Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ένα καινοτόμο σύστημα, που έχει την ικανότητα να λειτουργεί ως κλειστού τύπου scrubber για τις εκπομπές διοξειδίου του θείου, αλλά και ως CO2 cap για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, έχει αναπτύξει η ελληνική εταιρεία Multi Scrubber Hellas.
Σύμφωνα με τον Νίκο Πήττα, PhD μηχανολόγο/αεροναυπηγό, ερευνητή του Πανεπιστημίου Πατρών και βιομηχανικό μηχανικό, ο οποίος είναι ο επιστημονικός υπεύθυνος του έργου, πρόκειται για μια «βιομηχανική διάταξη εξουδετέρωσης των αερίων ρύπων με ταυτόχρονη ανάκτηση ενέργειας των απαερίων εξερχομένων από τις καμινάδες των πλοίων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο βαρύ μαζούτ (IFO 380) ή οιοδήποτε άλλο ορυκτό καύσιμο».
Όπως σημειώνει στη «Ν» ο κ. Πήττας, «η διάταξη αυτή ουδεμία σχέση έχει με τα υπάρχοντα συστήματα σε όλο τον κόσμο. Διότι η μηχανολογική αρχιτεκτονική αυτής της διάταξης βασίζεται σε διαφορετική αρχή λειτουργίας. Ως αποτέλεσμα αυτής επιτυγχάνεται η πλήρης εξουδετέρωση των αερίων του θερμοκηπίου που εξέρχονται από τις καμινάδες των πλοίων που χρησιμοποιούν βαρύ μαζούτ ως καύσιμο για τις μηχανές πρόωσής τους. Αποτέλεσμα της χρήσης αυτής της διάταξης είναι η αδρανοποίηση στην πράξη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πολύ ρυπογόνων καυσίμων όπως το μαζούτ και τα ορυκτά καύσιμα και η μετατροπή τους σε πλήρως οικολογικά ενεργειακά καύσιμα (full green), διότι δεν επιβαρύνεται το περιβάλλον και είναι το ζητούμενο για την αναζήτηση του ναυτιλιακού καυσίμου των επόμενων γενεών».
Οι μετρήσεις
Ενσωματώνοντας τη μονάδα αυτή επάνω στα πλοία, αναφέρει ο κ. Πήττας, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες θα καταναλώνουν «φτηνό ενεργειακό καύσιμο για την πρόωση των πλοίων με την κατώτερη τιμή που υπάρχει στην παγκόσμια αγορά (IFO 380) και παράλληλα θα ανταποκρίνονται πλήρως, ουσιαστικά και τυπικά πέρα από οιανδήποτε απαίτηση κανόνων του IMO, επίκαιρων και μελλοντικών». Προσθέτει, επίσης, ότι «ουδεμία διάταξη στον κόσμο επιτυγχάνει την εξουδετέρωση των αερίων του θερμοκηπίου λειτουργώντας με οποιοδήποτε ορυκτό καύσιμο».
Στο σύστημα έγιναν επαναλαμβανόμενες μετρήσεις σε πραγματική κλίμακα από διαπιστευμένες εταιρείες μετρήσεων, καθώς και από τη σχολή Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών σε λειτουργούσα μονάδα που είναι εγκατεστημένη στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων που έχουν διενεργηθεί από τη διαπιστευμένη προς τούτο εταιρεία ENCO ΕΠΕ, από το σύστημα επιτυγχάνεται:
* Εξουδετέρωση θείου 99,9%.
* Εξουδετέρωση οξειδίων του αζώτου 74%.
* Εξουδετέρωση μονοξειδίου του άνθρακα 72%.
* Εξουδετέρωση διοξειδίου του άνθρακα 70%.
* Εξουδετέρωση αιθάλης και λαδιού (emulsion oil) 100%.
* Η παρουσία οξυγόνου στην έξοδο κυμαίνεται στο 20%.
Η εγκύκλιος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού υπαγορεύει ότι η κατακρήμνιση του θείου θα πρέπει να επιτυγχάνεται μέχρι 99%. Και τα πλοία που δεν επιτυγχάνουν αυτόν τον βαθμό κατακρήμνισης δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στα λιμάνια ECAs για τη φόρτωση/εκφόρτωση εμπορευμάτων, εξηγεί στην ανάλυσή του ο κ. Πήττας, ο οποίος σημειώνει: «Σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας ενός πλοίου, χρησιμοποιώντας μεγαλύτερης δυναμικότητας επεξεργαστές αυξάνεται κατά πολύ ο βαθμός εξουδετέρωσης των αερίων ρύπων κατά περίπου 10%-12%. Οι λειτουργικές παράμετροι του συστήματος είναι διαχρονικές. Έχει δε υψηλή αξιοπιστία και χαμηλό κόστος συντήρησης. Ο χώρος που καταλαμβάνει είναι ελάχιστος σε σύγκριση με οποιοδήποτε σύστημα που υπάρχει στην αγορά». Προκειμένου το σύστημα να πιστοποιηθεί και επίσημα, αναμένεται να ακολουθήσουν μετρήσεις από νηογνώμονα/ες.
Το σύστημα
Το συγκεκριμένο σύστημα βασίζεται στα εγγεγραμμένα διπλώματα ευρεσιτεχνίας του κ. Πήττα, τα οποία είναι καταχωρημένα στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) με αρ. 1005024, 1005554, 20070100306 και στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας (ΕΡΟ) με αρ. 1409924 EPO, καθώς και στο πρόσφατα κατατεθέν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με αρ. ΟΒΙ 20190100160 και αποτελούν αποκλειστική πνευματική ιδιοκτησία του.