Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ο ναυτιλιακός όμιλος Αγγελικούση δεν σχετίζεται με το ρωσικό πετρέλαιο. Αυτό επεσήμανε η επικεφαλής του μεγαλύτερου ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου, Μαρία Αγγελικούση, χθες κατά τη διάρκεια συνεδρίου των Financial Times: «Global Commodities Summit».
«Δεν θα μεταφέρουμε ρωσικά φορτία», σημείωσε χαρακτηριστικά η κ. Αγγελικούση. Απατώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το αν η απόφαση αυτή οφείλεται στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία εξαιτίας της εισβολής στην Ουκρανία, η διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου σημείωσε ότι η απόφαση αυτή είναι απόρροια μιας σειράς παραγόντων. Οι κυρώσεις εμπεριέχουν υψηλό βαθμό δυσκολίας, τόνισε, ενώ υπάρχουν και ζητήματα ασφάλειας (σ.σ.: για τα πλοία – πληρώματα).
«Επομένως δεν μεταφέρουμε ρωσικό πετρέλαιο», υπογράμμισε.
Πιθανή επιστροφή
Όσον αφορά την αγορά, η κ. Αγγελικούση υπογράμμισε ότι θεωρεί πιθανό, με δεδομένο ότι οι πετρελαϊκές τιμές είναι ψηλά, ενώ παράλληλα υπάρχει ανάγκη για μεγαλύτερες ποσότητες, το Ιράν και η Βενεζουέλα (χώρες παραγωγοί στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ) να επιστρέψουν στην αγορά.
Αναφερόμενη στα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο από χώρες που βρίσκονται σε καθεστώς κυρώσεων, εκτίμησε ότι ανέρχονται περίπου σε 100 με 150 δεξαμενόπλοια. Τα «πλοία-φαντάσματα», όπως τα χαρακτήρισε, δεν είναι καλά συντηρημένα, ενώ είναι ανασφάλιστα. «Είναι μια περιβαλλοντική καταστροφή σε αναμονή», τόνισε.
Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι αν αρθούν οι κυρώσεις, οι δύο αυτές χώρες θα εντείνουν τις εξαγωγές τους, χρησιμοποιώντας τον εν ενεργεία στόλο δεξαμενόπλοιων.
Σε ερώτηση που της έγινε για το πώς είναι δυνατόν σήμερα να υπάρχει ένας τόσο μεγάλος στόλος που μεταφέρει πετρέλαιο που βρίσκεται σε καθεστώς κυρώσεων, η κ. Αγγελικούση έδειξε τις κυβερνήσεις, σημειώνοντας ότι είναι μια απόφαση που θα πρέπει να λάβουν.
Αναφερόμενη στην αγορά, σημείωσε ότι τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας των δεξαμενόπλοιων, τα VLCC, μετά την «έκρηξη» των
ναύλων του 2020 έχουν πιεστεί σε υψηλό βαθμό. «Υπάρχει πολύ λιγότερο πετρέλαιο για μεταφορά και αυτό έχει επηρεάσει δυσανάλογα τα VLCC», ανέφερε.
Όσον αφορά τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία, σημείωσε: «Αυτή τη στιγμή, ο πόλεμος μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας έχει μεγάλη επίδραση στην αγορά. Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και ο στόλος της Sovcomflot (ρωσική ναυτιλιακή) αντιμετωπίζει προβλήματα, ενώ πολλοί πλοιοκτήτες είναι εξαιρετικά επιφυλακτικοί
όσον αφορά τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Ως αποτέλεσμα, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια παραγγέλνουν πετρέλαιο από πιο μακρινές χώρες,και αυτό αυξάνει τα μίλια, κυρίως στα μικρότερα μεγέθη πλοίων».
Επισημαίνεται ότι ο όμιλος Αγγελικούση, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, διαχειρίζεται έναν στόλο από 146 πλοία (53 tankers, 51 bulk carriers και 42 LNG carriers), μέσω των εταιρειών Maran Tankers, Maran Dry και Maran Gas.
Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Maran Dry ανέφερε την ασφαλή απομάκρυνση από το λιμάνι του Γιούζνι (Yuzhny) της Ουκρανίας των 35 αξιωματικών και μελών του πληρώματος των δύο φορτηγών πλοίων Maran Astronomer και Μaran Excellence.