Skip to main content

Η Κρουαζιέρα καθοδηγεί την στρατηγική ανθρακικής ουδετερότητας και εφαρμόζει πρακτικές περιβαλλοντικής τεχνολογίας

Είναι πραγματικό γεγονός ότι η κρουαζιέρα εφαρμόζει εδώ και αρκετά ικανοποιητικό χρονικό διάστημα τεχνικές πρακτικές για να πληροί όλες τις προϋποθέσεις κανονισμών ΙΜΟ και άλλων Διεθνών Οργανισμών για την βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών που είναι τόσο απαραίτητο στην σημερινή μας εποχή, με μηδενικά χρονικά όρια εφαρμογής.

Στην ναυπήγηση νέων κρουαζιεροπλοίων έχουν μελετήσει εδώ και μερικά έτη την βελτιστοποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών σε όλους τους τομείς με σημαντικότερο φυσικά αυτόν της ανθρακικής ουδετερότητας με εφαρμογή σε διάφορα στάδια με σκοπό να τελειοποιηθεί τεχνικώς και να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα ακόμα και πριν το 2050 με target την μηδενική εκπομπή σε άνθρακα.

Υπολογίζοντας πάντα το υψηλό κόστος κατασκευών των κρουαζιεροπλοίων, την μακρόχρονη λειτουργία των πλοίων παγκοσμίως αλλά και προσεγγίσεις σε ιδιαίτερους προορισμούς είναι επιβεβλημένο να βελτιωθούν το συντομότερο δυνατόν οι εν λόγω εφαρμογές.

Κάνοντας ανασκόπηση στο παρελθόν και συγκεκριμένα στην τελευταία δεκαετία οι Εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ήδη εγκαταστήσει σε αρκετά μεγάλο αριθμό πλοίων τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS), τα γνωστά ως scrubbers μειώνοντας ικανοποιητικά την εκπομπή αερίων του άνθρακα.

Βέβαια από ό,τι φαίνεται αυτό δεν είναι αρκετό για να φτάσουμε στο επιθυμητό όριο περιορισμού την σημερινή εποχή και στο μέλλον.

Έτσι λοιπόν οι περαιτέρω έρευνες έφεραν διάφορες λύσεις όπως:

* Η εναλλακτική χρήση καυσίμων ήδη εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια με τις ανάλογες τεχνικές μετατροπές στις μηχανές των πλοίων, αλλά και την ανάλογη μετατροπή αποθήκευσης και προμήθειας αυτών.
Το LNG ήδη έχει εφαρμοστεί σε αρκετά νέα πλοία (πρόσφατα κατασκευασμένα) αποδίδοντας ικανοποιητικά αποτελέσματα, έχοντας βέβαια ακόμη δυσκολίες στην προμήθεια στους διάφορους προορισμούς.

* Μελέτες εφαρμογής χρήσης εναλλακτικά βελτιωμένων καυσίμων όπως τα BIODIESEL, METHANOL, αμμωνία, hydrogen, batteries συνδυαστικά κλπ. Φαίνεται ότι ακόμη είμαστε αρκετά μακριά για την εφαρμογή στα κρουαζιερόπλοια, ιδιαίτερα της ηλεκτροκίνησης.

* Η εφαρμογή της HYBRID τεχνολογίας με την εγκατάσταση μπαταριών και ανάλογης ηλεκτρολογικής εγκατάστασης είναι σήμερα η πλέον ενδεδειγμένη και φαίνεται να εξελιχθεί σύντομα για μελλοντικές κατασκευές. Βέβαια λόγω του περιορισμού ιπποδύναμης το σύστημα αυτό για μεγαλύτερα πλοία χρησιμοποιείται συνδυαστικά με τρεις πηγές ενέργειας συμπεριλαμβάνοντας Dual Fuel Engines με πρωταρχικό καύσιμο το LNG αλλά και Fuel Cell System, πάντα βέβαια με συνδυασμό συστοιχίας μπαταριών. Το συγκεκριμένο σύστημα αποδίδει περίπου 40% μείωση άνθρακος στα καυσαέρια κατά την χρήση μηχανών με τα εν λόγω καύσιμα.

Το πρόγραμμα λοιπόν για όλες τις Εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και με την στήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Κρουαζιέρας CLIA είναι να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατόν «NET ZERO» με Decarbonization στρατηγική. Το target βέβαια είναι ότι «ZERO Emissions» πρέπει να επιτευχθούν το αργότερο μέχρι το 2050. Βέβαια η σταδιακή εφαρμογή κανονισμών IMO και άλλων Διεθνών Οργανισμών και με τις τεχνικές εφαρμογές που χρησιμοποιούνται τα τελευταία χρόνια αλλά και αυτές που προγραμματίζονται να εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια περιλαμβάνουν τις ακόλουθες προβλέψεις:

* Μείωση εκπομπών κατά 40% έως το 2030

* Μείωση εκπομπών κατά 70% έως το 2040

* Guarantee Zero εκπομπών 100% μείωση έως το 2050 το αργότερο, ελπίζοντας ότι αυτό ίσως θα επιτευχθεί αρκετά νωρίτερα δεδομένου ότι οι Τεχνικές που εφαρμόζονται στις νέες κατασκευές όπως προαναφέραμε, είναι πλέον μονόδρομος η εφαρμογή των συγκεκριμένων κανονισμών με αυστηρή επιτήρηση για να μπορέσουμε να σώσουμε τον πλανήτη μας.

Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα για την εφαρμογή των συγκεκριμένων τακτικών και ειδικότερα:

* To PROJECT EVOLUTION της SILVER CRUISES το οποίο θεωρείται το πλοίο που θα κατασκευαστεί με HYBRID – POWERED τεχνολογία συνδυαστικά με συνολικά τρεις τρόπους χρήσης ενέργειας πάντα με τις απαιτήσεις κανονισμών να καλύπτουν τα δεδομένα αρκετά νωρίτερα από τον προγραμματισμό είναι το πρώτο πλοίο της SILVER CRUISES προγραμματίζεται να παραδοθεί το 2023.

* Εταιρείες κρουαζιέρας που πρωτοπορούν στο Industry έχουν επίσημα δηλώσει ότι το “NET ZERO EMISSION” θα το πετύχουν σε πλοία τους αρκετά νωρίτερα από το 2050 βάζοντας στόχο το πρώτο πλοίο που θα πληρεί όλους τους κανονισμούς να παραδοθεί μέχρι το 2035.

* HYBRID COMBINE TECHNOLOGY. Αυτό το σύστημα έχει εφαρμοσθεί ήδη σε διάφορα κρουαζιερόπλοια, ιδιαίτερα στα λεγόμενα expeditions πλοία επισκεπτόμενα προορισμούς ιδιαιτέρου κάλους (Αρκτική / Ανταρκτική κλπ.). Τέτοια πλοία έχουν ήδη κατασκευαστεί και ταξιδεύουν από το 2020 με τα πρώτα πλοία να μειώνουν καταναλώσεις καυσίμων αλλά και μείωση του άνθρακα στα καυσαέρια κατά 20%. Η εξέλιξη των τεχνικών μελετών, η βελτίωση ποιότητος καυσίμων και η πρόοδος της ηλεκτροκίνησης μέσω μπαταριών αυξημένης χωρητικότητας και τεχνολογίας “ELECTRIFICATION” at sea εφαρμόζεται και σε λίγο μεγαλύτερα πλοία βοηθώντας σταδιακά το οικοσύστημα στον πλανήτη μας, ελπίζοντας πάντα ότι η πλήρης απελευθέρωση έλθει το συντομότερο.

* Τα εν λόγω πλοία με HYBRID TECHNOLOGY βοηθούν τα μέγιστα και εξυπηρετούν “LOW EMISSION CRUISE TOURISM” σε διάφορους ειδικούς προορισμούς, καθώς οι απαιτήσεις των προορισμών αυτών αφορούν ανάλογες οικολογικές διαδικασίες και περιορισμό περιβαλλοντικών αρνητικών επιβαρύνσεων σε όλους τους τομείς. Τέτοιοι προορισμοί είναι η Αρκτική, η Ανταρκτική, η Νότιος Αμερική, η Καραϊβική, η Γροιλανδία, το Σβάλμπαρντ και οι Ακτές Νορβηγίας.

Οι εν λόγω προορισμοί συνεχώς αυξάνονται με τις ειδικές απαιτήσεις και είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν το συντομότερο δυνατόν σύμφωνα με τις προαναφερόμενες τεχνικές βελτίωσης πριν είναι πραγματικά πολύ αργά.

* Στο COP 26 Summit της Γλασκόβης πρόσφατα συζητήθηκαν και αποφασίσθηκαν εφαρμογές προς την σωστή κατεύθυνση για αυστηρότερους κλιματικούς στόχους για την ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένων των κανονισμών για τον θαλάσσιο τουρισμό. Οι πρακτικές του παγκόσμιου κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού δεσμεύουν το Industry με υπεύθυνες τακτικές και συνεχή πρόοδο στην ανάπτυξη και εφαρμογή νέων, φιλικών προς το περιβάλλον, τεχνολογιών.

* Η παράκτια ενεργειακή υποστήριξη για τα κρουάζιερόπλοια σε διάφορους προορισμούς και ιδιαίτερα σε κύριους προορισμούς είναι ένας επιπλέον τρόπος άμεσης απαλλαγής άνθρακος καυσαερίων όταν το πλοίο βρίσκεται στους συγκεκριμένους λιμένες. Για την συγκεκριμένη εφαρμογή (COLD IRONING) απαιτούνται σοβαρές επενδύσεις επί των πλοίων αλλά και ακόμη μεγαλύτερη επένδυση στους λιμένες. Στις νέες κατασκευές περίπου το 82% είναι ή θα είναι (για τα υπό κατασκευή πλοία) εξοπλισμένα με τα συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης (shore power) ή τουλάχιστον πρέπει να υπάρχει η εν λόγω υποδομή για την εγκατάσταση σε δεύτερη φάση.

Υπάρχουν περίπου 15 λιμένες με πλήρη εφαρμογή της εν λόγω ηλεκτροδότησης και μέχρι τέλους του 2021 θα είναι περίπου 22 οι λιμένες και ακολουθούν.

Το 2022 συνολικά θα ανέλθουν σε 38 λιμένες
Το 2023 συνολικά θα ανέλθουν σε 49 λιμένες
Το 2025 συνολικά θα ανέλθουν σε 72 λιμένες

Στους εν λόγω λιμένες παγκοσμίως και αναλόγως της κίνησης έχει τοποθετηθεί αντίστοιχος αριθμός παροχών και φυσικά για τα κρουαζιερόπλοια η επένδυση είναι αρκετά υψηλή λόγω της υψηλής κατανάλωσης ρεύματος και ιδιαιτεροτήτων λειτουργίας.

Από στατιστικά στοιχεία υπολογίζουμε ότι παγκοσμίως, πλοία με παράκτιες παροχές υπάρχουν περίπου 88, με προοπτική μελλοντικής εφαρμογής έως το 2025 επιπλέον 79 πλοία και στις νέες κατασκευές προβλέπονται σε άλλα 91 πλοία.

Η Ευρώπη προσανατολίζεται να εφαρμόσει σε ικανοποιητικό αριθμό λιμένων (περίπου 58) τις εν λόγω παροχές μέχρι το 2035 προστατεύοντας τους εν λόγω προορισμούς με σκοπό το “ZERO EMISSIONS”. Αναμένεται ότι οι αντίστοιχες επενδύσεις σε λιμένες θα επισπευθούν σε αρκετούς λιμένες και ιδιαίτερα σε τουριστικούς με τους λιμένες Βόρειας Ευρώπης να πρωταγωνιστούν αλλά και της Μεσογείου να ακολουθούν με την Ισπανία, Ιταλία και ελπίζουμε την Ελλάδα και να συμπεριλάβουν ικανοποιητικό αριθμό λιμένων.

Μία πρόταση για την εγκατάσταση παράκτιας ηλεκτροδότησης στο Λιμάνι του Πειραιά για διάφορες χρήσεις εμφανίζεται στην παρακάτω εικόνα.

* Τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS) τα λεγόμενα Scrubbers έχουν περιορίσει αρκετά τις εκπομπές καυσαερίων και πάντα εντός των ορίων απαιτήσεων μέχρι σήμερα, αλλά και για κάποιο διάστημα στο μέλλον, ιδιαίτερα για τα κρουαζιερόπλοια, παγκοσμίως υπολογίζεται ότι έχουν τοποθετηθεί σε ποσοστό περίπου 75%, ενώ για τα New Buildings και τα πλοία εκτός LNG τοποθετούνται μονάδες σε ποσοστό περίπου το 94%. Τα κρουαζιερόπλοια με LNG που λειτουργούν υπολογίζονται περίπου τα 6 πλοία ενώ στα υπό κατασκευή προγραμματίζεται να εφαρμοσθούν σε περίπου 29 πλοία.

* Η ηλεκτροκίνηση φαίνεται να είναι η μελλοντική και πιο ασφαλής χρήση για την ενεργειακή στήριξη, βέβαια μικρών πλοίων και μικρών ferries / catamaran για την παρούσα φάση, πάντα όμως βελτιώνοντας τις τεχνικές προδιαγραφές και την μεγέθυνση /απόδοση σκαφών.

Φυσικά η εν λόγω εφαρμογή όπως περιγράψαμε με συνδυασμό άλλων τεχνολογικών εφαρμογών με LNG και άλλων καυσίμων, που εγκαθιστούν σήμερα σε μεγαλύτερα πλοία παράγουν αρκετά μειωμένες εκπομπές άνθρακος. Τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια και ιδιαίτερα τα MEGA SHIPS θα είναι αρκετά πιο δύσκολα και ίσως χρειαστούν πολλά χρόνια για να επιτευχθεί η εν λόγω τεχνική. Έτσι λοιπόν τα πλοία αυτά προς το παρόν θα χρησιμοποιούν για πολλά χρόνια ακόμη LNG ή θα τοποθετούν συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers).

Η αύξηση των νέων κατασκευών σε μεσαίου και μικρού μεγέθους κρουαζιερόπλοια θα βοηθήσει πολύ και θα επιταχύνει ικανοποιητικά την εφαρμογή των νέων απαιτήσεων και με εξαιρετικά αποτελέσματα για καθαρό περιβάλλον.

* Γίνεται πραγματικά αγώνας από όλο τον Ναυτιλιακό κόσμο για την βιομηχανία μηχανών σε πλοία παντός τύπου, βιομηχανία καυσίμων αλλά και Εταιρειών για να πετύχουν το συντομότερο δυνατόν την εκπομπή μηδενικών καυσαερίων άνθρακα.

* Η WARTSILA είναι μία από αυτές τις Εταιρείες που υπόσχονται στρατηγική ουδετερότητας για την ανθρακική πολιτική πριν το 2030. Η συγκεκριμένη τεχνολογία της WARTSILA δίνει την δυνατότητα στο προϊόν τους και στους πελάτες τους να στραφούν σε ανθρακικά ουδέτερα καύσιμα όπως τα βιοκαύσιμα ή το συνθετικό μεθάνιο.

* Επίσης η FORTESCUE FUTURE INDUSTRIES υιοθετεί στόχους για μηδενικό άνθρακα σε όλη την Ναυτιλιακή Βιομηχανία πριν το 2040. Οι εν λόγω μελέτες βασίζονται στην εξ ολοκλήρου λειτουργία με αμμωνία των ατμομηχανών των πλοίων.

* Συμπερασματικά, λαμβάνοντας υπόψιν όλες τις προαναφερθείσες εφαρμογές και τεχνικές και υπολογίζοντας πάντα την επένδυση σε κρουαζιερόπλοια αλλά και την διάρκεια λειτουργίας των πλοίων αυτών στον θαλάσσιο τουρισμό θεωρούμε ότι τα ακόλουθα στοιχεία είναι τα πλέον κατάλληλα για νέες κατασκευές σήμερα.

* Μεγιστοποίηση εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης (“ELECTRIFICATION”)

* HYBRID TECHNOLOGY εφαρμογή και μελέτη εγκατάστασης μηχανών συνδυαστικά με χρήση καυσίμου LNG ή εναλλακτική χρήση καυσίμου με μηδενική εκπομπή σε άνθρακα.

* Εγκατάσταση Παράκτιας Ενεργειακής Υποστήριξης για παροχή SHORE POWER στους λιμένες που είναι εφικτό.

* Εγκατάστασης Συστημάτων Προηγμένης Επεξεργασίας Λυμάτων διαφόρων ειδών για πλήρη εφαρμογή πράσινης περιβαλλοντικής πολιτικής.

* Αυτοματοποιημένος Έλεγχος Αποβλήτων και Καταγραφή RECORDS για την σωστή διαχείριση αυτών.

Τα ανωτέρω θεωρούμε ότι είναι άκρως απαραίτητα στοιχεία εφαρμογής για νέες κατασκευές κρουαζιεροπλοίων και όχι μόνο με πλήρη οικολογική πολιτική και πρακτικές προόδου στην ανάπτυξη και εφαρμογή νέων φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών, με ιδιαίτερο σκοπό τον απόλυτο σεβασμό προς το περιβάλλον με τα αναφερόμενα θετικά αποτελέσματα και πάντα με σεβασμό προς τους διάφορους προορισμούς.

Θα ήταν άξιο λόγου να αναφερθεί ότι μεγάλο μέρος των προαναφερόμενων τεχνικών πολιτικών καθώς επίσης και η εφαρμογή αυτών μπορούν να εφαρμοστούν στην πατρίδα μας καθώς υπάρχει η τεχνογνωσία και ιδιαίτερα τώρα με την αναγέννηση και την εξέλιξη των Ναυπηγείων που σύντομα θα έχουν μεταβιβαστεί σε ισχυρούς παίχτες του Ναυτιλιακού Industry θα είναι δυνατόν να αναλάβουν μέρος των εν λόγω εφαρμογών.

Τέλος θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφερθώ και να τονίσω ιδιαίτερα τις προσπάθειες που καταβάλει η «Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών» σε μια συλλογική δραστηριότητα εφαρμογής όλων των απαιτήσεων που προβλέπονται για την μείωση των καυσαερίων και στην Ελληνική και Ελληνόκτητη Ναυτιλία εναρμονίζοντας τη θέση της με τον ΙΜΟ και όλες τις άλλες διεθνείς Ναυτιλιακές Οργανώσεις.