Skip to main content

Η συμφόρηση στα λιμάνια ανεβάζει τα ναύλα για τα containerships

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Την ανιούσα παίρνουν τις πρώτες ημέρες του 2022 τα ναύλα στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η συμφόρηση εξακολουθεί να πιέζει τα λιμάνια και η ζήτηση δεν εμφανίζει σημάδια επιβράδυνσης.

Ο παγκόσμιος δείκτης του οίκου αναλύσεων Drewry που καταγράφει την πορεία της spot αγοράς αυξήθηκε χθες κατά 1,4% σε εβδομαδιαία βάση. Από τη Σαγκάη έως το Ρότερνταμ, το κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδών (ft) «σκαρφάλωσε» ξανά πάνω από τα 14.000 δολάρια (14.028), έναντι 13.658 δολαρίων στις 6 Ιανουαρίου (αύξηση 3%). Το μεταφορικό κόστος στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ενισχυμένο κατά 59% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Από τη Σαγκάη έως τη Γένοβα, το αντίστοιχο κόστος ενισχύθηκε οριακά στα 12.798 δολάρια και παραμένει σημαντικά αυξημένο σε σχέση με πέρυσι.
Στις χρονοναυλώσεις, τα στοιχεία της ναυλομεσιτικής VHBS (Hamburg and Bremen Shipbrokers’ Association) για τις 11 Ιανουαρίου καταδεικνύουν ότι οι μονοετείς και διετείς ναυλώσεις σημείωσαν εβδομαδιαία αύξηση σε όλα τα μεγέθη containerships. Ενδεικτικά, ένα βαπόρι, χωρητικότητας 4.250 TEUs, αποκομίζει 86.775 δολάρια την ημέρα σε μονοετείς συμφωνίες.

Ναυλώσεις ελληνικών πλοίων

Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιδιώκουν μακροχρόνιες ναυλώσεις και καταφέρνουν να κλείνουν συμφωνίες από τώρα για πλοία που θα είναι διαθέσιμα προς ναύλωση στο δεύτερο τρίμηνο του 2022. Σήμερα, η διάρκεια της πλειονότητας των χρονοναυλώσεων κυμαίνεται από δύο έως και πέντε έτη.

Σε μία από τις τελευταίες συμφωνίες, η ναυλομεσιτική Braemar αναφέρει ότι το Spectrum N (χωρητικότητας 2.546 TEUs και κατασκευής 2009), το οποίο ανήκει στη Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, ναυλώθηκε για περίοδο 35-37 μηνών, έναντι 37.000 δολαρίων ημερησίως. 

Το εν λόγω πλοίο βρίσκεται σήμερα σε ναύλωση μέχρι τον Απρίλιο του 2022, με ημερήσια ναύλα ύψους 15.800 δολαρίων. Συνεπώς, με τη νέα συμφωνία το Spectrum N θα αποκομίζει υπερδιπλάσια ναύλα. Αυτή είναι η δεύτερη ναύλωση με βελτιωμένα έσοδα για τη Navios μέσα σε λίγες ημέρες. Πρόσφατα «κλείδωσε» σε περίοδο 46-50 μηνών, έναντι 42.000 δολαρίων την ημέρα, το Bermuda (χωρητικότητας 4.360 TEUs και κατασκευής 2010).

Σε αυτό το πλαίσιο, λιγότεροι είναι πλέον οι πλοιοκτήτες που συνάπτουν ναυλώσεις μικρότερης διάρκειας, οι οποίες το 2021 απέφεραν «τρελά» έσοδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Synergy Oakland (χωρητικότητας 4.253 TEUs και κατασκευής 2009) της Euroseas του Αριστείδη Πίττα, το οποίο ναυλώθηκε τον Σεπτέμβριο, έναντι 200.000 δολαρίων την ημέρα, και τον Νοέμβριο, έναντι 130.000 δολαρίων ημερησίως.

Μία ναύλωση μικρής διάρκειας φέρεται να έκλεισε τις τελευταίες ημέρες η Conbulk Shipmanagement του Δημήτρη Δαλακούρα για ένα containership 20ετίας. Ο λόγος για το Groton (χωρητικότητας 2.496 TEUs και κατασκευής 2002), το οποίο, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Banchero Costa, ναυλώθηκε για 6-7 μήνες, έναντι 75.000 δολαρίων την ημέρα.
«Τα ακραία premiums για βραχυπρόθεσμες συμφωνίες, οι οποίες έκαναν πρωτοσέλιδα στο δεύτερο μισό του 2021, φαίνεται πως έχουν υποχωρήσει» επισημαίνουν οι αναλυτές του οίκου Braemar.

Υπό πίεση τα λιμάνια

Ένας βασικός παράγοντας για τη διόγκωση του μεταφορικού κόστος είναι η συμφόρηση σε πολλά λιμάνια διεθνώς. Ανάλυση της δανέζικης εταιρείας συμβούλων Sea-Intelligence φανερώνει ότι στην Ευρώπη η κατάσταση επιδεινώνεται σταθερά από τις αρχές Οκτωβρίου, χωρίς κανένα σημάδι βελτίωσης ή σταθεροποίησης.

«Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαμε κάλλιστα να περιμένουμε μια συνεχή ανοδική πορεία των ναύλων σε αυτές τις εμπορικές διαδρομές, καθώς η συμφόρηση πιθανότατα θα έχει αρνητική επίδραση στη συνέπεια των δρομολογίων και ως εκ τούτου στη διαθέσιμη χωρητικότητα» εξηγούν οι αναλυτές και καταλήγουν: «Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η συμφόρηση και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα χειροτερεύουν με την έλευση του 2022». Επισημαίνουν δε ότι τα προβλήματα στην εφοδιαστική δεν θα μπορούσαν να επιλυθούν με έναν «μαγικό τρόπο» και εκτιμούν ότι οι συνθήκες θα ομαλοποιηθούν σταδιακά προς το δεύτερο μισό του έτους.