Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πρωταθλητές στις αγοραπωλησίες πλοίων ήταν για μια ακόμη χρονιά οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι εξακολουθούν να διατηρούν τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο αυξάνοντας περαιτέρω τη χωρητικότητά του. Παράλληλα το τελευταίο ειδικά διάστημα ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal καταγράφει ένα ενισχυμένο ενδιαφέρον από πλευράς Ελλήνων για αγορές δεξαμενόπλοιων.
Παγκόσμια στοιχεία
Τα τελευταία στοιχεία σχετικά με την πορεία του παγκόσμιου στόλου από την Clarkson Research Services δείχνουν ότι 1.653 πλοία, χωρητικότητας 49,4 εκατ. gt, έχουν πουληθεί από τις αρχές της χρονιάς μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου. Η εξέλιξη αυτή αντιπροσωπεύει μία μείωση κατά 7% της συνολικής χωρητικότητας σε σχέση με το ρεκόρ του 2017. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν οι πιο δραστήριοι αγοραστές και πωλητές χωρητικότητας κατά το τρέχον έτος και αγόρασαν 284 μονάδες 14,8 εκατ. gt και προχώρησαν στην πώληση 216 μονάδων 10,6 εκατ. gt, σημείωσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson.
Ο μεγαλύτερος στόλος
Ο ελληνικός στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος στον κόσμο με 5.555 σκάφη, με μέσο όρο ηλικίας 14,9 ετών, αξίας 104,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, και χωρητικότητας 223,1 εκατ. gt, έναντι χωρητικότητας 216,6 εκατ. gt το 2017.
Στο μεταξύ, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal εστιάζει στο έντονο ενδιαφέρον αγοράς δεξαμενόπλοιων από τους Έλληνες εφοπλιστές. Καθώς η αγορά δεξαμενόπλοιων βυθίστηκε, οι Έλληνες εφοπλιστές έσπευσαν να εξασφαλίσουν δεξαμενόπλοια σε ελκυστικές τιμές, αναφέρει ο ελληνικών συμφερόντων ναυλομεσιτικός οίκος.
Η Intermodal σημείωσε στην πιο πρόσφατη εβδομαδιαία έκθεσή της πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν τις τελευταίες έξι εβδομάδες 24 δεξαμενόπλοια, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 28% του συνόλου των δεξαμενόπλοιων που αγόρασαν το 2018 μέχρι στιγμής.
Κέρδη στα bulkers
Σύμφωνα με την Intermodal, η συνεχιζόμενη βελτίωση των κερδών στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προκάλεσε το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για αγορές second hand πλοίων του τομέα αρχικά, αλλά το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μία επιβράδυνση καθώς η αγορά παρουσιάζει μία μεταβλητότητα. Στην πλευρά των δεξαμενόπλοιων τα πράγματα παρέμειναν συγκριτικά πιο αθόρυβα, με εκτεταμένη πίεση στους ναύλους κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους, αποθαρρύνοντας τις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, όμως η πρόσφατη θετική στροφή σε υψηλότερους ναύλους «ξύπνησε» τους επενδυτές.
Συνολικά πάντως από τις αρχές του έτους μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου η Intermodal έχει καταγράψει διεθνώς αγορές 589 bulkers, 11% λιγότερα από ό,τι το αντίστοιχο διάστημα του 2017 (662 πλοία). Επίσης άλλαξαν χέρια 391 δεξαμενόπλοια έναντι 340 πέρυσι (+15%), 179 containerships έναντι 269 το 2017 (-33%) και 56 Gas Carriers έναντι 36 πέρυσι (+56%).
Ναυπηγήσεις
Στην αγορά των νέων ναυπηγήσεων παρατηρείται σύμφωνα με την Intermodal μία άνοδο της αγοράς καθώς τοποθετήθηκαν πολύ περισσότερες παραγγελίες για νεότευκτα πλοία σε όλους τους βασικούς κλάδους της ναυτιλίας σε σύγκριση με το 2017.
Οι νέοι κανονισμοί για τα καύσιμα από το 2020 έπαιξαν τον ρόλο της στις νέες παραγγελίες, ενώ και η θετική ρότα των τελευταίων μηνών στα δεξαμενόπλοια έδωσε ώθηση στις νέες παραγγελίες για τον συγκεκριμένο κλάδο.
Ειδικότερα το 2018 καταγράφηκαν 221 νέες παραγγελίες στα bulkers έναντι 154 το 2017 (+44%), 157 στα δεξαμενόπλοια έναντι 147 πέρυσι (+7%), 179 παραγγελίες στα containerships (+79%) και 88 στα Gas Carriers έναντι 53 πέρυσι (+66%).
Τέλος, αύξηση παρουσίασε ο αριθμός των πλοίων που στάλθηκε στα διαλυτήρια το 2018 στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων (160 πλοία +142%) και των Gas Carriers (45 πλοία +55%), ενώ αντιθέτως μειώθηκαν οι διαλύσεις στα bulkers (67 πλοία, -71%) και τα containerships (59 πλοία, -58%).
Υπό ελληνική σημαία
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου τον Οκτώβριο του 2018 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα το 2017 παρουσίασε αύξηση 0,5% σε αριθμό πλοίων. Η ολική χωρητικότητα όμως μειώθηκε κατά 4,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2017.