Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στην εκκίνηση βρίσκονται υπουργείο Ναυτιλίας και ΤΑΙΠΕΔ για την έναρξη της διαδικασίας εκμετάλλευσης των 10 λιμανιών ανώνυμων εταιρειών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου Εκμετάλλευσης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες θα δώσει το σύνθημα μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2020, και αν όλα εξελιχθούν ομαλά πρώτο στη σειρά των διαγωνισμών που θα γίνουν θα μπει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι μελέτες είναι έτοιμες και δείχνουν προς ολική παραχώρηση, αφού θεωρείται ότι πολλαπλασιάζουν το ενδιαφέρον των επενδυτών και ανεβάζουν τα ανταλλάγματα.
Ανάλογο ενδιαφέρον υπάρχει και για την Καβάλα και την Ηγουμενίτσα, ενώ θεωρείται ότι στη β’ φάση θα ακολουθήσουν τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου.
Ειδικά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχουν ήδη παρουσιαστεί οι «μνηστήρες», από τις ΗΠΑ, που εκτιμούν ότι θα προσθέσει περαιτέρω δυναμική στο ενεργειακό project που αναπτύσσεται στην περιοχή, ενώ την εντάσσουν και στον στρατιωτικό τους σχεδιασμό.
Ωστόσο, για το λιμάνι δεν υπάρχει εκφρασμένο μόνο αμερικανικό ενδιαφέρον, αλλά και ιαπωνικό. Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες το επισκέφτηκε ο Ιάπωνας πρέσβης στην Ελλάδα, ο οποίος τόνισε ότι και ιαπωνικοί όμιλοι βλέπουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, του οποίου η θέση θεωρείται στρατηγική.
Κινέζοι και Ισραηλινοί
Ενδιαφέρον για τα λιμάνια, κυρίως της Βορείου Ελλάδας, υπάρχει και από την Κίνα, η οποία δεν αποκλείει το ενδεχόμενο συνεργασίας για τη δημιουργία logistic centers.
Παρών όμως δηλώνουν και οι Ισραηλινοί. Χθες το υπουργείο Ναυτιλίας επισκέφτηκε ο πρέσβης του Ισραήλ στην Αθήνα Γιόσι Αμράνι. Στη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη επιβεβαιώθηκε η βούληση για την αναβάθμιση του στρατηγικού επιπέδου συνεργασίας μεταξύ των δύο μεσογειακών χωρών στους τομείς της ναυτιλίας, της αναβάθμισης του ρόλου των λιμένων τους και της προσέλκυσης επενδύσεων, καθώς και της εμβάθυνσης συνεργασίας των επιχειρησιακών αρχών των δύο χωρών.
Έργα 4,4 εκατ. ευρώ
Εκτός από την κεντρική σκηνή της λιμενικής βιομηχανίας, όπου όλα δείχνουν να είναι έτοιμα για την εκκίνηση των διαγωνισμών, το υπουργείο εστιάζει παράλληλα και στα μικρότερα λιμάνια της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό εγκρίθηκαν εργασίες αποκατάστασης ζημιών και ελλείψεων σε 34 μικρά και μεσαία λιμάνια της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα σειρά λιμενικών έργων συνολικού ύψους 4,4 εκατ. ευρώ ενέκρινε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης με απώτερο στόχο τη βελτίωση και των εκσυγχρονισμό 39 λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων οι οποίες τελούν υπό τον έλεγχο 34 λιμανιών της χώρας.
Τα έργα αυτά, τα οποία χρηματοδοτούνται μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων επιλύουν χρονίζοντα προβλήματα των εν λόγω 39 λιμενικών εγκαταστάσεων και στη συντριπτική τους πλειοψηφία συνδέονται άμεσα με την ενίσχυση των επιπέδων της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας που προσφέρει σήμερα το λιμενικό σύστημα της χώρας.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης «η συνεχής βελτίωση των λιμενικών υποδομών της νησιωτικής Ελλάδας αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για το υπουργείο».
Βελτίωση υποδομών σε 34
Τα 34 λιμάνια για τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί προγράμματα βελτίωσης των υποδομών τους είναι τα εξής:
* Οργανισμοί Λιμένων: Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ραφήνας, Ν. Ευβοίας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Ηρακλείου (Κρήτης).
* Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία: Αλοννήσου, Πάτμου, Σάμου, Σητείας, Αγίου Νικολάου, Ρεθύμνου, Νάξου, Πάρου – Αντίπαρου, Κυθήρων, Αίγινας, Θήρας, Λέσβου, Χίου, Καλύμνου, Σαλαμίνας, Λευκάδας, Θάσου, Ιεράπετρας, Δωδεκανήσων, Ναυπλίου.
* Λιμενικά Ταμεία: Χανίων, Ικαρίας και Σύρου και Αγίας Γαλήνης.