Skip to main content

Η Βαλένθια «προσπερνά» τον Πειραιά στα containers

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Μία θέση αναμένεται να χάσει το λιμάνι του Πειραιά στη λίστα με τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, στο τέλος του έτους. Η Cosco τα τελευταία χρόνια είχε ανεβάσει το μεγάλο λιμάνι της χώρας στην τέταρτη θέση της Ευρώπης, με συνεχόμενες επενδύσεις στον ΣΕΜΠΟ, αλλά την τελευταία διετία απέκτησε ανταγωνιστή στη νότια Ευρώπη, και πιο συγκεκριμένα το λιμάνι της Βαλένθια, που το 2020 τερμάτισε πέμπτο, μία θέση κάτω από το μεγάλο λιμάνι της Ελλάδας. Ωστόσο, μέχρι το τέλος του χρόνου το ισπανικό λιμάνι, σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να περάσει τον Πειραιά και να «τερματίσει» τέταρτο. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η εικόνα που έχουν σήμερα στον Πειραιά, μετά και τις απεργίες των λιμενεργατών μέσα στον Νοέμβριο μετά το θανατηφόρο ατύχημα, αλλά και τις καθυστερήσεις από τους νοτιάδες του τελευταίου μήνα, είναι ότι τελικά φέτος θα χάσουν μία θέση, αφού σύμφωνα με εκτιμήσεις ο Πειραιάς, τρεις εβδομάδες πριν από το τέλος του έτους, υπολείπεται περίπου 100.000 TEU. Το μεγαλύτερο πρόβλημα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο Ικόνιο είναι, αυτή την περίοδο, η απουσία χώρων εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων και προκειμένου να μπουν νέα containers στο λιμάνι πρέπει πρώτα να φορτώσουν TEU τα πλοία. Ήδη, όπως αναφέρει και στην αναφορά του το port economics, στο εννεάμηνο του 2021, το λιμάνι του Πειραιά ήταν κατά 1% πίσω σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ αντίστοιχα η Βαλένθια ήταν κατά 6,7% πάνω σε σχέση με το εννεάμηνο του 2020. Σημειώνεται ότι το 2020 συνολικά 5,437 εκατ. TEU είχε διακινήσει ο Πειραιάς, ενώ η Βαλένθια ήταν μόλις 22.000 TEU πίσω. 

Τα στοιχεία 

Σύμφωνα με το port economics, τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης διακίνησαν το 2020 συνολικά 74,3 εκατ. TEU, και τα περισσότερα εξ αυτών ανέκαμψαν κατά το δεύτερο εξάμηνο της περσινής χρονιάς. 

Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, αν και τα 15 λιμάνια είχαν ως επί το πλείστον απώλειες, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, αυτές ήταν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2009. 
Τις μικρότερες απώλειες κατέγραψαν τα λιμάνια της Βαλένθια, της Αλχέθιρα, αλλά και του Μπρεμερχάφεν στη Γερμανία, ενώ από την άλλη λιμάνια όπως της Χάβρης, της Βαρκελώνης, της Γένοβας και του Μάρσασλοκ, στη Μάλτα, κατέγραψαν πολύ μεγαλύτερες απώλειες. 

Το λιμάνι της Αμβέρσας, το δεύτερο μεγαλύτερο στην Ευρώπη, ήταν το μοναδικό στο τοπ 10 που είχε θετικό πρόσημο το 2020, με 1,4% πάνω σε σχέση με το 2019. Όσον αφορά το εννεάμηνο του έτους, ισχυρή ανάπτυξη καταγράφουν τα μικρότερα λιμάνια του τοπ 15. Η Χάβρη κινείται με άνοδο κατά 49% και η Βαρκελώνη με 30,5%. 

Αλλά και η Γένοβα είχε σημαντική αύξηση στη διακίνηση φορτίων στο εννεάμηνο του 2021, κατά 16%, παρά το γεγονός ότι το νέο γειτονικό λιμάνι του Vado Ligure που το διαχειρίζεται η ίδια αρχή, πήρε μέρος της διακίνησης. Το γερμανικό λιμενικό σύστημα δεν μπόρεσε να παρουσιάσει θετικά μεγέθη ανάπτυξης το 2020. Το Μπρεμερχάφεν μπόρεσε να περιορίσει τη ζημιά μόνο στο -1,8%, ενώ το Αμβούργο έχασε το 7,9% της κίνησής του το 2020. Το πρώτο ανέκαμψε τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, ενώ το Αμβούργο, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη καταγράφει αύξηση 2,4%. 

Όσον αφορά το δίδυμο της κορυφής, το πρώτο Ρότερνταμ ξεπερνά την Αμβέρσα σε όρους ανάπτυξης, παρά το γεγονός ότι και τα δύο λιμάνια «παλεύουν» με την κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας.