Skip to main content

Καμπανάκι για τα «κενά αέρος» στην αγορά capesize bulk carriers

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Εξαιρετικά ασταθής είναι η αγορά των capesize bulk carriers το τελευταίο διάστημα. Τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας, που έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν περίπου 180.000 τόνους χύδην ξηρού φορτίου, χάραξαν μια εξαιρετική ρότα από τα μέσα του καλοκαιριού, με τη ναυλαγορά να φτάνει σε υψηλά δεκαετίας στις αρχές Οκτωβρίου. Έκτοτε, η αγορά σημείωσε απότομη διόρθωση, χάνοντας σχεδόν το 45% της αξίας της.

Όπως επισημαίνει η Allied Shipbroking, οι πρόσφατες εξελίξεις στην Κίνα έχουν αρχίσει να αποκαλύπτουν τις «ρωγμές» που υπάρχουν στο ράλι που κατέγραψαν τα capes το προηγούμενο διάστημα. Μεγάλο μέρος αυτής της θετικής πορείας έχει αποδοθεί κυρίως στην ανάκαμψη που σημειώθηκε στην Κίνα από τα μέσα του 2020, σε συνδυασμό με τις μεγάλες διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, τη μικρή ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου bulk carriers, καθώς και στις πολύ χαλαρές νομισματικές πολιτικές στις περισσότερες από τις μεγάλες οικονομίες του κόσμου. Ωστόσο, σημειώνει η Allied, η μεγάλη πλειονότητα των παραγόντων αυτών υποστηρίζει κυρίως τα μικρότερα μεγέθη πλοίων.

Το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος, ένα από τα δύο μεγάλα εμπορεύματα στα οποία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό η αγορά των capes, έχει μικρούς όγκους συναλλαγών εδώ και αρκετό διάστημα συγκριτικά με τα αντίστοιχα δεδομένα στις μικρότερες κατηγορίες πλοίων στο χύδην ξηρό φορτίο.

Σύμφωνα με την Allied, η απόδοση της ναυλαγοράς μέχρι το καλοκαίρι ήταν σε πολύ αξιοπρεπή επίπεδα σε σύγκριση με την απόδοση που είχε τα τελευταία πέντε χρόνια. Στη συνέχεια, ξαφνικά, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, σημειώθηκε μια απότομη αναζωπύρωση, οδηγώντας την αγορά σε ένα εξαιρετικό υψηλό που σημειώθηκε στις αρχές Οκτωβρίου. Ωστόσο, δεδομένων των αρνητικών συγκυριών στην Κίνα, η απόδοση των προηγούμενων μηνών μπορεί να μη συνεχιστεί. Η αγορά ακινήτων, η οποία είναι η κύρια αγορά για τα επίπεδα ζήτησης χάλυβα στην Κίνα, έχει κλονιστεί σημαντικά από την υπόθεση της κινεζικής real estate εταιρείας Evergrande, υπόθεση που δεν έχει κλείσει και εξακολουθεί να επηρεάζει την αγορά. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει η Allied, η ενεργειακή κρίση που σημειώθηκε πρόσφατα προκάλεσε επίσης σημαντικά προβλήματα όσον αφορά τις προμήθειες άνθρακα στη χώρα (αν και η πλειονότητα επικεντρώνεται στον θερμικό άνθρακα), οδηγώντας σε σοβαρούς περιορισμούς από την πλευρά της προσφοράς για τους τοπικούς παραγωγούς χάλυβα.

Τα γεγονότα αυτά προκάλεσαν ένα απότομο «αρνητικό σοκ» στην αγορά των capesize, το οποίο πιθανότατα θα συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες. Ταυτόχρονα, σημειώνει η Allied, έχει έρθει στο προσκήνιο και το ζήτημα που πιθανότατα θα αντιμετωπίσει συνολικά ο τομέας χύδην ξηρού φορτίου τους επόμενους μήνες. Η απότομη άνοδος στο σύνολο των περισσότερων εμπορευμάτων άρχισε να επιβαρύνει σημαντικά την παγκόσμια οικονομία. Οι πληθωριστικές πιέσεις αναμένεται να λειτουργήσουν ανασταλτικά για την οικονομική ανάπτυξη, με την Κίνα να έχει δείξει ήδη τέτοια σημάδια.

Ωστόσο, προσθέτει η Allied, δεδομένου του μικρού βιβλίου παραγγελιών (περίπου 6% του εν ενεργεία στόλου), η διαδικασία «κανονικοποίησης» φαίνεται αυτή τη στιγμή να είναι μακρά. Η Allied τονίζει ότι οι εκτιμήσεις εξακολουθούν να δείχνουν μια αγορά που θα μπορέσει να διατηρήσει έναν πολύ θετικό τόνο, και μόνο σε σύγκριση με τα πρόσφατα υψηλά μπορεί να μετρήσει ο τομέας απώλειες.

Στην εφοδιαστική η εξήγηση

Ανάλογη είναι και η θέση που εκφράζει η BIMCO, η οποία επισημαίνει ότι «οι υψηλοί ναύλοι που απολαμβάνει αυτή τη στιγμή η αγορά χύδην ξηρού φορτίου δεν μπορούν να συνδεθούν άμεσα με υψηλότερους όγκους εισαγωγών από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ξηρού χύδην φορτίου στον κόσμο, την Κίνα. Αν και οι κινεζικές εισαγωγές ήταν σταθερές φέτος, σε καμία περίπτωση δεν παρείχαν τον ρυθμό ανάπτυξης που απαιτείται για να δικαιολογήσουν τους τρέχοντες ναύλους», αναφέρει ο Peter Sand, Chief Shipping analyst της BIMCO.

Η απάντηση για την πορεία των ναύλων, σύμφωνα με την BIMCO, πρέπει να αναζητηθεί στις καθυστερήσεις των πλοίων στα λιμάνια, λόγω των περιορισμών του Covid-19. Αυτό αυξάνει τον χρόνο που χρειάζεται ένα πλοίο για να παραδώσει ένα φορτίο, με αποτέλεσμα να καθυστερεί να ξεκινήσει το νέο ταξίδι, αυξάνοντας τεχνητά τους ναύλους.