Skip to main content

Κινητικότητα στο ξηρό φορτίο

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Ανοδικές τάσεις δείχνει να έχει και πάλι τις τελευταίες ημέρες η ναυλαγορά στο χύδην ξηρό φορτίο, με τους Clarksons να αναφέρουν ότι τα στοιχεία της αγοράς είναι ευνοϊκά για τα bulk carriers, ειδικά σε ό,τι αφορά τη μεταφορά άνθρακα. Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, παρά το γεγονός ότι οι όγκοι του εμπορίου είναι κάτω από τα επίπεδα του 2019, οι εισαγωγές της Κίνας για τον Οκτώβριο παρουσίασαν αύξηση κατά 12% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. 

Πρόκειται μάλιστα για τον μήνα που οι τιμές του άνθρακα ξεπέρασαν τα 200 δολάρια ο τόνος, ενώ στη συνέχεια μέσα στον Νοέμβριο καταγράφηκε διόρθωση και έπεσαν στα 155 δολάρια. Αν και το κόστος είναι πάνω από τα επίπεδα του 2009, που ήταν στα 87 δολάρια ο τόνος, η πτώση της τιμής με την ταυτόχρονη κατακόρυφη αύξηση της τιμής του υγροποιημένου φυσικού αερίου αφήνει μεγάλα περιθώρια σε πολύ μεγάλες οικονομίες, όπως αυτή της Ινδίας, να στραφούν σε εισαγωγές άνθρακα προκειμένου να καλύψουν τις ενεργειακές τους ανάγκες. 

Όσον αφορά το σιδηρομετάλλευμα, σύμφωνα με τους Clarksons Research ο κλάδος από τα μέσα της χρονιάς και μετά επηρεάστηκε από τους περιορισμούς που επέβαλε η Κίνα στην λειτουργία των εργοστασίων, κυρίως για περιβαλλοντικούς λόγους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης θαλάσσιας μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος της Clarksons Research υποχώρησε κατά 1% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του 2021.

Εν τω μεταξύ οι θετικές εκτιμήσεις σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου έχουν οδηγήσει ορισμένες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σε κατάθεση νέων παραγγελιών για ναυπηγήσεις. Πρόκειται για έναν τομέα που δοκιμάστηκε έντονα τα τελευταία 12 χρόνια, αφού η προσφερόμενη χωρητικότητα ήταν πολλαπλάσια από τη ζήτηση, εξαιτίας των εκτεταμένων ναυπηγήσεων προηγουμένων ετών και της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που επηρέασε και τη ναυτιλία. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια οι ναυτιλιακές εταιρείες κάνουν κάποια βήματα με νέες παραγγελίες bulk carriers. Εταιρείες όπως η Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου και της Navios της Αγγελικής Φράγκου. Τελευταία κίνηση που κατέγραψαν τα «ραντάρ» των ναυλομεσιτών ήταν της Samos Steamship, συμφερόντων οικογένειας Ιγγλέση, η οποία κατέθεσε σύμφωνα με τις πληροφορίες παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο bulk carriers στα Nihon Shipyard έναντι περίπου 120 εκατ. δολαρίων συνολικά. Το πρώτο από τα πλοία αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2023 και το δεύτερο έναν χρόνο μετά, και θα είναι συμβατά με τη λεγόμενη φάση ΙΙΙ του Energy Efficiency Design Index (EEDI). Επίσης η εταιρεία έχει ένα δεξαμενόπλοιο τύπου VLCC υπό ναυπήγηση, καθώς και τρία aframaxes. 

Κινήσεις στη σκακιέρα

Παράλληλα χθες η Diana Shipping της οικογένειας Παληού ανακοίνωσε το spin-off για τρία από τα παλαιότερα πλοία του στόλου της, σε νέα εταιρεία OceanPal Inc., που αιτήθηκε την εισαγωγή της στο αμερικανικό χρηματιστήριο και στον δείκτη Nasdaq, και θα δώσει στους μετόχους 1 μετοχή της OceanPal για κάθε 10 μετοχές της Diana. 
Σε παλαιότερη ανακοίνωσή της η Diana Shipping ανέφερε ότι εκτιμά πως μία ξεχωριστή εισηγμένη εταιρεία ξηρού φορτίου με έμφαση στα παλαιότερα πλοία θα ενισχύσει την αξία των μετόχων, προσφέροντας μεγαλύτερη έκθεση σε βραχυπρόθεσμες ναυλώσεις, ενώ η Diana θα συνεχίσει να εστιάζει σε μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. 

Στάση αναμονής για την Όμικρον

Η νέα μετάλλαξη του κορονοϊού, η Όμικρον, έχει δημιουργήσει νευρικότητα στις αγορές, σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πετρελαϊκές τιμές να πιεστούν, κάτι που είχε ξεκινήσει 10 μέρες πριν, όταν η μια μετά την άλλη οι μεγάλες οικονομίες ανακοίνωναν τη χρήση στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου. Πάντως, όπως σχολιάζει η Xclusiv, ακόμα είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα για το αν θα επηρεάσει την αγορά η νέα μετάλλαξη.