Από την έντυπη έκδοση
Συνέντευξη στον Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Συνθήκες ριζικής ανατροπής του επιχειρηματικού μοντέλου της ναυτιλίας δημιουργεί η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης. «Η εποχή της διαχείρισης των στόλων της εμπορικής ναυτιλίας με τις παραδοσιακές, εμπειρικές μεθοδολογίες έχει φθάσει στο τέλος της» αναφέρει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της METIS Cyberspace Technolοgy Μάικ Κωνσταντινίδης.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινίδη, τα τεχνολογικά συστήματα θα αναβαθμίζονται συνεχώς και από συστήματα παρακολούθησης (monitoring) θα μεταβούμε στα συστήματα πλήρους ελέγχου (controlling), διαδραματίζοντας πλέον ολοένα πιο καθοριστικό και «καθοδηγητικό» ρόλο σε όλες τις παραμέτρους της ναυσιπλοΐας.
Η τεχνολογία εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες, γεγονός που επηρεάζει και τη λειτουργία της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Οι περισσότεροι αναλυτές αναφέρουν ότι στη ναυτιλία έρχονται τεκτονικές αλλαγές, τόσο σε περιβαλλοντικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ψηφιοποίησης και Τεχνητής Νοημοσύνης. Ποια είναι η άποψή σα
«Έχετε απόλυτο δίκιο. Στις μέρες μας η ναυτιλία παγκοσμίως, λόγω της ανάπτυξης των ψηφιακών τεχνολογιών, αλλά κυρίως με την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, βρίσκεται στην 4η επανάσταση της ιστορίας της, που δημιουργεί συνθήκες ριζικής ανατροπής του επιχειρηματικού μοντέλου της. Επιπλέον, τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται για την προστασία του περιβάλλοντος, με τους ολοένα και αυστηρότερους κανονισμούς, καθιστούν απολύτως αναγκαία την άμεση υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογικών λύσεων απ’ όλα τα πλοία του παγκόσμιου στόλου.
Σήμερα πιο πολύ από ποτέ είναι αναγκαία η αυτοματοποιημένη, ακριβή και αξιόπιστη μέτρηση της τρέχουσας λειτουργικής απόδοσης κάθε πλοίου ώστε στη συνέχεια να γίνουν τα απαραίτητα βήματα για τη βελτιστοποίηση προς τη σωστή κατεύθυνση και με τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο. Η εποχή της διαχείρισης των στόλων της εμπορικής ναυτιλίας με τις παραδοσιακές, εμπειρικές μεθοδολογίες έχει φθάσει στο τέλος της.
Ένα από τα πιο φλέγοντα θέματα παγκοσμίως, η αδήριτη ανάγκη άμεσης και δραστικής μείωσης της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, το οποίο απασχολεί και επηρεάζει τη ναυτιλία, δεν μπορεί ούτε καν να προσεγγιστεί σοβαρά χωρίς τη συνεχή και αδιάλειπτη λήψη αξιόπιστων μετρήσεων απ’ όλο τον λειτουργικό, μηχανολογικό εξοπλισμό κάθε πλοίου, ώστε στη συνέχεια με συνδυασμό ευφυούς ανάλυσης και συνυπολογισμό άλλων εξωτερικών παραμέτρων (καιρικές συνθήκες, ρεύματα κ.λπ.) να προταθούν στοχευμένα μέτρα βελτιστοποίησης της λειτουργίας σε κάθε ταξίδι, κάθε ημέρα, κάθε ώρα.
Τα περιθώρια βελτίωσης είναι εξαιρετικά μεγάλα, αλλά δυστυχώς δεν μπορούν να επιτευχθούν με προσεγγιστικές απόπειρες βασισμένες σε παρωχημένες μεθόδους τύπου noon reports ή σε οποιαδήποτε άλλη χειρόγραφη καταγραφή στοιχείων που στερείται αξιοπιστίας. Κάθε πλοίο είναι μοναδικό και έχει αποδειχθεί με αδιαμφησβήτητα στοιχεία ότι ακόμη και “αδελφά” πλοία έχουν πολύ διαφορετική συμπεριφορά λειτουργικής απόδοσης, καταναλώσεων και περιβαλλοντικού αποτυπώματος».
Τι αλλαγές έχουμε δει τα τελευταία 10 χρόνια στο χώρο και πώς αυτές επηρεάζουν την καθημερινότητα ενός πλοίου ή μιας ναυτιλιακής εταιρείας;
«Είναι γεγονός ότι η ναυτιλία ήταν διστακτική τα προηγούμενα χρόνια στην υιοθέτηση νέων ψηφιακών τεχνολογιών, με τον ρυθμό αξιοποίησής τους να είναι αρκετά πιο αργός σε σχέση με άλλους κλάδους. Τα τελευταία χρόνια, όμως έχει παρατηρηθεί μια σημαντική μεταστροφή. Τα διορατικά και ανοιχτόμυαλα στελέχη της ναυτιλίας έχουν καταλάβει ότι πρέπει να εντάξουν στον πυρήνα της στρατηγικής τους τον ψηφιακό μετασχηματισμό του οργανισμού τους έτσι ώστε να αποκτήσουν ή να διατηρήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, σε μια εποχή που τα πάντα είναι πλέον ψηφιακά.
Με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ), η διαδικασία λήψης των αποφάσεων έχει πλέον αλλάξει επίπεδο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ρηξικέλευθης αλλαγής που πραγματοποιείται στο επιχειρηματικό μοντέλο της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι η δυνατότητα ακριβέστατης πρόβλεψης (>98%) της κατανάλωσης καυσίμου κάθε πλοίου ξεχωριστά, για τα μελλοντικά του ταξίδια, λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές συνθήκες που θα αντιμετωπίσει, καθώς και εύρεσης της βέλτιστης πορείας που θα πρέπει να ακολουθήσει.
Οι προοπτικές είναι τεράστιες με βάση την ανταπόκριση που βλέπουμε από την αγορά. Η τεχνολογία είναι πλέον ώριμη και δοκιμασμένη, ενώ με πολύ μικρή επένδυση δίνει πραγματική προστιθέμενη αξία και μετρήσιμα αποτελέσματα».
Τι θεωρείτε ότι έρχεται μέχρι το 2030, δώστε μας μια περιγραφή...
«Η υλοποίηση της δέσμευσης της παγκόσμιας ναυτικής κοινότητας για τον δραστικό περιορισμό των καυσαερίων ρύπων και την προστασία του περιβάλλοντος είναι μια πραγματικότητα η οποία δεν θα έχει προσωρινό χαρακτήρα. Τα τεχνολογικά συστήματα θα αναβαθμίζονται συνεχώς και από συστήματα παρακολούθησης (monitoring) θα μεταβούμε στα συστήματα πλήρους ελέγχου (controlling), διαδραματίζοντας πλέον ολοένα πιο καθοριστικό και “καθοδηγητικό” ρόλο σε όλες τις παραμέτρους της ναυσιπλοΐας.
Ευφυέστατα συστήματα που θα επεξεργάζονται τεράστιο όγκο δεδομένων σε απειροελάχιστο χρόνο, θα προτείνουν στο πλήρωμα την απόλυτα βέλτιστη λειτουργία (ταχύτητα πλεύσης, RPM μηχανής, ενεργοποίηση / απενεργοποίηση ηλεκτρογεννητριών κ.λπ.), λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες του πλοίου, τις καιρικές συνθήκες, τη βέλτιστη πορεία, τις συμβατικές υποχρεώσεις του ναυλοσυμφώνου (ETA) κ.λπ. Όλα αυτά σε πραγματικό χρόνο με πρωτεύοντα στόχο την απόλυτη ασφάλεια, την αξιοπιστία και ταυτόχρονα τη βελτιστοποίηση του Time Charter Equivalent».
Το λεγόμενο αυτόνομο ποντοπόρο πλοίο είναι ένα project που ίσως οι επό μενες γενιές το βιώσουν ή αποτελεί μια ουτοπία και γιατί;
«Η επόμενη σημαντική εξέλιξη στη ναυτιλία προβλέπεται ότι θα είναι τα αυτόνομα πλοία και ίσως σε κάποια μεθεπόμενη φάση αυτό που λέμε crewless vessels. Την πρόβλεψη αυτή δεν θα τη θεωρούσα ούτε ουτοπία ούτε επιστημονική φαντασία. Από τεχνολογικής σκοπιάς, μάλιστα, θα έλεγα ότι βρισκόμαστε στον προθάλαμο αυτής της εποχής. Για την εμπορική της εφαρμογή, όμως, σε πραγματικές συνθήκες, θα έλεγα ότι απέχουμε ακόμα χρονικά. Μέχρι τότε η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με τις τρέχουσες τεχνολογικές εξελίξεις για να μη χάσει κάποιο από τα… ενδιάμεσα τρένα και βρεθεί εκτός εξελίξεων και ανταγωνισμού».