Skip to main content

Στο φουλ μπαίνουν οι μηχανές των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ του άνθρακα στα ενεργειακά πράγματα της Ευρώπης, μετά τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία, αλλά και τα ανοικτά μέτωπα που υπάρχουν με άλλες πετρελαιοπαραγωγούς χώρες, είναι γεγονός και αναμένεται να ενισχύσει την αγορά του χύδην ξηρού φορτίου. Περαιτέρω ώθηση αναμένεται να δώσουν στα bulk carriers και οι περιορισμοί στις εξαγωγές σιτηρών τόσο από την Ουκρανία όσο και από τη Ρωσία.

Όπως επισημαίνει ο κ. Ulf Bergman, αναλυτής του Shipflix, οι κυρώσεις τόσο σε ρωσικές εμπορικές οντότητες όσο και στη ροή αγαθών που προέρχονται από τη Ρωσία «αναβιώνουν» τη ζήτηση για άνθρακα, αλλά και αναγκάζουν ευρωπαϊκές και μεσογειακές χώρες να στραφούν σε πιο μακρινούς προορισμούς για την προμήθεια σιταριού.

Η χωρητικότητα

Στο «παιχνίδι» της ζήτησης χωρητικότητας εισέρχεται και ο παράγοντας «ρωσικών συμφερόντων πλοία», αφού οι κυρώσεις που διαδέχονται η μια την άλλη, εκτός από τις ρωσικές εξαγωγές, που φυσικά επηρεάζουν τη ναυτιλία, στοχεύουν επίσης πλοία που ανήκουν ή ελέγχονται από πολλές ρωσικές εταιρείες. Η φυγή δυτικών ενεργειακών εταιρειών από τη Ρωσία και οι αυξανόμενες δυσκολίες για την άντληση χρηματοδότησης για τις εξαγωγές ρωσικών εμπορευμάτων προσθέτουν δυσκολίες σε ό,τι αφορά την προμήθεια αργού πετρελαίου, σημειώνει ο κ. Bergman.

Μπροστά στην απειλή της μείωσης των ροών φυσικού αερίου από τη Ρωσία, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις στρέφονται όλο και περισσότερο σε έναν «παλιό φίλο», σημειώνει ο αναλυτής του Shipflix. Με τον υπαρκτό κίνδυνο οι ροές ενεργειακών προϊόντων από τη Ρωσία προς την Ευρώπη να «στερέψουν», ο άνθρακας αναβιώνει, επισημαίνει χαρακτηριστικά. Εξέλιξη που ευνοεί την αγορά των bulk carriers.

Όσον αφορά το σιτάρι, περίπου το 15% της παγκόσμιας παραγωγής επηρεάστηκε από τον πόλεμο. Βραχυπρόθεσμα, τόσο οι ρωσικές όσο και οι ουκρανικές προμήθειες είναι πιθανό να παραμείνουν μη διαθέσιμες για τις διεθνείς αγορές. Ακόμη και αν οι εχθροπραξίες σταματήσουν σχετικά σύντομα, οι ρωσικές εξαγωγές σιταριού είναι πιθανό να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν κυρώσεις.

Όσον αφορά το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων, όπως επισημαίνει ο Γιάννης Κοτζιάς της Xclusiv, με το πετρέλαιο πολύ χαμηλού θείου να έχει ξεπεράσει τα 1.000 δολ. ο τόνος και συνολικά καταγράφοντας 35% αύξηση από τις αρχές του χρόνου, το spread με το συμβατικό πετρέλαιο έχει ξεπεράσει τα 280 δολάρια ο τόνος. Το οικονομικό «πλεονέκτημα» το έχουν όσα πλοία έχουν εγκαταστήσει συστήματα scrubber (καθαριστές διοξειδίου του θείου), τα οποία μπορούν να λειτουργούν με συμβατικά καύσιμα