Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ξεπέρασαν τα 100.000 δολάρια οι ναύλοι στη spot αγορά στα very large crude carriers την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως στο δρομολόγιο Middle East-Japan, φθάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα από τα μέσα του 2008.
Μέσα σε μία εβδομάδα οι ναύλοι στα VLCC αυξήθηκαν κατά 60% και βρίσκονται σε επίπεδα διπλάσια αυτών των αρχών Νοεμβρίου, καθώς τα διυλιστήρια αγοράζουν αργό προετοιμαζόμενα για την αυξημένη ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης εν όψει του χειμώνα στο Βόρειο Ημισφαίριο.
Ανοδικά κινήθηκαν και οι ναύλοι σε άλλες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων μικρότερης χωρητικότητας, ωστόσο οι πλοιοκτήτες τουλάχιστον των εισηγμένων στο αμερικάνικο χρηματιστήριο εταιρειών δεν απολαμβάνουν και μία αντίστοιχη άνοδο στις τιμές των μετοχών των εταιρειών τους.
H τιμή της μετοχής της ΤΕΝ σε μία αντίθετη ρότα με τα έσοδα, τα κέρδη της εταιρείας κατά το τρίτο τρίμηνο αλλά και τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων μειώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τα 7,88 δολ. στα 7,39 δολ. Επίσης η μετοχή της Teekay Corporation έπεσε από 27,73 δολ. τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου στα 23,95 δολ. την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου. Την ίδια πορεία είχε και η μετοχή της Capital Product Partners, η τιμή της οποίας από τα 6,30 δολ. στις αρχές της εβδομάδας βρέθηκε στα 6,03 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή.
Δυστυχώς οι μετοχές των εταιρειών δεξαμενόπλοιων πιέζονται και αυτές λόγω της μεγάλης πτώσης των ναύλων στο ξηρό φορτίο και του φόβου των επενδυτών ότι η κρίση θα πλήξει και τους άλλους κλάδους. Φαίνεται ότι επιζητούν μία απεμπλοκή από τη ναυτιλία, ανέφερε στη «Ν» στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας.
Η άνοδος των ναύλων στα δεξαμενόπλοια δεν οφείλεται μόνο στα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, όπως είναι η πολύ καλή ισορροπία προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας, αλλά και σε μία σειρά άλλους παράγοντες, όπως ότι πολλά πλοία δεξαμενόπλοια αξιοποιούνται ως πλωτές αποθήκες αργού. Επίσης θετικά επιδρά η συμφόρηση που παρατηρείται σε πολλά λιμάνια. Λόγω κακών καιρικών συνθηκών, πολλά πλοία αδυνατούν είτε να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν και παραμένουν εγκλωβισμένα.
Το νέο ρεκόρ στους ναύλους σημειώθηκε σύμφωνα με τη Lloyd’s List Intelligence data την προηγούμενη Πέμπτη στη διαδρομή TD3 για ένα φορτίο 265.000 τόνων από τη Μέση Ανατολή προς την Ιαπωνία. Ο ναύλος αυξήθηκε στα Worldscale 91,18 που ισοδυναμεί με 111,359 δολ. την ημέρα. Λίγες ημέρες πριν, στην αρχή της εβδομάδας, στην ίδια διαδρομή ο ναύλος ήταν 70.814 δολ. και ένα μήνα πριν ήταν μόλις 50.000 δολ. την ημέρα. Ανάλογη είναι η εικόνα και σε άλλες διαδρομές. Στην West Africa-US Gulf ο ημερήσιος ναύλος την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου για ένα VLCC ήταν 97.000 δολ. την ημέρα από 77.500 δολ. μία εβδομάδα πριν. Η Arctic Securities αναφέρει σε ένα report ότι η μία ναύλωση από Middle East Gulf προς Thailand συμφωνήθηκε στα 120.000 την ημέρα και προσθέτει ότι η αγορά του crude tanker θα παραμείνει ισχυρή και στο μέλλον.
H αγορά θα συνεχίσει να παραμένει ισχυρή και το επόμενο διάστημα, δηλώνει και ο αναλυτής Βασίλης Λογοθέτης της Intermodal.
Στα Suezmax και aframax δεξαμενόπλοια οι ναύλοι στα δρομολόγια από Middle East Gulf προς Asia επίσης εμφάνισαν μία ισχυρή άνοδο την εβδομάδα που πέρασε, με τα συμβόλαια στα aframax να κλείνονται στα W135 και στα suezmax στα W100.
Μεταξύ των πλοίων που ναυλώθηκαν με αυξημένους ναύλους τις τελευταίες ημέρες περιλαμβάνονται το μεταφορικής ικανότητας 306.344 dwt «Maran Castor» της Maran Tankers του Ομίλου Αγγελικούση που ναυλώθηκε από Arabian Gulf για Thailand στα 103.366 δολ. και το μεταφορικής ικανότητας 308.800 dwt «Adventure» της Eastern Mediterranean Maritime του Θανάση Μαρτίνου, που ναυλώθηκε αντί 92.978 δολ. από West Africa για West India.