Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Σε ανοδική τροχιά επανέρχονται οι τιμές πώλησης των πλοίων για scrap, μετά τη διόρθωση που καταγράφηκε τον Δεκέμβριο, καθώς η αγορά φαίνεται πως εξέρχεται από την «εορταστική ραστώνη». Η περιορισμένη προσφορά και η αυξημένη ζήτηση υποχρεώνουν τους end buyers να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές για τη διασφάλιση τονάζ.
Στο επίκεντρο βρίσκεται την τρέχουσα περίοδο το Μπαγκλαντές, το οποίο, παρότι δεν ήταν αρκετά ανταγωνιστικό το προηγούμενο διάστημα, ανακάμπτει δυναμικά, επισημαίνει στη «Ν» ο Γιάννης Κουρκούλης, αντιπρόεδρος και επικεφαλής του ελληνικού γραφείου ενός εκ των κορυφαίων cash buyers παγκοσμίως, της Best Oasis. Σε αυτό το πλαίσιο, η τιμή που προσφέρεται για την πώληση ενός MR (medium range) tanker, το οποίο θεωρείται σήμερα σημείο αναφοράς, προσεγγίζει τα 630 δολάρια ανά ldt.
Παράλληλα, στην Ινδία η εικόνα είναι βελτιωμένη από το τέλος Δεκεμβρίου και το momentum θετικό. Η τιμή πώλησης ενός MR tanker για scrap εκτιμάται στα 580 δολάρια ανά ldt.
Στον αντίποδα, υποχώρηση καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στις γιάρδες του Πακιστάν, το οποίο πρωταγωνιστούσε μέχρι πρότινος, σημειώνει ο κ. Κουρκούλης, χωρίς αυτό να οφείλεται σε κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό, αλλά περισσότερο στις συνθήκες της αγοράς. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, οι γιάρδες της χώρας θα υποχρεωθούν να ανεβάσουν τις τιμές, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Σήμερα, ένα MR tanker διαλύεται εκεί για 600 δολάρια ανά ldt.
«Έκρηξη» σε διαλύσεις tankers
Η υποτονική ναυλαγορά στα δεξαμενόπλοια ώθησε αρκετά βαπόρια προς διάλυση στη διάρκεια του 2021. Σύμφωνα με report του οίκου ανάλυσης δεδομένων VesselsValue, πέρυσι πουλήθηκαν για scrap 298 tankers, έναντι 88 το 2020 και 95 το 2019.
Αντιθέτως, τα «εκρηκτικά» κέρδη σε containerships και bulk carriers εκμηδένισαν το ενδιαφέρον για διαλύσεις. Στο ίδιο report αναδεικνύει ότι μόλις 11 βαπόρια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαλύθηκαν πέρυσι, έναντι 83 το 2020. Στο χύδην ξηρό φορτίο, αντίστοιχα, 59 βαπόρια έκαναν το τελευταίο ταξίδι τους σε κάποια μονάδα ανακύκλωσης, έναντι 132 το 2020.
Ο κ. Κουρκούλης αναφέρει ότι ακόμη και τώρα που τα ναύλα των bulk carriers έχουν διορθώσει σημαντικά, η προσφορά τονάζ είναι ελάχιστη, καθώς οι πλοιοκτήτες παραμένουν αισιόδοξοι και με αυτοπεποίθηση για τη συνέχεια.
Φυσικά, εάν τα ναύλα μειωθούν έτι περισσότερο, πιθανότατα θα αντιστραφεί το παρόν σκηνικό, η προσφορά θα αυξηθεί και οι τιμές που προσφέρουν οι γιάρδες θα αποκλιμακωθούν. Άλλωστε, όπως λέει ο κ. Κουρκούλης, τα πλοία 20ετίας και πάνω επιβαρύνονται με έξτρα υποχρεώσεις, όπως δεξαμενισμοί και εγκατάσταση συστημάτων επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος. Αυτές οι διαδικασίες μπορούν να κοστίσουν έως και 1 εκατ. δολάρια, με αποτέλεσμα αρκετοί πλοιοκτήτες να κάνουν «δεύτερες σκέψεις» για τη διατήρηση ενός παλιού βαποριού.
Τι κάνουν οι Έλληνες
Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στην αγορά ανακύκλωσης το πρώτο μισό του 2021, με έμφαση φυσικά στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, υπογραμμίζει ο κ. Κουρκούλης. Ωστόσο, συμπληρώνει ότι από το δεύτερο εξάμηνο κι έπειτα το ενδιαφέρον ατόνησε, καθώς οι πλοιοκτήτες είδαν ορισμένες θετικές εξελίξεις στην αγορά, με αποτέλεσμα να κρατήσουν στον στόλο υποψήφια προς διάλυση βαπόρια.
Στα τελευταία deals που έγιναν γνωστά από ναυλομεσιτικούς οίκους, το suezmax North (χωρητικότητας 105.250 dwt και κατασκευής 2003), το οποίο ανήκει σε εταιρεία ελληνικών συμφερόντων, πουλήθηκε σε γιάρδα του Μπαγκλαντές.
Σε άλλους τύπους πλοίων, το ro-ro cargo Eurocargo Patrasso (κατασκευής 1998) του Ομίλου Grimaldi φαίνεται πως κατέληξε τις τελευταίες ημέρες του 2021 σε διαλυτήριο της Τουρκίας.
Τέλος, αρμόδιες πηγές σημειώνουν στη «Ν» ότι νέες κινήσεις δρομολογεί και ο πλοιοκτήτης Μάριος Ηλιόπουλος. Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής της SeaJets είχε προβεί σε αγορές επτά κρουαζιερόπλοιων με το ξέσπασμα της πανδημίας, αξιοποιώντας τις χαμηλές τιμές. Αργότερα, πούλησε δύο από αυτά για scrap, εξασφαλίζοντας σημαντικό κέρδος. Οι πληροφορίες τώρα αναφέρουν ότι υποψήφιο προς διάλυση είναι και το Majesty of the Oceans (κατασκευής 1992), το οποίο αποκτήθηκε από τη Royal Caribbean Cruises.