Skip to main content

Πωλήσεις σε υψηλές τιμές από Έλληνες εφοπλιστές

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Ενδιαφέροντα deals αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων καταγράφηκαν και αυτήν την εβδομάδα, με τους πλοιοκτήτες πάντως να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα tankers τις πρώτες ημέρες του νέου έτους.

Σε μία από τις πρόσφατες φερόμενες συμφωνίες, οι ναυλομεσιτικές Xclusiv Shipbrokers και Intermodal συνδέουν την Pantheon Tankers, συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση, με την πώληση του VLCC Sea Lynx (χωρητικότητας 318.306 dwt και κατασκευής 2004). Οι δύο πηγές προσδιορίζουν το τελικό τίμημα στα 32 εκατ. δολάρια, ποσό που θεωρείται αρκετά υψηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι ένα VLCC δεκαπνταετίας «αλλάζει χέρια» σήμερα έναντι περίπου 34 εκατ. δολαρίων.

Ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι ένα από τα πλεονεκτήματα του βαποριού είναι ότι διαθέτει σύστημα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος, το οποίο είναι ζητούμενο για πολλά «γερασμένα» πλοία, ενώ δεν υπάρχει προγραμματισμένος δεξαμενισμός ή ειδική επιθεώρηση για φέτος.

Εάν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για τη δεύτερη πώληση παλιού δεξαμενόπλοιου από την Pantheon σε διάστημα δύο μηνών. Στα τέλη Νοεμβρίου είχε συνδεθεί με την πώληση του suezmax Astro Perseus (χωρητικότητας 159.116 dwt και κατασκευής 2004) έναντι 18,5 εκατ. δολαρίων.

Με δεδομένο ότι η ναυτιλιακή εταιρεία αναμένει την παράδοση τεσσάρων νεότευκτων tankers εντός του 2022, αυτές οι κινήσεις εντάσσονται στο πλαίσιο ανανέωσης του στόλου της. Συνολικά, διαχειρίζεται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, 31 δεξαμενόπλοια, χωρίς τις υπό ναυπήγηση μονάδες.

Πώληση supramax από την οικογένεια Φράγκου

Στο ξηρό φορτίο, η Maritime Enterprises, η οποία συνδέεται με την οικογένεια Φράγκου, φέρεται να πούλησε, σύμφωνα με την Intermodal, το supramax Nikolas III (χωρητικότητας 58.081 dwt και κατασκευής 2009) έναντι 17 εκατ. δολαρίων. Το τίμημα θεωρείται ικανοποιητικό, μιας και όπως επισημαίνουν ναυλομεσίτες, δύο άλλα νεότερα supramaxes πουλήθηκαν αυτήν την εβδομάδα με παρόμοια ποσά. Ο λόγος για τα HTC Delta (χωρητικότητας 56.533 dwt και κατασκευής 2014), το οποίο φέρεται να άλλαξε ιδιοκτήτη για 17,9 εκατ. δολάρια, και Diamond Stars (χωρητικότητας 55.389 dwt και κατασκευής 2011), με κόστος πώλησης 17 εκατ. δολαρίων.

Στον στόλο της Maritime Enterprises εντοπίζονται, με βάση την πλατφόρμα Equasis, έξι bulk carriers. Σημειώνεται ότι από το 1990 και μέχρι το 2005 η Αγγελική Φράγκου, επικεφαλής του ομίλου Navios, επιτελούσε τον ρόλο του CEO στην εταιρεία.

Βίοι αντίθετοι για tankers και bulk carriers

Όπως προαναφέρθηκε, απόλυτος πρωταγωνιστής σε αγοραπωλησίες το 2022 είναι ο κλάδος των tankers. «Η δραστηριότητα μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων έκανε πρωτοσέλιδα για ακόμη μία εβδομάδα, με την όρεξη των αγοραστών να μοιράζεται εξίσου σε crude και clean βαπόρια» επισημαίνεται σε σημείωμα της Intermodal.

«Φαίνεται ότι το καλό ξεκίνημα στην αγορά δεν ήταν ένα τυχαίο γεγονός, καθώς νέα deals εμφανίζονται με συνεχή ρυθμό. Σε αυτό το σημείο, βλέπουμε ισχυρό αγοραστικό ενδιαφέρον σε όλα τα μεγέθη και τις ηλικίες των πλοίων» αναφέρεται σε ανάλυση της Allied Shipbroking.

Αυτή η εικόνα αντανακλάται και στις τιμές των πλοίων. Σύμφωνα με την Allied, η αξία ορισμένων tankers έχει αυξηθεί έως και 8% σε σχέση με έναν μήνα πριν. Ένα VLCC δεκαετίας κοστίζει σήμερα περίπου 49 εκατ. δολάρια, όταν στα μέσα Δεκεμβρίου κόστιζε 46,5 εκατ. δολάρια (αύξηση 5,4%).

Στον αντίποδα, το ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα bulk carriers έχει ατονήσει. Οι αναλυτές της Banchero Costa σημειώνουν ότι «η πτωτική τάση στα ναύλα στη διάρκεια του νέου έτους έχει επηρεάσει την αγοραστική δραστηριότητα και όλοι πλέον κοιτάζουν την εξέλιξη των τιμών. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι κανένα μοντέρνο πλοίο δεν άλλαξε ιδιοκτήτη την περασμένη εβδομάδα».

Πράγματι, οι αξίες υποχωρούν εν συγκρίσει με τα επίπεδα που καταγράφονταν πέρυσι τον Δεκέμβριο. Για παράδειγμα, ένα capesize δεκαπενταετίας πωλείται σήμερα έναντι περίπου 21,5 εκατ. δολαρίων. Η αντίστοιχη τιμή στο τέλος του 2021 ήταν 22 εκατ. δολάρια (πτώση 2,3%).