Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Στην κορυφή των αγοραπωλησιών second hand πλοίων και το 2016 βρέθηκαν οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής εταιρείας Allied Shipbroking. Αν και απομένουν μερικές ημέρες ακόμη για να κλείσει η χρονιά, δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι στην εικόνα των αγοραπωλησιών, λόγω της μεγάλης διαφοράς του πρώτου από τον δεύτερο, δηλαδή μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν το 2016 πάνω από 3,46 δισ. δολάρια για την αγορά πλοίων που ήταν υπό κατασκευή στα ναυπηγεία (resale) και πλοία second hand, που απασχολούνται στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης, πρώτευσαν και στις πωλήσεις πλοίων από «δεύτερο» χέρι, εισπράττοντας πάνω από 2 δισ. δολάρια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, μέχρι και τα μέσα Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους οι Έλληνες εφοπλιστές απέκτησαν 269 πλοία έναντι 3,46 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων 202 ήταν bulk carriers αξίας 2,2 δισ. δολαρίων, 42 δεξαμενόπλοια αξίας 1,16 δισ. δολαρίων και 15 containerships αξίας 83,5 εκατ. δολαρίων. Αντίστοιχα, προχώρησαν στην πώληση 122 bulkers (923,5 εκατ. δολάρια), 38 δεξαμενόπλοιων (1,01 δισ. δολάρια), δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (16,9 εκατ. δολάρια) και τριών πλοίων μεταφοράς αερίου (84,1 εκατ. δολάρια).
Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2015 οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν αποκτήσει 283 πλοία επενδύοντας 6,87 δισ. δολάρια, εκ των οποίων 154 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τα οποία απέκτησαν καταβάλλοντας 2,16 δισ. δολάρια, 82 δεξαμενόπλοια αξίας 3,08 εκατ. δολαρίων, 27 containerships αξίας 524 εκατ. δολαρίων και 10 πλοία μεταφοράς αερίου αξίας 1,049 δισ. δολαρίων. Παράλληλα, προχώρησαν στην πώληση 169 πλοίων εισπράττοντας 3,25 δισ. δολάρια, εκ των οποίων 102 ήταν bulk carriers αξίας 998,1 εκατ. δολαρίων, 50 δεξαμενόπλοια αξίας 2,05 εκατ. δολαρίων, οκτώ containerships αξίας 156 εκατ. δολαρίων και δύο πλοία μεταφοράς αερίου αξίας 13,3 εκατ. δολαρίων.
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν ορισμένα συμπεράσματα για την πορεία των αξιών των πλοίων. Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε ότι το 2016 οι Έλληνες εφοπλιστές κατέβαλαν για την απόκτηση των 202 bulk carriers περί τα 10,89 εκατ. δολάρια ανά πλοίο, ενώ το 2015 για να αγοράσουν τα 154 bulk carriers κατέβαλαν 14,02 εκατ. δολάρια, ήτοι παρατηρείται μία πτώση κατά 22,3% στην αξία των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου μέσα σε έναν χρόνο.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στα δεξαμενόπλοια, καθώς το 2016 αγόρασαν 42 δεξαμενόπλοια αντί 1,16 δισ. δολαρίων, κατέβαλαν δηλαδή 27,6 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο. Το 2015 αγόρασαν 82 δεξαμενόπλοια αντί 3,08 δισ. δολαρίων, καταβάλλοντας σε μέσο όρο 37,56 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο. Σημειώθηκε, δηλαδή, πτώση των αξιών κατά 26,5%.
Σε ό,τι αφορά την εθνικότητα των υπόλοιπων εφοπλιστών που πρωταγωνίστησαν στις αγοραπωλησίες πλοίων, οι Κινέζοι βρέθηκαν στη δεύτερη θέση από την πλευρά των αγοραστών με την απόκτηση 152 πλοίων επενδύοντας 1,4 δισ. δολάρια. Αναλυτικότερα, οι Κινέζοι αγόρασαν 105 bulkers αξίας 696,6 εκατ. δολαρίων, 42 δεξαμενόπλοια αξίας 551,7 εκατ. δολαρίων, 15 containerships αξίας 31,3 εκατ. δολαρίων και δυο πλοία μεταφοράς αερίου αξίας 104,5 εκατ. δολαρίων. Ως πωλητές οι Κινέζοι βρίσκονται στην τέταρτη θέση της σχετικής κατάταξης με 46 πλοία. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με 150 πλοία και στην τρίτη είναι οι Γερμανοί με 105 πλοία.
Σε ό,τι αφορά την πλευρά των αγοραστών, μετά τους Έλληνες και τους Κινέζους ακολουθούν στην τρίτη θέση οι Νορβηγοί με 45 πλοία, στην τέταρτη οι εφοπλιστές της Σιγκαπούρης με 36 πλοία και στην πέμπτη οι Τούρκοι με 30 πλοία. Οι Γερμανοί είναι έβδομοι, πίσω από τους Δανούς (29 πλοία) με μόλις 28 πλοία.
Συνολικά το 2016 άλλαξαν χέρια 1.206 πλοία αξίας 14,83 δισ. δολαρίων, έναντι 1.330 πλοίων αξίας 27,9 δισ. δολαρίων το 2015.