Skip to main content

Βαρύ το φορτίο της πανδημίας για τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων εκτινάχτηκαν την τελευταία περίοδο λόγω της πανδημίας Covid-19. Όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του ο οίκος αναλύσεων Drewry, ο κορονοϊός έβαλε «φωτιά» στα έξοδα των πλοίων που αυξήθηκαν με τον υψηλότερο ρυθμό την τελευταία δεκαετία. Η πανδημία έφερε άνοδο στα έξοδα που σχετίζονται με τη διαχείριση της επάνδρωσης (manning) σε ποσοστά 6%, αλλά και τα ασφάλιστρα, ωστόσο τα λειτουργικά έξοδα αναμένεται να μειωθούν τα επόμενα χρόνια καθώς οι δαπάνες που σχετίζονται με την πανδημία χαλαρώνουν, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση για το ετήσιο κόστος λειτουργίας πλοίου του Drewry.

Επισημαίνεται ότι η διεθνής ναυτιλία αντιμετώπισε και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην αντικατάσταση των πληρωμάτων. Όπως και η «Ν» έχει σημειώσει πάνω από 400.000 ναυτικοί παρέμειναν εγκλωβισμένοι στα πλοία και τον μήνα Σεπτέμβριο, παρά τις προσπάθειες της διεθνούς ναυτιλίας για ριζική λύση του προβλήματος της αλλαγής πληρωμάτων που εμποδίζεται από τους περιοριστικούς κανόνες μετακίνησης που λόγω της πανδημίας έχουν επιβάλει τα κράτη. Το πρόβλημα της αλλαγής πληρώματος παρουσιάστηκε από την πρώτη στιγμή που έκανε την εμφάνισή της και η πανδημία, καθώς λιμάνια έκλεισαν και αεροπορικές συνδέσεις σταμάτησαν. Το επιπλέον κόστος αλλαγής πληρώματος όπου αυτή ήταν δυνατή επιβάρυνε τη ναυτιλιακή εταιρεία.

Άνοδος 4,5%

Η άνοδος του κόστους επάνδρωσης είχε ως αποτέλεσμα το μέσο ημερήσιο λειτουργικό κόστος σε 47 διαφορετικούς τύπους και μεγέθη πλοίων που καλύπτονται στην έκθεση να σημειώσει άνοδο 4,5% το 2020, σε σύγκριση με τις αυξήσεις κατά 2% και 2,5% αντίστοιχα τα προηγούμενα δύο χρόνια. Αυτό ακολούθησε μια περίοδο κατά την οποία οι δαπάνες opex συρρικνώθηκαν για τρία συνεχόμενα έτη (2015-2017) κατά 8% συνολικά.

«Όπως πολλές πτυχές της εμπορικής ναυτιλίας, το κόστος λειτουργίας των πλοίων έχει επηρεαστεί σοβαρά από την πανδημία COVID-19», δήλωσε ο διευθυντής ερευνητικών προϊόντων του Drewry Martin Dixon. «Οι λειτουργικές δαπάνες (opex) μειώθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς οι οικονομικοί αποκλεισμοί και τα περιοριστικά μέτρα εν γένει έκλεισαν τα ναυπηγεία, μηδένισαν τις εργασίες επισκευής, ενώ οι πλοιοκτήτες αντέδρασαν στην επακόλουθη κάμψη του εμπορίου αναβάλλοντας οτιδήποτε εκτός από τις απαραίτητες δαπάνες. Ωστόσο, το κόστος αυξήθηκε κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους καθώς οι εγκαταστάσεις επισκευής άνοιξαν εκ νέου, απελευθερώνοντας τη σταθερή ζήτηση, ενώ το κόστος επάνδρωσης κλιμακώθηκε λόγω των προβλημάτων που παρουσιάστηκαν στις διαδικασίες επαναπατρισμού των πληρωμάτων. Το κόστος επάνδρωσης επηρεάστηκε ιδιαίτερα, παρουσιάζοντας άνοδο 6,2% το 2020 σε σύγκριση με τις αυξήσεις του 1,3% πέρυσι, ενώ το κόστος ασφάλισης του κύτους και των μηχανημάτων (H&M) και το κόστος ασφάλισης προστασίας και αποζημίωσης (P&I) σημείωσαν άνοδο 4,5% σε μια ασφαλιστική αγορά που άρχισε να «σκληραίνει».

Ακριβά ανταλλακτικά

Παράλληλα, λόγω των προβλημάτων στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, αύξηση σημειώθηκε στο κόστος ανταλλακτικών, επισκευής και συντήρησης σε περίπου 3%, ενώ άνοδο 5% σημείωσαν και οι δαπάνες δεξαμενισμού των πλοίων.

Ο Drewry υπογραμμίζει ότι άνοδος του κόστους λειτουργίας καταγράφηκε σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων καθώς όλες οι αγορές (υγρού και ξηρού φορτίου) επλήγησαν από την πανδημία του κορονοϊού COVID-19.

Όσον αφορά το μέλλον, οι συνθήκες αναμένεται να παραμείνουν δύσκολες, κυριαρχούμενες από την αβεβαιότητα στο θαλάσσιο εμπόριο λόγω της πανδημίας, αλλά και τη συνεχιζόμενη πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα σε πολλούς τομείς της ναυτιλίας.

«Το κόστος λειτουργίας των πλοίων αναμένεται να μετριαστεί πάντως το 2021, καθώς κάποιες δαπάνες που έγιναν εφάπαξ στο πλαίσιο της διαχείρισης των επιπτώσεων της πανδημίας δεν θα επαναληφθούν, ενώ και κάποιοι περιορισμοί θα χαλαρώσουν» σύμφωνα με τον κ. Dixon, στέλεχος του Drewry. Στη συνέχεια o οίκος αναλύσεων αναμένει ότι ο ρυθμός αύξησης του λειτουργικού κόστους θα επιστρέψει στην προηγούμενη τάση και θα κινείται κάτω από τον μέσο πληθωρισμό των τιμών, αντιπροσωπεύοντας έτσι μία στασιμότητα του κόστους σε πραγματικούς όρους.