία ώστε να λειτουργούν αποτελεσματικά, με ασφάλεια και φιλικά προς το περιβάλλον, είναι μια συνεχής προσπάθεια.
Η Λιβερία έχει δεσμευτεί σε αυτή τη συνεχή προσπάθεια για την ανάπτυξη συστημάτων, διαδικασιών και διεργασιών που θα βελτιώσουν όχι μόνο τη ναυτιλία, αλλά και την κοινότητα γενικότερα, και αυτή είναι μια δέσμευση, περισσότερο από ποτέ, τώρα».