Skip to main content

Πλησίστια προς την ανάπτυξη με επτά στρατηγικούς στόχους του ΥΕΝ

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Έξι συν ένα στρατηγικούς στόχους έχει επεξεργαστεί η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, σύμφωνα με όσα είπε στη Βουλή μιλώντας για τον προϋπολογισμό ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Η προώθηση ενός νομοσχεδίου που εκκρεμούσε, η αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, η αύξηση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών στην ποντοπόρο ναυτιλία, η ναυτική εκπαίδευση, η κρουαζιέρα, η νησιωτικότητα και η ναυπηγοεπισκευή είναι οι τομείς που θα δοθεί έμφαση το επόμενο διάστημα, σύμφωνα με τον κ. Κουρουμπλή.

Εξετάσεις για Λιμενικό

Ο πρώτος στρατηγικός στόχος είναι να προωθηθεί το νομοσχέδιο που επεξεργάστηκε ο προκάτοχός του κ. Θοδωρής Δρίτσας, το οποίο έχει δοθεί ήδη στους φορείς για να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν την εισαγωγή στο Λιμενικό Σώμα με πανελλήνιες εξετάσεις.

«Μόνο έτσι θα κλείσουμε την πόρτα στους ημετέρους, στην αναξιοκρατία που κυριαρχούσε όλα αυτά τα χρόνια, κυρίως από τη διακυβέρνηση συγκεκριμένης παράταξης, που όταν ερχόταν καταργούσε κάθε μοριακή διαδικασία που είχε καθιερωθεί για να προωθήσει συγκεκριμένες επιλογές» τόνισε για το συγκεκριμένο θέμα ο υπουργός.

Επίσης, καθιερώνεται μοριακό σύστημα για τις μεταθέσεις. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ακόμη ρυθμίσεις για τις συμβάσεις εξυπηρέτησης των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών, η προστασία των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα, ώστε, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «να μην υπάρχει ναυτικός που να δουλεύει σε πλαίσιο “μαύρης” εργασίας».

Αξιοποίηση ΕΣΠΑ

Δεύτερος στρατηγικός στόχος του υπουργείου είναι «να αξιοποιήσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έστω και το 1 ευρώ από τα 400 εκατομμύρια που συμπεριλαμβάνουν τα προγράμματα τα οποία έχουν σχέση με το υπουργείο». Ο κ. Κουρουμπλής είπε στη Βουλή: «Θέλουμε να πετύχουμε τρία πράγματα: Τη στρατηγική ψηφιακή πολιτική, δηλαδή να μπορέσουμε όλα τα συστήματα που θα αγοραστούν να είναι και σύγχρονα, να κουμπώνουν μεταξύ τους και να δημιουργούν ένα αξιόπιστο πλαίσιο που θα προσφέρει έγκαιρα και έγκυρα στην ασφάλεια της χώρας.

Να εξοπλίσουμε το Λιμενικό με σειρά σκαφών, πραγματικά σύγχρονων, με γρήγορες ταχύτητες, γιατί σήμερα, όπως ξέρετε, το Λιμενικό παίζει έναν πολύ καθοριστικό ρόλο και στην ασφάλεια της χώρας. O τρίτος τομέας είναι η οργάνωση, η αξιοποίηση όλου του υλικού που διαθέτουμε σε σκάφη, να επισκευαστούν και να αξιοποιηθούν, για να καταστούν και πάλι αξιόμαχα».

Η ποντοπόρος

Τρίτος στρατηγικός στόχος είναι η ποντοπόρος ναυτιλία και όπως προκύπτει από την τοποθέτησή του προβληματίζεται ιδιαίτερα με το πώς θα αυξηθεί η απασχόληση Ελλήνων ναυτιών στα ελληνόκτητα πλοία. «Όλοι γνωρίζουμε», είπε ο κ. Κουρουμπλής, «ότι η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή είναι μια μεγάλη δύναμη.

Και αυτό οφείλεται στη ναυτοσύνη και στον εφοπλισμό. Και πρέπει στη διαμάχη που υπάρχει για τα εργασιακά ζητήματα σε αυτούς τους δύο χώρους, με υπομονή και επιμονή να βρούμε έναν κοινό τόπο. Πρέπει οι Έλληνες ναυτικοί να πλημμυρίσουν τα ελληνόκτητα πλοία για πολλούς και ευνόητους λόγους. Και οι εφοπλιστές πρέπει από τη δική τους μεριά να αντιληφθούν και να αναγνωρίσουν -πιστεύω ότι το αναγνωρίζουν- την αξιοσύνη των Ελλήνων ναυτικών.

Με μια τέτοια προσπάθεια θα μπορέσει, πραγματικά, όχι μόνο να διατηρήσει η Ελλάδα την ποιοτική της σημαία, όχι μόνο να εξασφαλίσει προτεραιότητα στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, αλλά και να προσδώσει ακόμα και στην Ευρώπη την ανάλογη σημασία από την ύπαρξη αυτής της ναυτιλίας».

Επίσης αναφέρθηκε και στη γνωστή διένεξη για τα φορολογικά της ναυτιλίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. «Η κυβέρνηση», είπε, «θα συνεχίσει την προσπάθεια και των προηγούμενων κυβερνήσεων, για να στηρίξουμε την ελληνική ναυτιλία. Περιμένουμε, όμως, και από τον εφοπλισμό ανάλογη ανταπόκριση σε μία σειρά επενδύσεων».

Στο σημείο αυτό ζήτησε για τα ελληνόκτητα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα, στην Κορέα και στην Ιαπωνία να χρησιμοποιούνται αξιόπιστα εξαρτήματα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα. «Με έναν τέτοιο τρόπο θα δημιουργήσουμε οικονομικό κύκλο και θα δημιουργήσουμε και θέσεις εργασίας» σημείωσε.

Η ναυτική εκπαίδευση

Ένας ακόμη στρατηγικός στόχος για το υπουργείο είναι η ναυτική εκπαίδευση, για την οποία ανέφερε ότι σε συνεργασία με όλες τις περιφέρειες στις οποίες υπάρχουν ακαδημίες «εντάσσουμε στο περιφερειακό πρόγραμμα τη χρηματοδότηση για τον σύγχρονο εξοπλισμό των σχολών αυτών, για να μπορέσουμε πραγματικά να δώσουμε δυνατότητα υψηλής ποιοτικής εκπαίδευσης στους νέους ανθρώπους. Επίσης, θα συνεργαστούμε και με το υπουργείο Παιδείας ώστε να ενταχθεί στον επαγγελματικό προσανατολισμό και η κατεύθυνση στη ναυτιλία».  

Νησιωτική πολιτική

Για τη νησιωτική πολιτική ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε ότι ξεκινά «με τις εντελώς νησιωτικές περιφέρειες της Ελλάδος, να συνεργαστούμε και με άλλες νησιωτικές περιφέρειες της Νότιας Ευρώπης. Ήδη, στο περιθώριο των υπουργών Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες είδα όλους τους ομολόγους μου. Είδαν την ιδέα εξαιρετικά θετικά. Είναι καλή και η συγκυρία της μαλτέζικης προεδρίας. Μπορούμε, λοιπόν, μέσα από μία συνεργασία, συνεννόηση, συστρατεύοντας και τους ευρωβουλευτές μας, κινητοποιώντας ό,τι δυνατότητες έχουμε, να δημιουργήσουμε ένα κλίμα θετικό στην Ευρώπη».

Τα ναυπηγεία
Τέλος, ο υπουργός Ναυτιλίας αναφέρθηκε και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Όπως ανέφερε, «στο πλαίσιο μιας δημιουργικής συνεργασίας και με την Cosco θα ανοίξουμε έναν διάλογο και πιστεύω ότι θα γίνει κατανοητή η ανάγκη να προωθηθούν οι επενδύσεις που κυρίως αφορούν αυτόν τον τομέα της επισκευαστικής ζώνης». Ο κ. Κουρουμπλής συμπλήρωσε ότι πρέπει γρήγορα να έρθουν οι δεξαμενές και της Cosco, γιατί ήδη «είμαστε προ των πυλών της λεγόμενης “πράσινης” ενέργειας, της κατασκευής πλοίων “πράσινης” ενέργειας, αλλά και της μετατροπής πλοίων για τη χρησιμοποίηση της “πράσινης” ενέργειας και γι’ αυτό θα υπάρξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον».

Σε ό,τι αφορά τον Σκαραμαγκά, τόνισε: «Μαζί με το υπουργείο Ανάπτυξης και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας πρέπει να ξεκινήσει μια νέα προσπάθεια αποδέσμευσης από τα βάρη της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ναυπηγείο. Να προχωρήσει η διαδικασία επίλυσης της διαφοράς, ώστε και αυτό το μεγάλο ναυπηγείο να μπορέσει να συμβάλει -και μπορεί να συμβάλει- πραγματικά στην ανάπτυξη της χώρας».

Κρουαζιέρα και θαλάσσιος τουρισμός

Η κρουαζιέρα, ο θαλάσσιος τουρισμός, είναι ένας ακόμη τομέας που εστιάζει το ενδιαφέρον του ο κ. Κουρουμπλής. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει η απόλυτη συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, για «να προωθήσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο τις δυνατότητες που υπάρχουν στη χώρα, για να εξασφαλίσουμε ελκτικότητα και ελκυστικότητα τουριστών», όπως είπε.