Skip to main content

Πλώρη βάζουν Ελλάδα και Κύπρος για την κατασκευή LNG bunker ships

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή των πρώτων bunker ships που θα εφοδιάζουν τα πλοία με υγροποιημένο φυσικά αέριο ξεκινά η ΔΕΠΑ σε συνεργασία με την κυπριακή Navigas ltd. Οι δύο εταιρείες έχουν βάλει χρονικό περιθώριο για την κατάθεση προφορών μέχρι την 7η Ιανουαρίου 2020.

Την ίδια στιγμή πάντως, ο τεχνικός σύμβουλος του έργου, που αφορά προηγούμενο διαγωνισμό της ΔΕΠΑ, δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα επίσημα, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» έχει ήδη επιλεγεί. 

Παράλληλα όμως οι Ιταλοί, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Poseidon Med II, στο οποίο επικεφαλής εταιρεία είναι η ΔΕΠΑ, έβαλαν μπροστά για την κατασκευή του ιταλικού bunker ships (πολύ μικρότερου από το ελληνικό που θα κατασκευαστεί). Μάλιστα οι Ιταλοί θα κατασκευάσουν το σκάφος σε ιταλικό ναυπηγείο στη Ραβένα.

Πιο συγκεκριμένα, την ώρα που οι Ιταλοί ανακοίνωναν την έναρξη των έργων για την «μπάριζα», και το Poseidon Med, στο αγγλικό site της ΔΕΠΑ είχε δημοσιευθεί η προκήρυξη για τον ελληνοκυπριακό διαγωνισμό για το πρώτο ελληνικό LNG bunker vessel.

Όπως επισημαίνει στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος BlueHUBS: LNG and CNG Supply Chains Upgrading Core TEN-T Ports in Eastern Mediterranean, οι δύο εταιρείες προκηρύσσουν διαγωνισμό για δύο πλοία (ένα για λογαριασμό της ΔΕΠΑ και ένα για τη Navigas), με option για δύο συν δύο πλοία.

Έδρα ο Πειραιάς

Το ελληνικό πλοίο όταν θα κατασκευαστεί θα έχει έδρα το λιμάνι του Πειραιά, ώστε να εξυπηρετεί τους χρήστες των λιμανιών του Πειραιά, του Ηρακλείου, αλλά και άλλα λιμάνια της Αν. Μεσογείου. Αντίστοιχα το κυπριακό θα εδρεύει στη Λεμεσό. 

Σύμφωνα με το σχέδιο, τα πλοία θα είναι κατασκευασμένα για να μπορούν να εξυπηρετήσουν ανάγκες σε όλα τα πλάτη και τα μήκη του πλανήτη, ενώ θα εφοδιάζονται από τη Ρεβυθούσα το πρώτο και από τον Βασιλικό στην Κύπρο το δεύτερο.

Επίσης τα δύο πλοία θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα διέλευσης από τον Ισθμό της Κορίνθου. Και αυτό γιατί το αρχικό σχέδιο ανάπτυξης δικτύου LNG στην Ελλάδα προβλέπει τη δημιουργία αποθήκης LNG στο λιμάνι της Πάτρας, το οποίο θα χρησιμοποιείται τόσο για τις ανάγκες της πόλης όσο και για τις ανάγκες εφοδιασμού πλοίων στην Πάτρα αλλά και στο Ιόνιο Πέλαγος.  

Αποθήκη στην Πάτρα

Στα βασικά σημεία του σχεδιασμού που ακολουθεί ο ΟΛΠΑ Α.Ε. για τη χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Παναγιώτης Τσώνης, στην τεχνική σύσκεψη που διοργάνωσε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Μίλησε επίσης για το θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο υποδομών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου σε λιμάνια, το οποίο αναφέρει ότι η Δυτική Ελλάδα έχει ενταχθεί ως κόμβος στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, καθώς και στην Οδηγία (2014/94) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, η οποία μεταξύ άλλων ορίζει ότι: «Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν μέσω των εθνικών τους πλαισίων πολιτικής ότι υπάρχει ικανός αριθμός σημείων ανεφοδιασμού LNG σε θαλάσσιους λιμένες προκειμένου να καθίσταται δυνατή η κυκλοφορία πλοίων εσωτερικής ναυσιπλοΐας ή θαλασσοπλοούντων πλοίων που κινούνται με LNG σε ολόκληρο το κεντρικό δίκτυο Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Α.Ε. στον Οδικό Χάρτη Αγοράς Φυσικού Αερίου 2017-2022, στον οποίο αναφέρεται ότι μέχρι 31-12-2022 θα πρέπει να υπάρχουν εγκαταστάσεις LNG στα λιμάνια του Πειραιά και της Πάτρας, μέσω του προγράμματος Poseidon Med II. Ενημέρωσε τους μετέχοντες στη σύσκεψη για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε την 1η Ιουνίου του 2015 και λήγει την 31η Δεκεμβρίου του 2020. Ο κ. Τσώνης τόνισε ότι ο ΟΛΠΑ Α.Ε. έχει προωθήσει όλες τις μελέτες που απαιτούνται για τη δημιουργία μιας μονάδας 3.000 m3 για ναυτιλιακό καύσιμο, η οποία όμως δύναται να επεκταθεί για να καλύψει ανάγκες σε αστικές και βιομηχανικές χρήσεις.

Περιέγραψε τα πλεονεκτήματα της χρήσης του LNG στο λιμάνι της Πάτρας και απάντησε με επιχειρήματα στους ισχυρισμούς που διατυπώνονται κατά καιρούς σχετικά με ζητήματα ασφάλειας, αναφέροντας ως παραδείγματα τα λιμάνια της Βαρκελώνης και του Φρέντρικσταντ της Σουηδίας. Το μεν λιμάνι της Βαρκελώνης διαθέτει εγκατάσταση 760.000 m3 σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου από την οικιστική ζώνη, το δε λιμάνι του Φρέντρικσταντ διαθέτει μονάδα  LNG 6.400 m3 σε απόσταση 500 μέτρων από την κατοικημένη περιοχή.

Το Ρoseidon Med II

Το πρόγραμμα Poseidon Med II αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του ΥΦΑ ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον. Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υλοποιείται σε τρεις χώρες -Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο-, και συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα. Στο πρόγραμμα συνεργάζονται κορυφαίοι ειδικοί από τους κλάδους της ναυτιλίας, της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών για τον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ.

Στη Ραβένα το SBBT

Οι Ιταλοί κινήθηκαν πιο γρήγορα από εμάς και ξεκίνησαν τη διαδικασία για την κατασκευή του πλοίου μεταφοράς & ανεφοδιασμού (Semi-Ballastable Barge Transporter-SBBT) στο ναυπηγείο Rosetti Marino Spa της Ραβένας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος Poseidon Med II, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί το 2020. Το SBBT, με χωρητικότητα φορτίου 4.000 m3 LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και 1.000 m3 MDO (πετρέλαιο), θα είναι το πρώτο πλοίο αυτού του καινοτόμου τύπου στην περιοχή της Μεσογείου που θα χρησιμοποιηθεί για ανεφοδιασμό πλοίων στη Βόρειο Αδριατική θάλασσα.

Ο σχεδιασμός του πλοίου ανατέθηκε στην εταιρεία Sener που διαθέτει πολυετή εμπειρία, από τον εταίρο του Poseidon Med II CMV Panfido & C. S.r.l.

Το SBBT αποτελείται από μία πλωτή τύπου σχεδία χωρίς σύστημα πρόωσης (Νon-propelled Pontoon) για τον ανεφοδιασμό LNG και MDO με δύναμη έλξης 3 ναυτικά μίλια και από ένα διπλό ρυμουλκό (Dual Tug) που λειτουργεί ως μονάδα ισχύος με κινητήρα Niigata διπλού καυσίμου (LNG & MDO) με δύναμη έλξης 65 τόνων. Το διπλό ρυμουλκό θα έχει συνολικό μήκος 37 μέτρα και θα συνδέεται με μία μονάδα φορτίου (Cargo Unit) για τον ανεφοδιασμό, με κυρίες διαστάσεις περίπου 86,40 x 26,70 μέτρων.

Ο κ. Γιώργος Πολυχρονίου, συντονιστής διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής, Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής της ΔΕΠΑ/ Project Manager του PΜΙΙ, σχολίασε: «Η κατασκευή του καινοτόμου SBΒT πλοίου στον λιμένα της Βενετίας αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για το Poseidon Med II. Το πρόγραμμα έχει ήδη θέσει τα θεμέλια για την εδραίωση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο, με την κατασκευή νέων πλοίων ανεφοδιασμoύ LNG στην ευρύτερη περιοχή».