Skip to main content

«Sold out» στα containerships μετά τα μαζικά deals του 2021

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Σε ιστορικά επίπεδα έφτασαν το 2021 οι αγοραπωλησίες containerships, καθώς οι εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) δεν άφησαν κυριολεκτικά… πλοίο να πάει χαμένο, κινούμενες επιθετικά και με επεκτατική διάθεση, προκειμένου να ικανοποιήσουν την υψηλή ζήτηση.

Χαρακτηριστική είναι η ανάρτηση αναλυτή της αγοράς στα social media, στην οποία παρομοιάζει τους liners με «φιλικά τέρατα που καταβροχθίζουν πλοία, το ένα μετά το άλλο».
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που δημοσίευσε ο οίκος αναλύσεων Alphaliner. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια του περασμένου έτους «άλλαξαν χέρια» 572 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 1,94 εκατ. TEUs. Πρόκειται για αριθμούς-ορόσημα για τη βιομηχανία, καθώς είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που οι πωλήσεις ξεπέρασαν το 1,6 εκατ. TEUs σε ένα έτος, επισημαίνουν οι αναλυτές.

Οι «πρωταθλητές»

Στην πρώτη θέση της λίστας των αγοραστών κατατάσσεται η κορυφαία liner εταιρεία διεθνώς, η Mediterranean Shipping Co, η οποία ενίσχυσε τον στόλο της με 132 containerships, χωρητικότητας 453.000 TEUs. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι από τον Αύγουστο του 2020 κι έπειτα έχει αποκτήσει περίπου 155 πλοία. Ακολουθεί η γαλλική CMA CGM, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία τακτικών γραμμών, η οποία αγόρασε 46 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 150.000 TEUs.

Δεν υπάρχουν άλλα πλοία

Η «εκτόξευση» της ναυλαγοράς από το δεύτερο μισό του 2020 κι έπειτα ώθησε τις εταιρείες στο «κυνήγι» εξασφάλισης τονάζ, μέσω χρονοναυλώσεων, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι ελάχιστα τα διαθέσιμα προς ναύλωση πλοία. 
H μείωση του τονάζ προς ναύλωση άλλαξε τη στρατηγική των ναυτιλιακών, που κινήθηκαν μαζικά είτε για την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων είτε για την παραγγελία νέων.

Αυτή, όμως, η αλλαγή της στρατηγικής έχει πλέον περιορίσει σημαντικά και τα υποψήφια προς πώληση containerships στη second hand αγορά. Ειδικότερα, η Alphaliner εκτιμά ότι ο αριθμός των deals έχει πλέον υποχωρήσει στα 25 πλοία κατά μέσο όρο τον μήνα, έναντι σχεδόν 70 πριν από λίγο καιρό, σημειώνοντας ότι η δραστηριότητα θα υποχωρήσει στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, λόγω έλλειψης τονάζ.

Αυτός είναι και ο λόγος που οι πλοιοκτήτες είναι σε θέση να ζητούν πλέον ασύλληπτες τιμές για να παραχωρήσουν τα πλοία των στόλων τους. Μόλις χθες η «Ν» έγραφε ότι το Ionikos (χωρητικότητας 4.360 TEUs και κατασκευής 2009), το οποίο ανήκει στην Dioryx Maritime του Δημήτρη Παπαδημητρίου, φέρεται να πωλήθηκε, έναντι 96 εκατ. δολαρίων. Εάν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για «άλμα» 30 εκατ. δολαρίων, εν συγκρίσει με το τελευταίο deal για βαπόρι ίδιων προδιαγραφών.

Σύμφωνα με την Alphaliner, οι τιμές έχουν ανέβει σε «άνευ προηγουμένου επίπεδα, με την πλειονότητα των προς πώληση πλοίων να παραχωρείται πλέον σε επίπεδα πάνω από το κόστος για τη ναυπήγησή τους». Με αυτό το δεδομένο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι ίσως προκύψουν προβλήματα από την ευρεία επέκταση των εταιρειών στην αγορά, όταν τελικά τα ναύλα διορθώσουν σημαντικά.

Οι Έλληνες αγοραστές

Παρότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιδόθηκαν κυρίως σε asset play κινήσεις, πωλήσεις, δηλαδή, πλοίων σε πολύ υψηλότερα τιμήματα από τα ποσά που ξόδεψαν για να τα αποκτήσουν, δεν έλειψαν και αυτοί που επένδυσαν αγοράζοντας second hand πλοία.

Αρχικά, η Global Ship Lease, συμφερόντων του Γιώργου Γιουρούκου, αγόρασε 16 containerships το 2021, δαπανώντας περισσότερα από 380 εκατ. δολάρια. Ο ίδιος εμφανίζεται ιδιαίτερα bullish για τις προοπτικές της αγοράς. Όπως είπε πρόσφατα, με αφορμή συμφέρουσα ναύλωση για ένα πλοίο του στόλου, τα υποστηρικτικά και ανθεκτικά θεμελιώδη μεγέθη διατηρούν θετικό το momentum, παρά την παραδοσιακά χαμηλή εποχική περίοδο.

Παράλληλα, επενδύσεις, ύψους 260 εκατ. δολαρίων, για έξι πλοία υλοποίησε η Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα. Πριν από λίγες ημέρες, η ναυτιλιακή ανακοίνωσε ότι πούλησε δύο containerships, χωρητικότητας 6.422 TEUs έκαστο, έναντι 130 εκατ. δολαρίων.

Σε αγορές containerships προχώρησαν κι άλλες εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία βέβαια εστίασε κυρίως σε bulk carriers κατά την περσινή χρονιά. Η πλατφόρμα VesselsValue υπολογίζει ότι το 2021 ενισχύθηκε με 46 πλοία, καταβάλλοντας περισσότερα από 750 εκατ. δολάρια.