Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Επιστρέφει στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Daewoo η Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση, καταθέτοντας νέα παραγγελία για την κατασκευή δύο ακόμη LNG carriers, με option για άλλα δύο. Η επένδυση για τα δύο πλοία θα φτάσει τα 411 εκατ. δολάρια, ενώ τα πλοία, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα παραδοθούν μετά τα μέσα του 2024. Τα δύο option εφόσον ασκηθούν, θα παραδοθούν μέσα στο 2025.
Σύμφωνα με τον μεγαλύτερο ελληνικό ναυτιλιακό όμιλο -που είναι πλέον «στα χέρια» της Μαρίας Αγγελικούση, μετά την απώλεια του πατέρα της Γιάννη Αγγελικούση-, τα πλοία αυτά είναι τελευταίας τεχνολογίας και υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη δέσμευσή του για την επίτευξη σημαντικής μείωσης του αποτυπώματος των εκπομπών της εταιρείας, βραχυπρόθεσμα.
Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία ανέφεραν ότι τα πλοία θα εξοπλιστούν με κύριους κινητήρες MAN ME-GI, καθώς και με ένα πιο προηγμένο σύστημα επανυγροποίησης αλλά και διαχείρισης του αερίου, με σύστημα λίπανσης αέρα και με γεννήτριες για τη μείωση των εκπομπών των πλοίων.
Η συμφωνία με την Kemix
Έναν μήνα πριν η Μαρία Αγγελικούση είχε υπογράψει στην Αθήνα συμφωνία με την Korea Export-Import Bank (Κexim) για τη χρηματοδότηση ναυπήγησης eco πλοίων σε ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας. Στην ανακοίνωση της κορεατικής τράπεζας επισημαίνεται ότι περίπου το 20% ή 12,9 δισ. δολάρια των υπό ναυπήγηση πλοίων στη Ν. Κορέα είναι ελληνικών συμφερόντων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η τράπεζα αναμένει ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό που θα «τρέξει» το Κατάρ για μεταφορές φορτίων LNG του Qatar Petroleum.
Ο όμιλος Αγγελικούση έχει δημιουργήσει παράδοση στη ναυπήγηση των πλοίων του στόλου του στα DSME, αφού από το 1994 μέχρι σήμερα τους έχει αναθέσει τη ναυπήγηση 112 πλοίων. Σήμερα, ο όμιλος δραστηριοποιείται στα bulk carriers, μέσω της Maran Dry, στα δεξαμενόπλοια, μέσω της Maran Tankers, και στα LNG carriers, μέσω της Maran Gas. Διαχειρίζεται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ομίλου, έναν στόλο από 155 πλοία, εκ των οποίων τα 10 είναι υπό παραγγελία. Ειδικότερα, η Maran Tankers διαχειρίζεται έναν στόλο από 53 δεξαμενόπλοια και ακόμα τέσσερα υπό ναυπήγηση, η Maran Dry 50 bulk carriers και η Maran Gas 42 LNG carriers συν έξι υπό παραγγελία.
Διοικητικές αλλαγές
Την ίδια στιγμή, η κ. Αγγελικούση έχει προχωρήσει σε σειρά διοικητικών αλλαγών στον ναυτιλιακό όμιλο. Ειδικότερα, ανακοινώθηκε η πρόσληψη του Νορβηγού Sveinung J. S. Stohle στη θέση του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που έχει 25 χρόνια εμπειρίας σε θέματα που αφορούν το φυσικό αέριο και την ενέργεια γενικότερα.
Το ίδιο διάστημα όμως ανακοινώθηκε η αποχώρηση στο τέλος της χρονιάς του Richard Gilmore από τη θέση του εκτελεστικού αντιπροέδρου της Maran Gas Maritime, στον οποίο βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό η επέκταση του ομίλου στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
«Πετάει» η αγορά φυσικού αερίου
Σύμφωνα με τους Clarksons, την περίοδο αυτή οι ναύλοι στη spot αγορά των LNG, το οποίο θεωρείται το καύσιμο της μεταβατικής περιόδου, από το πετρέλαιο μέχρι τα ενεργειακά προϊόντα μηδενικών ρύπων, έχουν φτάσει τα 170.000 δολάρια την ημέρα, σημειώνοντας αύξηση 32% μέσα σε 10 μέρες. Παράλληλα και οι τιμές για νέες κατασκευές έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, λόγω και της έλλειψης ελεύθερων κλινών στα ναυπηγεία της Ασίας. Για ένα πλοίο 174.000 cbm οι Clarksons δείχνουν μέση τιμή τα 203 εκατ. δολάρια μέσα στον Νοέμβριο, από 186 εκατ. δολάρια που ήταν η μέση τιμή το 2020.