Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Αβεβαιότητα επικρατεί σήμερα στη ναυτιλιακή αγορά μεταφοράς LNG, καθώς ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος διαταράσσει τα δρομολόγια των πλοίων, ενώ τα ναύλα παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα.
Όπως έγινε γνωστό τις προηγούμενες ημέρες, η βρετανική κυβέρνηση απαγόρευσε σε πλοία που ανήκουν, ελέγχονται ή είναι ναυλωμένα από ρωσικές εταιρείες να έχουν πρόσβαση σε λιμάνια της χώρας. Βέβαια, σημειώνεται ότι δεν έχει επιβληθεί απαγόρευση σε φορτία από τη Ρωσία.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως αναφέρει στη «Ν» ο Alex Froley, αναλυτής της αγοράς LNG στην εταιρεία παροχής δεδομένων για τα εμπορεύματα, ICIS, τουλάχιστον δύο LNG carriers που συμμετέχουν σε ρωσικό project LNG και κατευθύνονταν σε βρετανικό τερματικό σταθμό, μεταφέροντας ρωσικό φορτίο, άλλαξαν πορεία. «Μοιάζουν να κινούνται προς το Zeebrugge στο Βέλγιο και το Montoir στη Γαλλία» σημειώνει.
Η ναυλαγορά
Αναφορικά με τον αντίκτυπο του πολέμου στη ναυλαγορά, ο αναλυτής σημειώνει ότι τα ναύλα για τα πλοία μεταφοράς LNG παραμένουν χαμηλά σήμερα, καθώς περισσότερα πλοία ταξιδεύουν από τις ΗΠΑ προς στην Ευρώπη, αντί για τις ΗΠΑ προς την Ασία. «Πρόκειται για μικρότερα ταξίδια, που απαιτούν λιγότερα πλοία» συμπληρώνει.
Αυτό συμβαίνει, όπως εξηγεί, διότι η Ευρώπη χρειάζεται μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου για να καλύψει τις ενεργειακές της ανάγκες. Την ίδια ώρα, τονίζει ότι οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, λόγω της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας.
Την Πέμπτη, ένα LNG carrier, τύπου TFDE (tri-fuel diesel-electric), αποκόμιζε στον Ατλαντικό στη spot αγορά 35.000 δολάρια την ημέρα, κι ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο τα ναύλα είχαν «εκτοξευτεί» πάνω από τα 250.000 δολάρια ημερησίως.
Οι μονοετείς ναυλώσεις για LNG carriers, χωρητικότητας 155.000 – 160.000 κυβικών μέτρων, έκλειναν στο τέλος της εβδομάδας σε περίπου 76.000 δολάρια ημερησίως, σημειώνοντας μικρή εβδομαδιαία αύξηση, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys.
Οι προοπτικές
Σε ερώτηση της «Ν» για την επίδραση ενδεχόμενων κυρώσεων στο ρωσικό φυσικό αέριο ή νέων απαγορεύσεων από ευρωπαϊκά λιμάνια σε ρωσικά πλοία στα ναύλα ο Alex Froley απαντά ότι «η κατάσταση παραμένει πολύ αβέβαιη. Εάν σταματήσει η ροή των ρωσικών αγωγών στην Ευρώπη, ή αν περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη μπλοκάρουν ρωσικά πλοία, θα υπήρχε μεγαλύτερη ανάγκη για πλοία, καθώς τα δρομολόγια θα επαναπρογραμματίζονταν».
«Σε μακροπρόθεσμο επίπεδο και με τα σημερινά δεδομένα, θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη ανάγκη για LNG carriers τις επόμενες δύο δεκαετίες, καθώς η Ευρώπη θα προσπαθεί να εισάγει μεγαλύτερες ποσότητες LNG» καταλήγει ο αναλυτής.