Skip to main content

Ψαλιδίστηκε η αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων το 2021

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Οριακή αύξηση, της τάξης του 0,7%, σημείωσαν τα ημερήσια κόστη λειτουργίας των πλοίων μέσα στο 2021, καταγράφοντας σημαντική διόρθωση από το υψηλό δεκαετίας που είχε καταγραφεί το 2020, με άνοδο 4,4% σε σχέση με το 2019, κυρίως λόγω των πρόσθετων εξόδων που αντιμετώπισε η βιομηχανία εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας.

Στην ετήσια έρευνα της Drewry για το κόστος λειτουργίας των πλοίων, στο οποίο περιλαμβάνονται 47 διαφορετικοί τύποι πλοίων, αναφέρεται:

«Καθώς ορισμένα κόστη που σχετίζονται με την πανδημία έχουν αποκλιμακωθεί και το θαλάσσιο εμπόριο ανέκαμψε, η μέση δαπάνη έχει αυξηθεί λίγο μέσα στο 2021».

Σύμφωνα με τον Latifat Igbinosun, επικεφαλής της έρευνας για τα Opex των πλοίων της Drewry, «Οι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν από την επαναφορά σε αναπτυξιακούς ρυθμούς του εμπορίου, με αποτέλεσμα την αύξηση των κερδών των πλοίων και τη δυνατότητα δραστηριοποίησής τους για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα σε σχέση με το 2020, πετυχαίνοντας μείωση του κόστους σε ορισμένους τομείς».

Ένας σημαντικός παράγοντας που αύξησε το κόστος λειτουργίας των πλοίων είναι και τα ασφάλιστρα, που ανέβηκαν 4,3% κατά μέσο όρο, έναντι 4% που είχαν αυξηθεί το αντίστοιχο διάστημα του 2020, έναντι του 2019.

Οι αυξήσεις αυτές που άρχισαν το 2020 και συνεχίστηκαν και φέτος αφορούν τόσο το hull & machinery όσο και τα αστικής ευθύνης (P&I).

Στον αντίποδα, οι δαπάνες για συντήρηση και επισκευή πλοίων μέσα στο 2021 μειώθηκαν σε σχέση με το 2020, όπως και πολλά από τα κόστη που σχετίζονται με την πανδημία.

Όπως επισημαίνει η Drewry, το γεγονός ότι η αγορά ανέβηκε, κατά μέσο όρο, και η ζήτηση για ελεύθερο tonnage ήταν ισχυρή, οδήγησε σε μείωση των διαθέσιμων ημερών για εργασίες συντήρησης στα πλοία.

Σε όλους τους κλάδους

Η αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, η οποία συνεχίστηκε και φέτος για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, αφορά όλες τις μεγάλες κατηγορίες πλοίων. Και πιο συγκεκριμένα τα containerships, τα bulk carriers, τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς LNG και LPG, τα general cargo, τα reefer, τα roro και τα car carriers.

Οι εκτιμήσεις

Παρά την έντονη ζήτηση που υπάρχει σήμερα για tonnage σε πολλές αγορές της ναυτιλίας, οι εκτιμήσεις για τη μελλοντική πορεία τους παραμένουν εξαιρετικά αβέβαιες, την ίδια στιγμή που οι επιπτώσεις της πανδημίας εξακολουθούν να διαταράσσουν τη λειτουργία των πλοίων. Ως εκ τούτου, η Drewry αναμένει να συνεχιστεί η πίεση στα κόστη λειτουργίας βραχυπρόθεσμα, αλλά οι κανονισμοί για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αναμένεται μεσοπρόθεσμα να επιβαρύνουν εκ νέου τα κόστη.

Σε κάθε περίπτωση όμως η Drewry υπογραμμίζει ότι «παρά τη γενική εκτίμηση για αποκλιμάκωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, εξακολουθεί να υπάρχει κάποιος κίνδυνος περαιτέρω αυξήσεων στην ασφαλιστική αγορά καθώς και αύξησης του μακροοικονομικού πληθωρισμού, που και τα δύο θα μπορούσαν να διογκώσουν το λειτουργικό κόστος. Ωστόσο, αναμένουμε ότι οι ευρύτερες πληθωριστικές πιέσεις θα περιοριστούν με μέτρα πολιτικής».

Moore Greece

Ενδιαφέρον αναφορικά με τα κόστη λειτουργίας των πλοίων αλλά και τα έσοδα παρουσιάζουν και τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας της Moore Greece, σε δύο βασικούς τύπους πλοίων και με βάση το μέγεθος του στόλου.

Στο ξηρό φορτίο, τα καθαρά έσοδα ανά ημέρα (TCE) για στόλους από έξι μέχρι 10 πλοία διαμορφώθηκαν το 2020 στα 10.131 δολάρια την ημέρα, ενώ για στόλους με περισσότερα από 20 πλοία στα 9.923 δολάρια την ημέρα. Όσον αφορά τα διαχειριστικά έξοδα, οι εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους από 11 μέχρι 20 πλοία είχαν τον μικρότερο μέσο όρο, με 5.473 δολάρια την ημέρα. Οι εταιρείες με περισσότερα από 20 πλοία ήταν στα 5.973 δολάρια την ημέρα.

Αντίστοιχα στα δεξαμενόπλοια (σε όλους τους τύπους) τα TCE κυμάνθηκαν το 2020 από 14.000 δολάρια την ημέρα μέχρι 27.000 δολάρια.

Τα μικρότερα καθαρά έσοδα καταγράφηκαν από εταιρείες με ένα έως πέντε πλοία, με 14.790 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο, και ο μεγαλύτερος μέσος όρος στις εταιρείες με περισσότερα από 20 πλοία (26.273 δολάρια την ημέρα μ.ό.). Το μικρότερο Opex είχαν εταιρείες με 11 έως 20 πλοία και το μεγαλύτερο εταιρείες από έξι μέχρι 10 πλοία.