Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε κατάσταση αναμονής έξω από λιμάνια σε όλο τον κόσμο βρίσκεται το 21,2% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers). Μπορεί η συμφόρηση στους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων να έχει ως αποτέλεσμα να «αφαιρεθεί» το 12,5% από την παγκόσμια μεταφορική ικανότητα των containerships, αλλά και η κατάσταση στα bulk carriers επιδεινώνεται. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Vessels Value, στις 4 Οκτωβρίου 2021 συνολικά 2.433 bulk carriers περίμεναν τη «σειρά» τους να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν σιτηρά, σιδηρομεταλλεύματα ή άνθρακα. Λίγες μέρες νωρίτερα, στις 30 Σεπτεμβρίου, ο αριθμός τους ήταν κατά 22 λιγότερα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην Κίνα, όπου αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στην εξυπηρέτησή τους στα λιμάνια 730 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 59,9 εκατ. dwt. Ιδιαίτερα στην Ανατολική Κίνα, όπου βρίσκονται εν αναμονή πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 55 εκατ. dwt.
Στις 30 Σεπτεμβρίου τα πλοία που αντιμετώπιζαν ζητήματα καθυστερήσεων στην Κίνα ήταν 713, με τη μεταφορική τους ικανότητα να φτάνει τα 58 εκατ. dwt.
Εισαγωγές άνθρακα
Την ίδια στιγμή η Κίνα, όπως έγραψε η «Ν» στο φύλλο της 6ης Οκτωβρίου 2021, προχώρησε σε παραγγελίες θερμικού άνθρακα, επιλέγοντας προμηθευτές με τους οποίους δεν είχε συνεργαστεί ξανά. Ειδικότερα η επαρχία Zhejiang συμφώνησε με το Καζακστάν να εισαγάγει 136.00 τόνους, με capesize bulk carrier. Όπως αναφέρουν τα μέσα ενημέρωσης στην Κίνα, ο ναύλος έκλεισε από τη Zheneng Fuxing Fuel. Η εταιρεία είναι ο ναυτιλιακός βραχίονας του Zhejiang Provincial Energy Group, ο οποίος ελέγχεται από την επαρχιακή κυβέρνηση. Πιο συγκεκριμένα, ναύλωσε το πλοίο Caro 178.000 dwt, το οποίο θα μεταφέρει το φορτίο από το λιμάνι Kavkaz της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα στον τερματικό σταθμό Liuheng στο Zhejiang, στην ανατολική Κίνα. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στα τοπικά μέσα, η επαρχία εισάγει άνθρακα από την Ινδονησία, το Βιετνάμ και την Αυστραλία. Για πρώτη φορά κλείνει συμφωνία με το Καζακστάν, καθώς μέχρι τώρα το κόστος αλλά και ο χρόνος δεν ήταν αποδοτικά, αφού το φορτίο πρέπει να μεταφερθεί σιδηροδρομικά μέχρι το ρωσικό λιμάνι. Οι ελλείψεις σε ενεργειακά αποθέματα στην ασιατική χώρα έκαναν «ελκυστικό» το φορτίο από το Καζακστάν.
Σημειώνεται ότι η Κίνα, η οποία αγοράζει ήδη άνθρακα από τις ΗΠΑ, έχει αρνηθεί να εισαγάγει από την Αυστραλία, λόγω των διαφορών των δύο χωρών, με αποτέλεσμα να αυξήσει το ενεργειακό κόστος της χώρας. Η τιμή του άνθρακα έχει φτάσει τα 200 δολάρια ο τόνος, από 60 δολάρια στις αρχές του 2021.
Οι εξελίξεις αυτές έχουν ως αποτέλεσμα η ναυλαγορά των bulk carriers να συνεχίζει το «ράλι» που έχει ξεκινήσει από τις αρχές του έτους, και ιδιαίτερα στα capesize, όπου ξεπέρασε τα 86.000 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο, με τον BCI να κλείνει χθες πάνω από τις 10.000 μονάδες, στις 10.475.
Μάλιστα σε route Ευρώπης – Ασίας ο Baltic Exchange κατέγραψε ναύλο πάνω από τα 113.000 δολάρια την ημέρα (113.700 δολάρια).
Οι ναυλωτές
Προκειμένου οι ναυλωτές να μειώσουν το μεταφορικό κόστος στα bulk carriers, αφού τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2021 το «ράλι» αναμένεται να συνεχιστεί, έχουν ξεκινήσει να προτείνουν ναυλοσύμφωνα σε περίοδο μεγάλης διάρκειας. Μάλιστα ο κ. Πόλυς Β. Χατζηιωάννου πρόσφατα είχε «εκτιμήσει» ότι σύντομα θα δούμε ναυλοσύμφωνα τριετούς διάρκειας στα bulk carriers. Εκτίμηση που βγήκε αληθινή, αφού η εταιρεία συμφερόντων του Safe Bulkers ναύλωσε το ναυπήγησης 2012 Stelios Y για τρία χρόνια έναντι 24.000 δολαρίων την ημέρα, με option για άλλον ένα χρόνο έναντι 26.500 δολαρίων την ημέρα. To capesize πλοίο, το οποίο αποκτήθηκε έναντι 32 εκατ. δολαρίων, θα αποφέρει έσοδα στην εταιρεία, σε βάθος τριετίας, ύψους 26,7 εκατ. δολαρίων.