Skip to main content

Χαρ. Φαφαλιός: Στην Ελλάδα το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης για τη πράσινη ναυτιλία

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Αιχμές για τα ¨πράσινα διαπιστευτήρια» που προβάλουν διάφοροι φορείς στη ναυτιλίας, άφησε ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) Χαράλαμπος Φαφαλιός, μιλώντας, για δεύτερη συνεχή χρονιά διαδικτυακά, στην εκδήλωση για το νέο έτος.

« Στο κλάδο μας διάφοροι οργανισμοί και εταιρίες διαφημίζουν τα “πράσινα διαπιστευτήρια” τους προβάλλοντας την επιλογή των καυσίμων που θα τροφοδοτήσουν τα νεότευκτα πλοία τους. Όμως, κανένα από αυτά δεν είναι πραγματικά απαλλαγμένο από άνθρακα παρά μόνο αναβάλλουν την αντιμετώπιση του προβλήματος», σημείωσε χαρακτηρίστικά.

Όπως τόνισε  το υγροποιημένο φυσικό αέριο  – LNG «είναι ένα προσωρινό καύσιμο που όμως έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα».

Την ιδια στιγμή, προσέθεσε, η πράσινη ή ηλεκτρονική μεθανόλη δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμη παγκοσμίως στις ποσότητες που η βιομηχανία μας χρειάζεται.

Παράλληλα ανέφερε ότι η αμμωνία είναι αρκετά επικίνδυνη για το πλήρωμα εάν δεν διαχειριστεί σωστά. «Η καύση της αμμωνίας σε μηχανή εσωτερικής καύσης παράγει επίσης ενώσεις αζώτου πολύ πιο ρυπογόνες από το διοξείδιο του άνθρακα», σημείωσε ο κ. Φαφαλιός, και τόνισε ότι  το κύριο ζήτημα με όλα αυτά είναι η σημαντική ποσότητα πιλοτικού ορυκτού καυσίμου που απαιτείται για τη καύση τους.

Παρ’ όλα αυτά, συμπλήρωσε, «τόσο οι κατασκευαστές μηχανών πλοίων όσο και οι ναυπηγοί μόλις τώρα αρχίζουν να μελετούν τυχόν τεχνολογικές λύσεις. Αυτές όμως βρίσκονται ακόμα σε αρχικά στάδια».

Έρευνα και ανάπτυξη στην Ελλάδα

Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της COP 26 δεν παρέλειψε να τονίσει ότι «οι κυβερνήσεις είχαν βλέψεις για τα έσοδα που θα εισέπρατταν από μια ποικιλία πρασίνων εισφορών, όμως δεν έγινε καμία αναφορά στην εξεύρεση τεχνολογικών λύσεων ή στην εγγύηση της διαθεσιμότητας ασφαλών και βιώσιμων καυσίμων παγκοσμίως με χαμηλή είτε μηδενική περιεκτικότητα σε άνθρακα».

Όμως τόνισε, αν τεθούν σε ισχύ τέτοιες εισφορές, είναι επιτακτική ανάγκη οι ναυλωτές να επωμιστούν το βάρος αυτών καθώς είναι αυτοί οι οποίοι ορίζουν το ταξίδι κάθε πλοίου σε σχέση με το μέγεθος του φορτίου, το δρομολόγιο και τη ταχύτητα μεταφοράς και είναι ενθαρρυντικό ότι η Ε.Ε. κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.

Μάλιστα υπογράμμισε ότι «δεν έχει γίνει καμία πραγματική προσπάθεια για την επένδυση των εσόδων που θα προέλθουν από τυχόν φόρους άνθρακα σε ένα ταμείο Έρευνας και Ανάπτυξης για τον ναυτιλιακό τομέα. Ένα τέτοιο κέντρο Ε&Α θα πρέπει να δημιουργηθεί και να εδρεύει στην Ελλάδα, η οποία είναι το παγκόσμιο κέντρο της ναυτιλιακής βιομηχανίας».

Στον ΙΜΟ

Έμμεσες βολές και κατά της Ε.Ε. που προσπαθεί «να μονοπωλήσει τoν διάλογο για τους πράσινους φόρους, να συντομεύσει τις ημερομηνίες και άλλα ναυτιλιακά ζητήματα», άφησε ο πρόεδρος του Committee. «θα πρέπει κάποιος να τους εφιστήσει τη προσοχή ότι ο μόνο ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός – ΙΜΟ έχει την γνώση και την εμπειρία να βρει βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο».

Η κριτική προς τον ΙΜΟ, σχολίασε, «είναι ο πιο αντιπαραγωγικός τρόπος για να προχωρήσουμε μπροστά. Ο ώριμος διάλογος και οι καλά μελετημένες, πρακτικές και λεπτομερείς λύσεις για κάθε τομέα της ναυτιλίας είναι ο μόνος τρόπος για πετύχουμε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα».

Η παγκόσμια οικονομία

Εξετάζοντας την παγκόσμια οικονομική κατάσταση, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι ο πληθωρισμός έχει κάνει ξανά έντονα την εμφάνιση του. Οι κυβερνήσεις, στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα λόγω της πανδημίας, έχουν διοχετεύσει τεράστια χρηματικά ποσά στις οικονομίες των χωρών τους ώστε να τους δώσουν πνοή, σημείωσε στην ανάλυσή του ο κ. Φαφαλιός.

Παράλληλα τόνισε ότι οι Η.Π.Α. βρίσκονται σε ρυθμούς πλήρους απασχόλησης, έχοντας ένα ακμάζον χρηματιστήριο, αλλά με ατζέντα κατά των ορυκτών καυσίμων, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει ακόμα αποφασίσει εάν επιθυμεί να γίνει ένα μεγάλο εμπορικό έθνος ή όχι στην μετά Brexit εποχή.

Επιπλέον, υπογράμμισε η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ακόμα πολλές ανίσχυρες οικονομίες ενώ οι κυβερνήσεις υπέρ των επιχειρήσεων δεν είναι αρκετές για να προοδεύσει. Η Άπω Ανατολή και ειδικότερα η Κίνα εξακολουθούν να προσπαθούν εντατικά να φτάσουν σε ένα πλήρως ανεπτυγμένο παγκόσμιο καθεστώς. Εάν τις επιβραδύνουν προβλήματα όπως η Evergrande, είναι ένα άλλο ζήτημα.

Η ναυτιλιακή αγορά

Για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου ανέφερε ότι πέρυσι ξεκίνησε σε πέρυσι σε αποδεκτά επίπεδα και συνέχισε να βελτιώνεται σημαντικά έως το τέλος του έτους, όταν και άρχισε να υποχωρεί. Και πάλι, η αστάθεια είναι πιο σημαντική από τα θεμελιώδη και τον τελευταίο χρόνο τα μεγέθη των ναυτιλιακών παραγώγων  – FFA έχουν σπάσει κάθε ρεκόρ.

Η αγορά για τα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τον κ. Φαφαλιό, βρίσκεται σε ύφεση τον τελευταίο χρόνο και φαίνεται να μην έχει ακόμα επηρεαστεί θετικά από την άνοδο την παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας. Η αγορά για τα εμπορευματοκιβώτια έχει ξεχωρίσει τους τελευταίους 12 μήνες ως ο πιο ανοδικός κλάδος της ναυτιλίας, με τους ναύλους να βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Αν και ο φετινός χρόνος έχει ξεκινήσει θετικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις τεράστιες παραγγελίες πλοίων που έχουν γίνει και μένει να φανεί αν αυτό θα επηρεάσει σύντομα τον τομέα αυτόν. Οι τομείς LNG/LPG είχαν μερικές θεαματικές στιγμές, ειδικά αυτές που αφορούν τα πλοία μεταφοράς LNG.

Ωστόσο, αυτό έχει εξανεμιστεί, κατέληξε ο κ. Φαφαλιός, σημειώνοντας ότι είναι πιθανόν να επιστρέψει λόγω της πολιτικής αστάθειας σε σχέση με κάποιους αγωγούς φυσικού αερίου που τροφοδοτούν την Δύση από την Ρωσία.

Τα πληρώματα

Ως το σημαντικότερο θέμα της χρονιάς χαρακτήρισε τα πληρώματα των πλοίων, αλλά και τους επιθεωρητές που πρέπει να ταξιδέψουν σε όλο το κόσμο για να επισκεφθούν τα πλοία.

«Το ζήτημα του επαναπατρισμού και εμβολιασμού είναι πιο δύσκολο από ποτέ και πολλές χώρες, ειδικά στην Ασία, δεν συνδράμουν στην διευκόλυνση του ζητήματος αυτού. Αυτό, με τη σειρά του, έχει φυσικά προκαλέσει πολλά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας καθώς τα πληρώματα δεν έχουν την δυνατότητα να επιβιβαστούν η να αποβιβαστούν από τα πλοία όταν χρειάζεται», σημείωσε ο κ. Φαφαλιός και συμπλήρωσε:  «Το G.S.C.C θεωρούσε πάντα υψίστης σημασίας το ανθρώπινο στοιχείο του κλάδου μας και θα συνεχίσει να ασκεί πιέσεις στις κυβερνήσεις και στον ΙΜΟ ώστε να δωθεί περισσότερη έμφαση στους ναυτικούς και να διευκολυνθούν ακόμα πιο πολύ τα ταξίδια και ο εμβολιασμός των πληρωμάτων».

Απογοητευτικό

Από διεθνής σκοπιά, το Committee συνεχίζει να τονίζει την ανάγκη για μεγαλύτερη θητεία των Ελλήνων εκπροσώπων που υπηρετούν τόσο στον ΙΜΟ όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Παραμένει απογοητευτικό το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν κατέχει πιο εξέχουσα φωνή στα ναυτιλιακά θέματα της Ε.Ε., λαμβάνοντας υπόψη ότι εκπροσωπεί πάνω από το 50 τα εκατό του Ευρωπαϊκού στόλου»,  ανέφερε ο κ. Φαφαλιός, ενώ για το Λιμενικό Σώμα υπογράμμισε ότι «εξακολουθεί να είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του Ελληνικού ναυτιλιακού συστήματος και πρέπει να παραμείνει έτσι τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό».

Τέλος στην Ελλάδα θεωρεί ότι θα πρέπει να βελτιωθεί το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης μέσω συγκεντρωμένων επενδύσεων και με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Ακόμα, «πρέπει να τονίσουμε ότι η ελληνική σημαία, αν και είναι ανταγωνιστική σε γενικές γραμμές, χρειάζεται να μειώσει σημαντικά την γραφειοκρατία για να μπορέσει να ανθίσει ξανά», σημείωσε ο πρόεδρος του Committee  

Η απώλεια

Τέλος αναφερόμενος στην απώλεια του Ιωάννη Αγγελικούση μέσα στο 2021 ο κ Φαφαλιός ανέφερε: «Θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα θλιβερό γεγονός τη χρονιά που μας πέρασε, την απώλεια ένος από τα πιο εξέχοντα μέλη του Συμβουλίου μας, του Ιωάννη Α. Αγγελικούση. Κατά την διάρκεια της ζωής του δημιούργησε την μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρία της Ελλάδας με ένα στόλο νεότευκτων δεξαμενοπλοίων, πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και μεταφοράς LNG, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να φέρουν την ελληνική σημαία. Η πίστη του στο ελληνικό προσωπικό, σε θάλασσα και ξηρά, όπως και η αγάπη για την χώρα του ήταν μοναδική. Θα λείψει πολύ σε όλους όσους είχαν τη τύχη να τον γνωρίσουν».