Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στα «βαθιά» έχει πέσει η νέα διοίκηση του ΟΛΠ, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα που δεν είχαν υπολογιστεί όταν η Cosco έκανε την προσφορά της για να αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών του μεγάλου λιμανιού.
Προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη μισθοδοσία, τις διεκδικήσεις των δήμων, την απουσία δημόσιας αρχής λιμένος, την πλοηγική υπηρεσία, αλλά και την εσωτερική αναδιοργάνωση της εταιρείας.
Όμως και η αγορά, κυρίως του Πειραιά, δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα, αφού βλέπει ότι οι αρχικές προσδοκίες για άμεση ώθηση της τοπικής οικονομίας δεν επιβεβαιώνονται. Υπάρχει δε και ο προβληματισμός για το ενδεχόμενο η Cosco, φορώντας «άλλο κουστούμι» και με τη μορφή της PCDC, που λειτουργεί την αποθήκη στην ελεύθερη ζώνη του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, τον οποίο διαχειρίζεται μια άλλη θυγατρική των Κινέζων, η ΣΕΠ Α.Ε., να επιχειρεί να μονοπωλήσει την αγορά του εφοδιασμού πλοίων στο εξωτερικό.
Η στάση αυτή της αμφισβήτησης, αλλά και οι μεγάλες προσδοκίες που έχουν όλοι από τους Κινέζους για άμεσα αποτελέσματα έχουν ενοχλήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, και τα κλιμάκια της κινεζικής διπλωματίας στην Αθήνα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», το μήνυμα που περνούν οι διπλωματικές πηγές είναι ότι για να κερδίσουν όλοι από την παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά θα πρέπει πρώτα να τη στηρίξουν ώστε να θέσει τα θεμέλια για την ανάπτυξη.
Τα προβλήματα
Κορυφαίο παράδειγμα των ζητημάτων που έχουν προκύψει είναι οι αποδοχές των εργαζομένων, οι οποίες ενδέχεται να αυξηθούν ραγδαία, αφού οι συνδικαλιστικοί φορείς ζητούν να μην ισχύσουν οι περικοπές που έχουν επιβληθεί στον δημόσιο τομέα, καθότι πλέον ο ΟΛΠ λογίζεται ως ιδιωτική εταιρεία.
Για το θέμα αυτό η διοίκηση που έχει οριστεί από την Cosco έλαβε παράταση για το 2017, ώστε να συζητηθεί το συγκεκριμένο θέμα «πακέτο» με την ανανέωση των συλλογικών συμβάσεων των εργαζομένων. Ο ΟΛΠ δεν πρέπει να «χάσει» αυτή τη μάχη αν θέλει η μισθοδοσία να μην αυξηθεί στα 70 – 75 εκατ. ευρώ, από τα 55 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα.
Προσφυγές συνδικαλιστών
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη πληροφόρηση της «Ν», ομάδα συνδικαλιστών προσέφυγε στα δικαστήρια προκειμένου να διεκδικήσει την επιστροφή των αναδρομικών περικοπών που είχαν επιβληθεί στους εργαζόμενους του Δημοσίου το 2012 και η οποία, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, είναι αντισυνταγματική.
Εφόσον κερδίσουν οι συνδικαλιστές στο δικαστήριο, αναμένεται βροχή προσφυγών, που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε επιστροφή όλων των περικοπών ενός έτους.
Ακόμα, προβληματίζει και η απόφαση της προηγούμενης γενικής συνέλευσης να αποδεχθεί περικοπή παλαιών οφειλομένων από ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις για χώρους που έχουν νοικιάσει στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Μέχρι τώρα η απόφαση αυτή δεν έχει εφαρμοστεί και, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», υπάρχει μεγάλος σκεπτικισμός.
Σκεπτικισμός όμως υπάρχει και από την πλευρά των χρηστών της Ζώνης, οι οποίοι, αν και είχαν ακούσει ακόμα και από κύκλους της Cosco για πλωτή δεξαμενή των 300.000 τόνων που είναι στον δρόμο για την Ελλάδα, δεν τη βλέπουν να έρχεται. Πηγές της διοίκησης του ΟΛΠ ανέφεραν στη «Ν» ότι είναι στα σχέδια της εταιρείας να τη φέρει, αλλά θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η μελέτη που έχουν αναθέσει για το συγκεκριμένο ζήτημα σε μεγάλο οίκο του εξωτερικού.
Η νέα διοίκηση του ΟΛΠ, όμως, έχει έρθει αντιμέτωπη και με δικαστικές αποφάσεις που αναγνωρίζουν τεράστια ποσά στους δήμους. Ήδη, σύμφωνα τη πληροφόρηση της «Ν», ο Δήμος Πειραιά κέρδισε σε πρώτο βαθμό το ποσό των 6,5 εκατ. ευρώ από οφειλές που διεκδικούσε από τον ΟΛΠ. Ο δήμος, αν και εισέπραξε το ποσό, δεν θα πραγματοποιήσει δαπάνες, αφού ήδη είναι σε εξέλιξη η αίτηση ανακοπής που έχει καταθέσει το νομικό τμήμα της εταιρείας. Σημειώνεται ότι εκκρεμούν και άλλες δικαστικές διαμάχες με δήμους της περιοχής.
Προβληματισμός όμως υπάρχει και για τον προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται η Cosco μέσω του ΟΛΠ. Τα αποτελέσματα των πρώτων μηνών κινεζικής διαχείρισης δεν έχουν φέρει καμία εντυπωσιακή αλλαγή σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση.
Οι liners, όσο πυκνή παρουσία έχουν στους απέναντι προβλήτες που διαχειρίζεται ο κινεζικός όμιλος μέσω του νομικού προσώπου της ΣΕΠ Α.Ε., τόσο απέχουν από το προβλήτα Ι, ο οποίος πάντως χρειάζεται και επισκευές που έχουν υπολογιστεί στα 8 εκατ. ευρώ.
Σε αυτά προστίθενται και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πλοηγική υπηρεσία, η οποία δεν έχει πλοηγίδες, αλλά και προσωπικό. Επίσης δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το καθεστώς σε ό,τι αφορά την ίδρυση και λειτουργία της Δημόσιας Αρχής Λιμένος που θα «κληρονομήσει» τις αρμοδιότητες της Αρχής Λιμένος που είχε ο ΟΛΠ.
Η απουσία Αρχής που θα διαχειρίζεται τον συγκεκριμένο τομέα έχει δημιουργήσει ήδη προβλήματα, όπως για παράδειγμα με την απομάκρυνση του επιβατηγού – οχηματαγωγού «Άγιος Γεώργιος» που βρίσκεται εδώ και μήνες ναυαγισμένο μέσα στο λιμάνι του Πειραιά.
Τελικά, ο εμπορικός ΟΛΠ προκήρυξε διαγωνισμό απομάκρυνσης, διαθέτοντας, σύμφωνα με τη πληροφόρηση της «Ν», γραπτές διαβεβαιώσεις από το υπουργείο Ναυτιλίας ότι έχει τη δυνατότητα να το κάνει.
Αναστάτωση από την PCDC
Αντιδράσεις στην πόλη του Πειραιά έχει επιφέρει και μια «αιφνιδιαστική» κίνηση μιας θυγατρικής εταιρείας των Κινέζων. Πρόκειται για την PCDC, μιας αποθήκης που λειτουργεί στην ελεύθερη ζώνη. Κάτι που σημαίνει ότι στα προϊόντα που θα εξάγονται δεν θα επιβάλλεται ΦΠΑ, ενώ η διαδικασία απαλλάσσεται και από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Λόγω του συγκεκριμένου πλεονεκτήματος, είναι δυνατό μέσω των εγκαταστάσεών της να γίνονται εξαγωγές ανταλλακτικών και εξαρτημάτων πλοίων σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα, ανακοινώθηκε και η συμφωνία της Cosco με δανέζικη εταιρεία logistics που θα αναλάβει να μεταφέρει τα προϊόντα στα πλοία.
Από μερίδα επιχειρήσεων του κλάδου στην Ελλάδα η συμφωνία αυτή έχει θεωρηθεί κτύπημα κάτω από τη ζώνη. Μάλιστα, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά κάλεσε τη διοίκηση της εταιρείας σε συνάντηση την άλλη εβδομάδα, ενώ σχεδιάζει να στείλει και επιστολή από το υπουργείο Οικονομικών με την οποία να ζητά ισονομία σε ό,τι αφορά τη χρέωση ΦΠΑ. Πάντως, η ομάδα της PCDC ζήτησε από την πρώτη στιγμή χώρο στο ΕΒΕΠ προκειμένου να ενημερώσει τις επιχειρήσεις για την κίνησή της αυτή, ενώ διαβεβαιώνει ότι είναι ανοικτή για όλες τις επιχειρήσεις.
Θεωρούν επίσης ότι με την πρωτοβουλία της θα συνεισφέρει και αυτή με τη σειρά της ώστε να αυξηθεί ο όγκος των εξαγωγών προς τα πλοία.